- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Bromothymol blue, hvor?
Bromothymol blue, hvor?
Postet 10.01.08 kl 16:28
Postet 10.01.08 kl 17:09
Det finnes faktisk tester som måler co2-nivået, feks denne, men de fleste bruker en tabell og går ut fra ph og kh for å finne co2. Vet den ligger i forumet et sted, men finner den ikke akkurat nå.
Postet 10.01.08 kl 17:24
Postet 10.01.08 kl 18:40
Postet 10.01.08 kl 18:56
Hehe... er snart 50!
Fant stoffet hos KPT-Naturfag både som pulver og 0.04% løsning.
Skal benytte det i såkalt permanent CO2 test som benyttes i akvariet (Drop Checker på utenlandsk)
Jeg har benyttet Tetras pH-indikator ei stund, men det er litt vanskelig å bedømme fargen på indikatoren.
Jeg benytter IKKE akvarievann i DC'en, men destillert vann med 4 dKH og pH indikator.
Bromtymol anbefales som indikator...
Fant stoffet hos KPT-Naturfag både som pulver og 0.04% løsning.
Skal benytte det i såkalt permanent CO2 test som benyttes i akvariet (Drop Checker på utenlandsk)
Jeg har benyttet Tetras pH-indikator ei stund, men det er litt vanskelig å bedømme fargen på indikatoren.
Jeg benytter IKKE akvarievann i DC'en, men destillert vann med 4 dKH og pH indikator.
Bromtymol anbefales som indikator...
Postet 10.01.08 kl 19:12
Postet 10.01.08 kl 19:22
Jeg skal sjekke at Bromothymol og Bromtymol er det samme før jeg benytter det.
http://www.barrreport.com/co2-aquatic-plant-fertilization/2289-old-co2-idea-good-new-idea.html
Det finnes tusenvis av tråder der ute som viser at den beste/mest nøyaktige måten å måle CO2 i akvariet på er å bruke såkalte Drop Checkers (finnes mange varianter, også DIY) med destillert vann og en kjent KH + pH-indikator.
Jeg er neppe den eneste her på forumet som benytter denne metoden.
Jeg er flinkere til å stille spørsmål enn å forklare.....
http://www.barrreport.com/co2-aquatic-plant-fertilization/2289-old-co2-idea-good-new-idea.html
Det finnes tusenvis av tråder der ute som viser at den beste/mest nøyaktige måten å måle CO2 i akvariet på er å bruke såkalte Drop Checkers (finnes mange varianter, også DIY) med destillert vann og en kjent KH + pH-indikator.
Jeg er neppe den eneste her på forumet som benytter denne metoden.
Jeg er flinkere til å stille spørsmål enn å forklare.....
Postet 10.01.08 kl 19:48