Oppvarming av vann til utskifting ?

Har problem med å lagre tilstrekkelig mengde vann ved bytte. Kan man varme noe vann i en ren stålkjele også for å unngå for kaldt byttevann ?

Noen som har gode forslag til oppbevaringsbeholder for slik vannlagring ?

Takk
Europris selger 25 liters kanner til under hundrelappen, bruker disse selv. Iskaldt vann fra springen kan blandes med kokt vann i stålkjele for å heve temp raskt.
Anbefaler å bruke lunkent vann rett fra springen. Enkelt og greit Dette forutsetter at varmtvannsberederen er noenlunde innkjørt. Er man i tvil er det bare å observere fisken eller teste for kobber med dråpetest.
Bøtter finns i alle størrelser\ varianter. Selv har jeg etterhvert byttet ut mine 30L bøtter med 100L. Tre slike er tilstrekkelig til det ukentlige vannbyttet i samtlige av karene mine.
Pris ca 330.- pr bøtte.

Jeg har for lengst gått bort fra beredervann til annet enn å vaske meg selv og kåken\ kopper og kar. Dette på tross av en relativt ny bereder.
Det er alt for mye dritt som samler seg i bunnen av slike, som danner solid grobunn for mikroorganismer, til at jeg orker å plages med problemene dette kan medføre.
Skal sies at jeg etter å ha sluttet med beredervann har vært spart for alle de vanlige sykdommene.
Har en ny, innkjørt bereder, men etter at jeg begynte med å tappe kaldt vann på dunk dagen i forveien har jeg fått bedre plantevekst og mindre rekedød. Virker rett og slett som om små, umålbare mengder kobber og slikt fra varmtvannet akkumuleres i både reker og snegler (og fisk for den saks skyld) og forgifter dem over tid.

Tapper mitt vann kvelden i forveien og lar det varme seg opp på badegulvet. Bruker også 25l-dunker fra Europris.
Når det gjeld varmtvasstankar, er dei laga av syrefast stål (AISI 316?), dei siste 15-20 åra...
Rør i nyare hus frå ca1990, er laga av plast...
Men at nedkjølt varme vatn ikke er heilt bra, skal eg vere enig i.
Det kan vere veldig mykkje humus o.l. , som blir varma opp til perfekt yngle tempraturar for div bakteriar ol, so lenge termostaten ikkje er stilt høgt nok.
Jeg har sett at flere påstår at rørene til varmtvannstanker ikke lages av kobber lenger. Det hevdes at de lages av plast....men det stemmer ikke!

En venninne av meg bygde hus for kun 1½ år siden. Vi var ofte på befaring nede på byggeplassen, og noe jeg spesielt merket meg da vi tok en kikk på vaskerommets fremgang, var at det lå haugevis med KOBBERRØR der inne. Avkappede rester av kobberrør lå også slengt på bakken utenfor vaskerommet, som altså inneholdt husets varmtvannstank.

Kan ikke si annet enn at det er sprøyt, det som sies at "nå til dags er alle rør og tanker IKKE laget av kobber".

Dessuten er det millioner av ekle mikroorganismer som frydes nede i en varmtvannstank, ikke-målbare gufne greier jeg ikke ønsker i mine akvarier.

Jeg synes alle som lurer på om vann fra varmtvannstanken er fint til akvarier, burde tappe seg et vannglass med glovarmt vann fra krana. La det stå på kjøkkenbenken og drikk det når det er avkjølt.... Alle som har smakt dette, vet hvor emment og ekkelt det smaker. Fysj og føy! Når jeg ikke er villig til å drikke det selv, synes jeg ikke det er godt vann for fiskene mine å svømme i heller.

Jeg har brukt vann fra varmtvannskranen EN gang, og det ledet til vill kløe hos fiskene. Jeg hadde ikke en gang tømt ferdig vannet oppi karet, før de begynte å svømme vilt rundt og klø seg desperat på bunnen og overalt. Den ene klødde seg så frenetisk at den skrubbet opp halve hodet og mistet huden der. Den døde av skadene. Ytterligere to dødsfall fulgte blant fiskene jeg hadde i det karet - et kar som altså hadde hatt 8 fisk alene i et halvt år på forhånd, uten problemer. Problemene oppstod på et blunk i det samme jeg tømte vann iblandet vann fra varmtvannsberederen oppi karet.

ALDRI mer vann fra varmtvannsbereder i mine akvarier!
Takk til dere for denne infoen. Jeg er i gang med å sette opp et 660-liters kar og dette har jeg sittet og lurt litt på. Nå tror jeg heller jeg skal gå for et halvt-automastisk system med oppvarming av vannet i store dunker før det pumpes over.

Hilsen,
Laurenz
Jeg jobber i Heidenreich as.

Heidenreich AS er en av landets ledende grossister innen VVS-, VA og rørtekniske varer og tjenester.

Våre kunder er rørleggerbedrifter, bygg og anlegg, industribe-drifter og offentlige etater.

Kobber rør brukes i de fleste skjulte anlegg. Andre rør kan brukes, men kobber er det som pr dags dato brukes.
Kobber rør er ikkje lov å bruke i skjulte anlegg i hus!!Det er, og har vore, påbudt med rør i rør system i mange år no...( i bolig hus).
Oso tankar er det som er mest brukt (her iallefall),Den er rust fri.
Det kan brukast kopar rør på rør inn og ut på tanken,men det er bere å tappe litt til det som står i røra er ute.

Jobbar no som vvs rørleggar,men er utdanna industri rørleggar.

(Er ikkje ute etter å kverulere! Brukar ikkje sjølv varmevatn i mine akvarium!)
Er ikke alltid bare lett og forvarme vannet.
Jeg har Ca 1000l vann fordelt på 9-10 tanker disse er til til kule fisk.
Som kjent er disse ganske grisete og trenger en del vannskift.
Jeg skifter derfor minst 500L vann i uka ofte mye mer.

Skulle jeg hatt dette i bøter rundt om kring til de ble riktig temperatur, tror jeg skilsmissen hadde vert et faktum

Nye hus som bygges i dag bør legges opp med rør i rør system. Dette er ikke kobberrør. Hvis man har bygd for halvannet år siden og ikke fikk rør i rør så ville ikke den rørleggeren fått jobb i mitt hus.

Når det gjelder å benytte vann fra varmvannsstank så gjør jeg dette og har gjort det på Heckeldiscus siden 2004. Kan ikke si at jeg har merket noe negativt på de til nå. Har også hatt egglegging på de så vannkvaliteten kan det ikke være noe i veien med.

Hvis man har en skikkelig gammel varmvannstank så bør man vurdere å skifte denne ut da de har det med å bli lite effektiv når de eldes. Nye varmvannstanker er mye bedre isolert og holder mye bedre på varmen. Om denne effektiviteten er nok til å forsvare investeringen skal jeg ikke si noe om, men jeg har ikke opplevd kaldt vann i dusjen siden den nye tanken kom i hus for et år siden
mona o
Jeg har sett at flere påstår at rørene til varmtvannstanker ikke lages av kobber lenger. Det hevdes at de lages av plast....men det stemmer ikke! En venninne av meg bygde hus for kun 1½ år siden. Vi var ofte på befaring nede på byggeplassen, og noe jeg spesielt merket meg da vi tok en kikk på vaskerommets fremgang, var at det lå haugevis med KOBBERRØR der inne. Avkappede rester av kobberrør lå også slengt på bakken utenfor vaskerommet, som altså inneholdt husets varmtvannstank.

Det er helt rett. Forskriftene sier at du skal ha 150 cm med kobberrør etter varmvannstanke pga faren for at du kan få en ukontrollert temperaturøkning i varmvannstanken pga av tekniske feil. Tanken kan da begynne å "koke". Plastrørene (PEX rør) tåler en konstant temperatur på ca 70 grader og over en begrenset tid 95 grader. Derfor må du bruke metallrør og da ofte brukt kobber den første 1,5 meteren etter varmvannstanken.

Men må jo si at jeg selv bruker lunket vann rett fra springen når jeg skifter vann. Når jeg deler opp på to vannskiftet til karrene mine går det med alt det varme vannet jeg har, til stor forargelse fra min familie. Så med vannbytte i alle karrene annenhver dag betyr det at jeg hver kveld etter at familien har gjort ferdig med det siste kveldsstellet tømmer varmvannstanken....
Skal man absolutt bruke beredervann, bør en etter min mening spyle gjennom denne en gang i blandt. Dette gjøres med å la berederen tømme seg så fort som det går, med å la to-tre kraner med kun varmvann renne på fullt til det ikke lenger er varmt vann som kommer ut.
En skyller da ut en god del, om ikke alt, bunnslammet, og dermed også næringsgrunnlaget til mikroorganismene.

Bør kanskje gjøres når man har huset for seg selv, med tanke på kjefting og slike problemer :p
Nils Vollstad
Så med vannbytte i alle karrene annenhver dag betyr det at jeg hver kveld etter at familien har gjort ferdig med det siste kveldsstellet tømmer varmvannstanken....

Det høres iallefall ut som dere har stor turn-over på varmtvannsberederen, så det er kanskje ikke så mye som får ligge der i mørket i fred og "ulme"

Men, problemet er vel at man aldri vet når og hvor dette vil ramme. Så det er best å la være synes jeg. Iallefall med den bitre erfaringen jeg har.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap