Vannskifte

Jeg skiftet ca. 30% vann i dag på alle akvariene mine.
De hadde en temperatur på 27 grader ca. og jeg fylte på med kaldt vann fra springen, når dette var gjort var temperaturen på ca. 20 grader.

Er det skadelig med så stor temp. forandring eller kan det "trigge" til lek?
spørs jo mye på hvordan fisker du har da, men jeg vil anbefalle deg å ha store tanker som du kan fylle med vann og sette på varmekablene (hvis du har det) eller ett annet sted med bra temp, over natta, som du kan bruke til å fylle karene med ved vannskifte..
vet ikke hvor ofte du skifter vann, men en mulighet er å skifte oftere, men mindre vann for hver gang.
Det er vel også avhengig av fiskene, noen arter tåler dette langt bedre enn andre. For andre igjen er det advart mot slike store skifter i temperatur.
Gjelder mallekaret mitt, der jeg har L002 og L049, samt noen otto.
Vidar Alfei
Gjelder mallekaret mitt, der jeg har L002 og L049, samt noen otto.

da vil jeg ikke anbefalle deg så store temp. forskjeller ved vannbytte! gjør som jeg sa tidligere, la vannet til vannskifte varme seg over natten.
hvor mye koster ca. ei slik pumpe til å pumpe vannet fra tankene til akvariet?
Vidar Alfei
Jeg skiftet ca. 30% vann i dag på alle akvariene mine. De hadde en temperatur på 27 grader ca. og jeg fylte på med kaldt vann fra springen, når dette var gjort var temperaturen på ca. 20 grader. Er det skadelig med så stor temp. forandring eller kan det "trigge" til lek?

Jeg gjorde akkurat som du beskrevet her. Min erfaring er at de fleste fisker tåler dette. Unntaket gjelder fisker med store og flate kropp som skalare, skivetetra, diskus ... De tåler ikke en slik forandring. Ellers som du nevnte her endring i vanntemperatur "trigger" til lek. Jeg har gode erfaringer med dette når det gjelder eplesnegler og maler.
bjørn 300l
hvor mye koster ca. ei slik pumpe til å pumpe vannet fra tankene til akvariet?

Tenker du på sirkulasjonspumpe eller?
Antageligvis, jeg leste på forumet om noen som hadde pumper til å pumpe vann fra oppvarmings karene til akvariene. Hvis jeg skal ha mulighet til oppvarming av vannet må jeg pumpe vannet fra karene og opp to etasjer. så det må være ei sterk pumpe som skal klare det.
Jeg fyller altid opp med kaldt vann... Dette trigger lek hos meg, og jeg har aldri hatt problemer med sykdom eller andre ting... ser nesten ut som om de treves bedre etter på....
Jeg bytter ca 30 % vann og bruker altid utekranen......har 720 L akvari, så ikke stor varmeforskjell...
bjørn 300l
Antageligvis, jeg leste på forumet om noen som hadde pumper til å pumpe vann fra oppvarmings karene til akvariene. Hvis jeg skal ha mulighet til oppvarming av vannet må jeg pumpe vannet fra karene og opp to etasjer. så det må være ei sterk pumpe som skal klare det.

Det finns et stort x antall pumper på markedet... Alle nettbutikker har forskjellige sirkulasjonspumper inne... Du kan søke litt på forumet om hvilken som er anbefalt.
Du finner ikke noen vanlige sirkulasjonspumper som hever vannet opp to etasjer. Da må du på helt andre typer pumper. Du vil jo gjerne ha kontroll også, og en to-etasjes vannsøyle er endel kraft. Her må du nok på andre løsninger.

Har en Eheim sirkulasjonspumpe som gi 150-300 liter i timen, en relativt liten pumpe - den klarer å heve vannet knappe halvmeteren...
det var noe slik jeg tenkte meg
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap