Bromothymol blue, hvor?

Er det noen her som benytter dette til måle co2? I så fall, hvor får dere tak i det?

Apoteket hadde det ikke...
Hvis det er bromtymolblått (BTB) du sikter til, så er det en pH-indikator. Et noe unøyaktig middel, hvis man ikke nøyer seg med å se forskjell på sur, basisk eller nøytral væske.
Det finnes faktisk tester som måler co2-nivået, feks denne, men de fleste bruker en tabell og går ut fra ph og kh for å finne co2. Vet den ligger i forumet et sted, men finner den ikke akkurat nå.
Takker for svar...!

OK... Bromtymolblått på norsk altså!

Skal prøve apoteket på nytt...
Høres ihvertfall sånn ut. Vet ikke hvor gammel du er, men er du over 13 år bør du ha vært borti BTB i naturfagen på skolen. Ved siden av Lakmus er det nok den mest vanlige indikatoren man leker seg med, når man lærer om syrer og baser. BTB er gul i sur, blå i basisk og grønn i nøytral løsning.
Hehe... er snart 50!

Fant stoffet hos KPT-Naturfag både som pulver og 0.04% løsning.

Skal benytte det i såkalt permanent CO2 test som benyttes i akvariet (Drop Checker på utenlandsk)

Jeg har benyttet Tetras pH-indikator ei stund, men det er litt vanskelig å bedømme fargen på indikatoren.

Jeg benytter IKKE akvarievann i DC'en, men destillert vann med 4 dKH og pH indikator.

Bromtymol anbefales som indikator...
Ok. Kjenner lite til testmetoder i akvarier, men vet at BTB bærer giftmerket og skal oppbevares i giftskap.
"permanent CO2 test som benyttes i akvariet" - Ville ikke hatt BTB "i akvariet".
Jeg skal sjekke at Bromothymol og Bromtymol er det samme før jeg benytter det.

http://www.barrreport.com/co2-aquatic-plant-fertilization/2289-old-co2-idea-good-new-idea.html

Det finnes tusenvis av tråder der ute som viser at den beste/mest nøyaktige måten å måle CO2 i akvariet på er å bruke såkalte Drop Checkers (finnes mange varianter, også DIY) med destillert vann og en kjent KH + pH-indikator.

Jeg er neppe den eneste her på forumet som benytter denne metoden.

Jeg er flinkere til å stille spørsmål enn å forklare.....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap