- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannkvalitet og ph
Vannkvalitet og ph
Hei,
Jeg sliter med for lav pH verdi i akvariumet. Skulle normalt ikke være noe problem her.
Har ferskvannsakvarium. Jeg holder kun Koier som jeg har ute om sommeren. Akvariumet er ca 200l.
Har kjøpt kalk som jeg har tatt i vannet dette gjør fiskene i bedre form men det ser ut til at det ikke holder lenge så er problemet der igjen.
Fiskene legger seg på bunnen og tydelig ikke liker seg. PH er på 3 og det må da være for lite?
Har noen andre opplevd et slikt problem?
Idag var en av mine vakre koier døde dessverre. Virket oppblåst i buk.. de er ganske store ca 15cm
Jeg sliter med for lav pH verdi i akvariumet. Skulle normalt ikke være noe problem her.
Har ferskvannsakvarium. Jeg holder kun Koier som jeg har ute om sommeren. Akvariumet er ca 200l.
Har kjøpt kalk som jeg har tatt i vannet dette gjør fiskene i bedre form men det ser ut til at det ikke holder lenge så er problemet der igjen.
Fiskene legger seg på bunnen og tydelig ikke liker seg. PH er på 3 og det må da være for lite?
Har noen andre opplevd et slikt problem?
Idag var en av mine vakre koier døde dessverre. Virket oppblåst i buk.. de er ganske store ca 15cm
Postet 07.01.08 kl 08:10
Endret: 07.01.08 kl 12:05
Laila LauritzenHei, Jeg sliter med for lav pH verdi i akvariumet. Skulle normalt ikke være noe problem her. Har ferskvannsakvarium. Jeg holder kun Koier som jeg har ute om sommeren. Akvariumet er ca 200l. Har kjøpt kalk som jeg har tatt i vannet dette gjør fiskene i bedre form men det ser ut til at det ikke holder lenge så er problemet der igjen. Fiskene legger seg på bunnen og tydelig ikke liker seg. PH er på 3 og det må da være for lite? Har noen andre opplevd et slikt problem? Idag var en av mine vakre koier døde dessverre. Virket oppblåst i buk.. de er ganske store ca 15cm
PH kan du justere opp ved å bruke Natron, bland 1 pose natron i 0,5 liter vann og prøv deg frem med doseringen (feks. 10ml til å begynne med for å se hvor mye som endres). NB! Du må ikkje øke PH for fort!.
PH på 3 syns jeg var veldig lite, er du sikker på at du måler på rett måte? Hvilken vanntest bruker du? (Tetra, JBL eller andre merker?)
Koi skal ha en del mindre temperatur enn andre fisker. Se her.
*PS. Du har dobbelt postet dette! Det skal ikke gjøres. :P
Postet 07.01.08 kl 08:30
Endret: 07.01.08 kl 08:30
Takk for svar. Jeg har Tetra tester. Jeg har også brunalger i akvariumet. Hvordan kan jeg bli kvitt de? Har 3 algespisere + disse koiene. Vannet holder her ca 29gr.
Jeg skal prøve med natron så får jeg teste igjen. Fargen er helt lys gul har testet flere ganger.
PS: Beklager dobbelt posting, var ikke klar over det.
Jeg skal prøve med natron så får jeg teste igjen. Fargen er helt lys gul har testet flere ganger.
PS: Beklager dobbelt posting, var ikke klar over det.
Postet 07.01.08 kl 08:43
Postet 07.01.08 kl 09:11
Postet 07.01.08 kl 09:22
Du sier at du har kjøpt kalk til karet; hva slags kalk?
Det er hva kalk er bundet opp mot som har påvirkning av hva det påvirker. Siden du har liten og forbigående effekt, antar jeg at mesteparten av kalsium i produkter er bundet opp mot sulfal og\ eller klorider.
Med en pH på 3 vil du få store problemer relativt fort. At tempen er på 29`C er heller ikke ideelt, koi er en fisk som trives best i kjøligere vann.
Brunalger dukker vanligvis opp når karet er nystartet. De få tilfeller der dette er ett vedvarernde problem, er vannverdiene alt annet enn optimale, med alt for store mengder avfall\ forurensing.
Det er hva kalk er bundet opp mot som har påvirkning av hva det påvirker. Siden du har liten og forbigående effekt, antar jeg at mesteparten av kalsium i produkter er bundet opp mot sulfal og\ eller klorider.
Med en pH på 3 vil du få store problemer relativt fort. At tempen er på 29`C er heller ikke ideelt, koi er en fisk som trives best i kjøligere vann.
Brunalger dukker vanligvis opp når karet er nystartet. De få tilfeller der dette er ett vedvarernde problem, er vannverdiene alt annet enn optimale, med alt for store mengder avfall\ forurensing.
Postet 07.01.08 kl 11:55
Ph
jeg setter opp et 190 liters kar disse dager, ph,en i springen og nå etter 4 dager er på 7,5 er dette greit for et selskaps akvarium ? Eller bør det litt ned.
Er det kanskje ok for disse Malawi Ciklidene ?
Klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg skal ha oppi. Har kjøpt 12 planter og litt røtter.
Er litt usikker på dette med ph,en bor i Bergen Sentrum og her er vannet veldig dårlig.
Postet 07.01.08 kl 17:46
Postet 07.01.08 kl 18:00
Problemet til trådstarter her er ikke ukjent for min del. I mitt juwel 450 liter faller ph uten at jeg skjønner hvordan den klarer det. Første gangen ga jeg en rot skylden og mente på at den måtte ha gitt fra seg mye humus syrer som da måtte ha senket ph`en kraftig. Jeg tok den ut og hevet ph. Nå igjen etter en stund så tok ph et stup igjen og jeg har da ingen røtter eller andre ting som skal kunne senke ph.
Hadde større belastning i mitt 160 liters kar og hadde aldri det samme problemet der. Forskjellen mellom 450 og 160 literen er at 450 literen har bedre filter og svart rådasand istedenfor grus og neptun sand.
Begge gangene ph`en sank så var den under 5 men hvor mye lavere vet jeg ikke da jeg brukte tetra sin dråpetest. Begge gangene døde noen av karets innbyggere og planter begynte å slite.
Hos meg er det ikke like hyppig som trådstarter,men skulle gjerne likt å vite hva som kan gjøre dette,når jeg øker ph så øker jeg samtidig kh. Klarer å holde dette under kontroll om jeg hyppig måler vannverdier og passer på å holde ph og kh der jeg vil ha de,men skulle gjerne funnet ut hva som lager slikt krøll.
Hadde større belastning i mitt 160 liters kar og hadde aldri det samme problemet der. Forskjellen mellom 450 og 160 literen er at 450 literen har bedre filter og svart rådasand istedenfor grus og neptun sand.
Begge gangene ph`en sank så var den under 5 men hvor mye lavere vet jeg ikke da jeg brukte tetra sin dråpetest. Begge gangene døde noen av karets innbyggere og planter begynte å slite.
Hos meg er det ikke like hyppig som trådstarter,men skulle gjerne likt å vite hva som kan gjøre dette,når jeg øker ph så øker jeg samtidig kh. Klarer å holde dette under kontroll om jeg hyppig måler vannverdier og passer på å holde ph og kh der jeg vil ha de,men skulle gjerne funnet ut hva som lager slikt krøll.
Postet 07.01.08 kl 18:08
Postet 07.01.08 kl 18:46
Sera Calsium er ett produkt som er relativt skjelden i handel, så det er ikke det jeg kan mest om.
Det jeg imidlertid har snappet opp, er at produktet er beregnet for saltvannsakvariet, for å hjelpe koraller og kalkalger med å bygge sine strukturer. Produktet er bassert på klorider, og vil derfor ha 0 effekt på Kh\ pH.
Med andre ord; produktet er til 0 hjelp for deg, og skulle aldri vært anbefalt...
Natron tilsetter jeg rett i byttevannet, det er lettest. Siden du har en relativt lav pH i karet, ville jeg nok valgt en annen løsning for 1. gangs tilsetting:
løs opp en pose natron (50g) i en halvlitersflaske med vann.
Tilsett 50ml (tilsvarer da 5g natron) med f.eks 6 timers mellomrom.
Mål Kh\ pH mellom hver tilsetting, for å se at du ikke kommer over det nivå du ønsker.
Trenger du f.eks 350ml natronvann, vet du at du trenger 35g natron på hele karets volum, for å få ønsket verdi.
Du vet da også at når du bytter ut f.eks 25% av vannet i karet, trenger du 25% av denne mengden for å opprettholde samme verdi.
Kontrollmål verdiene minst hver 3. uke de første månedene, kun for å se om det er endringer ut over den rene matematieske utregningen (slett ikke uvanlig)
Det jeg imidlertid har snappet opp, er at produktet er beregnet for saltvannsakvariet, for å hjelpe koraller og kalkalger med å bygge sine strukturer. Produktet er bassert på klorider, og vil derfor ha 0 effekt på Kh\ pH.
Med andre ord; produktet er til 0 hjelp for deg, og skulle aldri vært anbefalt...
Natron tilsetter jeg rett i byttevannet, det er lettest. Siden du har en relativt lav pH i karet, ville jeg nok valgt en annen løsning for 1. gangs tilsetting:
løs opp en pose natron (50g) i en halvlitersflaske med vann.
Tilsett 50ml (tilsvarer da 5g natron) med f.eks 6 timers mellomrom.
Mål Kh\ pH mellom hver tilsetting, for å se at du ikke kommer over det nivå du ønsker.
Trenger du f.eks 350ml natronvann, vet du at du trenger 35g natron på hele karets volum, for å få ønsket verdi.
Du vet da også at når du bytter ut f.eks 25% av vannet i karet, trenger du 25% av denne mengden for å opprettholde samme verdi.
Kontrollmål verdiene minst hver 3. uke de første månedene, kun for å se om det er endringer ut over den rene matematieske utregningen (slett ikke uvanlig)
Postet 07.01.08 kl 19:30
Postet 07.01.08 kl 21:06
Akvariesalt gjør ikke annet enn å øke saltinnholdet i vannet. Det er kun ved spesielle tilfeller at dette er ønskelig. Akvariesalt øker ikke Kh\ pH.Laila LauritzenJeg skal prøve meg frem med Natron. Jeg har fått av en annen akvarist noe som heter Akvariesalt (Noraq) Kan slikt brukes også er det noen som vet noe om dette?
Postet 07.01.08 kl 22:35