- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Rask økning av nitrit?! (nybegynner)
Rask økning av nitrit?! (nybegynner)
Jeg har nå startet opp et akvarium på rundt 200 Liter, og måten jeg gjorde det på var at karet sto først en uke med bare innredning,grus og plantegjødning som man blander i grusen.
Så hadde jeg to poser med bakteriestart i filteret (1 pose pr.100L), plantet alle plantene jeg skulle ha i karet, og lot dette stå i 5 dager slik det sto på posen.
På den femte dagen kjøpte jeg inn fisk; 1 siamesisk algeeter, 6 neontetra, og 5 kobbertetra.
Dagen før jeg kjøpte inn fisken var verdiene slik:
Temp: 26 grader
GH: 6 dH
KH: 4 dH
pH: 7,2
NH`3(ammionakk): 0 mg/l
NO`2(nitriti): 0,1 - 0,2 mg/l
Men jeg har nå testet nitrit hver dag, da dette er det farligste stoffet for fiskene etter det jeg har forstått, og den øker!!
Når jeg testet igår var det mellom 0,2 til 0,5 mg/l...
Jeg har byttet ut 10 Liter vann hver dag i et forsøk på å få det ned eller holde det under den giftige grensen.
Jeg bruker PRODACtest som vanntest, og i den tabellen står det at man kan ha 1 mg/l nitrit i vannet før det er fare for fiskens helse.
I en akvariehefte jeg har fra Tetra, står det at nitritverdier på 0,25 til 0,5 mg/l er giftige, og vil drepe fisken min.
Jeg mistenker at filteret ikke er aktivt enda, men kan jeg gjøre noe med dette uten å ta ut fisken av akvariet?
Så hadde jeg to poser med bakteriestart i filteret (1 pose pr.100L), plantet alle plantene jeg skulle ha i karet, og lot dette stå i 5 dager slik det sto på posen.
På den femte dagen kjøpte jeg inn fisk; 1 siamesisk algeeter, 6 neontetra, og 5 kobbertetra.
Dagen før jeg kjøpte inn fisken var verdiene slik:
Temp: 26 grader
GH: 6 dH
KH: 4 dH
pH: 7,2
NH`3(ammionakk): 0 mg/l
NO`2(nitriti): 0,1 - 0,2 mg/l
Men jeg har nå testet nitrit hver dag, da dette er det farligste stoffet for fiskene etter det jeg har forstått, og den øker!!
Når jeg testet igår var det mellom 0,2 til 0,5 mg/l...
Jeg har byttet ut 10 Liter vann hver dag i et forsøk på å få det ned eller holde det under den giftige grensen.
Jeg bruker PRODACtest som vanntest, og i den tabellen står det at man kan ha 1 mg/l nitrit i vannet før det er fare for fiskens helse.
I en akvariehefte jeg har fra Tetra, står det at nitritverdier på 0,25 til 0,5 mg/l er giftige, og vil drepe fisken min.
Jeg mistenker at filteret ikke er aktivt enda, men kan jeg gjøre noe med dette uten å ta ut fisken av akvariet?
Postet 01.01.08 kl 15:23
Postet 01.01.08 kl 15:33
JudosolaDu er nødt til å skifte mer enn 5% vann for dagen, minimum 20-30% når du har nitritt i vannet. Du bør skifte 40-50% av vannet i dag og fortsette med å bytte rundt 30% hver dag, da bør du klare å holde nitritten nede til filteret ditt har opparbeidet nok bakterier til å klare dette selv. :)
WOW!
80-100 Liter idag, og 40-60 L/pr.dag videre?!
Hvor lenge bør jeg gjøre dette?
Eller når vet jeg at bakteriekulturen er iorden i filteret mitt?
Kan man bytte ut 50 liter med 50 liter fra et allerede aktivt akvarie?
Skal jeg la være å rense filteret mitt til faren er over?
Og hva er terskelen for giftig vann; 0,5mg/l eller 1 mg/l?
Postet 01.01.08 kl 15:39
Niitratsyklusen er slik at man får
ammoniakk/ammonium som topper seg etter ca 10 dager
nitritt som topper seg etter ca 20 dager
Etter 30-35 dager bør filteret ha nitritt under kontroll. Hviss ikke må man vurdere om ffilteret er for lite elller om man har ffor mye biologisk belastning i karret. Gode vannbytterutiner er også et must.
Nitrittt skal være 0 slik at alle verdier over dette er for mye. Verdier over 0.3 skal resultere i kraftig vannbytte. Med kraftig så vil jeg si 30-50 % slik at man får nitritt ned mot 0.3 mg/liter. Målet er selvfølgelig 0
Filteret må du ikke røre da filter kun skal røres når man ser at vanngjennomstrømmingen er kraftig redusert. Når man gjør noe med filteret så er det her snakk om lett skylling av filtermedia i akvarievann.
Postet 01.01.08 kl 15:59
Les gjerne gjennom artikkelen: Oppstart av akvarium.
Kjenner du noen i rimelig nærhet som har et akvarium som har vært i drift en stund så kan du kanskje få lov å skvise ut noe gugge fra det filteret og tilsette ditt eget filter. Dette kan få fortgang i prosessen. For at det skal fungere må filteret du "stjeler" fra være godt innkjørt, gugga må ikke avkjøles eller bli for varm på veien, og det må gå raskt siden bakteriene dør uten oksygentilførsel.
Ellers så har de andre nevnt det viktigste, nemlig daglige vannbytter til nitritten er borte.
Kjenner du noen i rimelig nærhet som har et akvarium som har vært i drift en stund så kan du kanskje få lov å skvise ut noe gugge fra det filteret og tilsette ditt eget filter. Dette kan få fortgang i prosessen. For at det skal fungere må filteret du "stjeler" fra være godt innkjørt, gugga må ikke avkjøles eller bli for varm på veien, og det må gå raskt siden bakteriene dør uten oksygentilførsel.
Ellers så har de andre nevnt det viktigste, nemlig daglige vannbytter til nitritten er borte.
Postet 01.01.08 kl 16:46
Geir KristiansenHviss ikke må man vurdere om ffilteret er for lite elller om man har ffor mye biologisk belastning i karret.
Filteret er av merket BLUMODULAR 03 (Innvendig filter)
Filter volume: 1 Liter
Max pump flow rate: 1200L/hour
Max pump head: 150cm
Pump power: 16W
Filteret er delt opp i tre svamper; grov blå svamp nederst, middels grov blå svamp i mitten og en finmasket svart svamp øverst.
Ut fra pumpa er det et 20 cm langt rør med 6 hull i som jeg har satt ttil å blåse skrått nedover. (tror det kalles diffuser)
Ellers er det ei rot, et skip i plast,glass steiner i forskjellige farger og planter.
Jeg har 11 planter i karet som jeg ikke vet navnet på.
Grunnen til dette er at jeg fikk høre på zoo1 på Flisa at det med fordel kunne være opp til 75% av bunnen begrodd med planter.
Har jeg for mye planter?
Er pumpa for liten?
Postet 01.01.08 kl 23:01
The BeginnerFilteret er av merket BLUMODULAR 03 (Innvendig filter)
Her er en artikkel om pumpa på nettet:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/blumodular-03-p-4617
Postet 01.01.08 kl 23:23
Postet 01.01.08 kl 23:27
Planter er det neesten ikke mulig å få for mye av.
Når det gjelder røret med hull i så burde dette vende svakt oppover slik at det lager bevegelse i vannflaata. Det er denne bevegelsen som sørger for å blande inn O2 i vannet. Dette er ingen diffusor, men et utblåsningsrør.
Løsningen for deg er daglige vannbytter til nitritten gir seg. Rundt 25 dager etter oppstart vil nok dette gå i orden. Det er bare om å gjøre å holde nitritten så langt ned mot null til dette skjer.
Når det gjelder røret med hull i så burde dette vende svakt oppover slik at det lager bevegelse i vannflaata. Det er denne bevegelsen som sørger for å blande inn O2 i vannet. Dette er ingen diffusor, men et utblåsningsrør.
Løsningen for deg er daglige vannbytter til nitritten gir seg. Rundt 25 dager etter oppstart vil nok dette gå i orden. Det er bare om å gjøre å holde nitritten så langt ned mot null til dette skjer.
Postet 01.01.08 kl 23:30
Tusen takk for alle svar og innspill.
Jeg byttet ut 100 liter, og har byttet ut 50 liter hver dag etter dette.
Det ser ut til å fungere, men jeg kjøpte også et middel hos Zoo1 på Flisa som spiser nitrit. (SERRA NITRIVEC)
Har ikke byttet vann verken igår eller idag, og nitriten synker fortsatt.
Som det ble sagt her i en tråd; "det er mange veier til ROM..." og det viktigste er vel ikke hvordan, men at nitriten blir borte.
Forer nå bare annen hver til tredje hver dag, og fisken ser ut til å klare seg fint.
Så igjen; tusen takk for alle innspill og råd.
Det ser ut til at vi klarte og redde både fisk og akvarium fra gift døden!
Jeg byttet ut 100 liter, og har byttet ut 50 liter hver dag etter dette.
Det ser ut til å fungere, men jeg kjøpte også et middel hos Zoo1 på Flisa som spiser nitrit. (SERRA NITRIVEC)
Har ikke byttet vann verken igår eller idag, og nitriten synker fortsatt.
Som det ble sagt her i en tråd; "det er mange veier til ROM..." og det viktigste er vel ikke hvordan, men at nitriten blir borte.
Forer nå bare annen hver til tredje hver dag, og fisken ser ut til å klare seg fint.
Så igjen; tusen takk for alle innspill og råd.
Det ser ut til at vi klarte og redde både fisk og akvarium fra gift døden!
Postet 07.01.08 kl 18:35
Geir KristiansenNiitratsyklusen er slik at man får ammoniakk/ammonium som topper seg etter ca 10 dager nitritt som topper seg etter ca 20 dager Etter 30-35 dager bør filteret ha nitritt under kontroll. Hviss ikke må man vurdere om ffilteret er for lite elller om man har ffor mye biologisk belastning i karret. Gode vannbytterutiner er også et must. Nitrittt skal være 0 slik at alle verdier over dette er for mye. Verdier over 0.3 skal resultere i kraftig vannbytte. Med kraftig så vil jeg si 30-50 % slik at man får nitritt ned mot 0.3 mg/liter. Målet er selvfølgelig 0 Filteret må du ikke røre da filter kun skal røres når man ser at vanngjennomstrømmingen er kraftig redusert. Når man gjør noe med filteret så er det her snakk om lett skylling av filtermedia i akvarievann.
Hvordan kan du vite at nitrit er 0 ? Jeg har kjøpt Tetra dråpetest og der er den laveste verdien på avlesningsskalaen kun "mindre enn 0,3". Så hvorvidt nitritt er 0 eller 0,20 er umulig å se. Er det andre og mer nøyaktige tester man bør bruke ?
Postet 08.01.08 kl 12:24
Endret: 08.01.08 kl 12:26
Postet 08.01.08 kl 14:40
juvelHvordan kan du vite at nitrit er 0 ? Jeg har kjøpt Tetra dråpetest og der er den laveste verdien på avlesningsskalaen kun "mindre enn 0,3". Så hvorvidt nitritt er 0 eller 0,20 er umulig å se. Er det andre og mer nøyaktige tester man bør bruke ?
JBL sin nitrit-test er mye mer nøyaktig.
Den har disse intervallene:
0
0,025
0,05
0,1
0,2
0,4
0,6
0,8
1
Dermed vil du lettere oppdage små antydninger til nitrit.
Postet 08.01.08 kl 14:47
Postet 08.01.08 kl 15:15