Nødvendig å teste kh?

Er det nødvendig og teste kh vist ph og gh er stabil? jeg har brukt å teste fro no2(nitritt) gh og ph.
bare hvis du bryr deg om å finne ut av hvor mye CO2 du har
åå så det er det er. trodde bare var at denn gjorde ph/gh stabil jeg. er co2 veldig vesentlig da?(sikkert et dumt spørsmål men mener det har med plantetr å gjøre.........=P)

KH kan sikkert blande seg inn i mye rart. Du kan beregne hvor mye CO2 du har om du vet KH og PH men det er vel de som tilsetter CO2 for plantevekst som bryr seg om dette. Øker du KH øker PHn også. KH funker som en PH buffer - gir mer stabil PH. Men som sagt om du ikke har plantekar og driver med CO2 tilsetning og samtidig fornøyd med PH er det ikkeno å bry seg om.
Det er KH som gjør PH stabil. Gh har ingen ting med PH og gjøre. GH er en måling av oppløste mengde kalcium og magnesium i vannet, og henger ikke sammen med PH på noen måte.
Stine J
Er det nødvendig og teste kh vist ph og gh er stabil? jeg har brukt å teste fro no2(nitritt) gh og ph.

PH henger nøye sammen med kH. Hvis du har lav pH, har du også lav kH.
Hvis pH er fin, trenger du ikke teste kH. Det finnes tabeller som viser hva kH da vil være. Som andre nevner her, er det mest nyttig for planteakvarister å vite.
Selv tester jeg aldri kH. Jeg tester pH i blant, og dersom den er faretruende lav, sper jeg på litt flytende KH+ (middel på flaske) for å hindre pH i å synke mer.

I akvarier der man tilsetter Co2 gass er dette forholdet mellom kH og pH annerledes, men det trenger ikke vi vanlige akvarister å tenke så mye på

PS!
GH har ingenting å gjøre med pH eller kH.
ok takk takk. da fortsetter jeg med å ikke bry meg om kh=)
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap