Hvordan i alle dager?! hvem har tatt feil, han eller jeg?

Hei,

jeg dro til min faste dyrebutikk og testet vannet mitt i dag.Alt var bra, utenom hardheten som hadde gått fra 19 til 0!!!!!!!
Jeg skjønner ikke åssen det kan ha seg! Så jeg kjøpte GH dråpetest selv, sånn at jeg kan holde øye med det(hadde jeg hatt penga, hadde jeg jo selvsagt kjøpt for ph og nitritt også).

I bruksanvisningen til "Sera gH Test", så står det som f.eks: hvis vannet blir grønt etter 5 dråper, da er hardheten 5. Og jeg dryppa og dryppa til jeg fikk grønt vann, men jeg kom frem til at min hardhet er 17!:S

Men så skal det også sies at han som hjalp meg ikke var en av de faste ansatte, og han rota fært før han fant alle dråpetestene. Gh hadde de ikke mer igjen av, så han løp opp og henta en til. Jeg TROR han var litt stressa, og jeg så at han bare tok 1-3 dråper, med en sjapp titt i bruksanvisningen osv.

I bruksanvisningen står det:

.... 2. Hver dråpe skal ristet i glasset, til farven går fra rød over brun, til grønn
3. Antallet av de anvendte dråper viser totalhardheten, f.eks 5 dråper= 5*dGH.
(oversatt fra dansk... heh:p)

Har jeg tatt grundig feil i testen, eller kan det hende at han blingsa?

Jeg ville tippet han blingset, men kan jo ikke garantere det.
Du kan jo også ha gjort noe feil, men det stemmer som du sier.. antall dråper før fargebyttet er graden av hardhet.
Nei, det er det som gjør meg så usikker. Men nå må jeg jammen i meg tørre å ta en avgjørelse, og si at jeg tror jeg gjorde det riktig.

Tusen takk=)

Iselin
Hvis gH er lav så blir jo ikke vannet veldig grønt, men får bare et svakt grønnskjær... Sikker på at vannet ikke ble grønt før den 19'de dråpen?
Litt vanlig sannsynlighetsberegning
Du bor i Oslo ser jeg. Du bruker vanlig kranvann fra Oslo i akvariet ditt, og tilsetter ikke noe GH-økende midler til vannet ved vannbytter, eller i akvariet?

Såvidt jeg vet, skal Oslovannet være ganske likt det som finnes i de aller fleste andre norske kraner; vann med veldig lav gH. Noen distrikter eller enkelte familier har privat vann, fra f.eks. brønn. Da stiller det seg annerledes og da kan vannet være veldig hardt (høy gH).

Men det er nok veldig få husholdninger som får gH på 17 eller 19 rett fra krana.
Da er nok 0-2 nærmere sannheten for deg også. Det er det her jeg bor, rett sør for Oslo, og vi får vann fra Oslo (men annen vannkilde enn Oslo-beboerne har).
Aggi
Hvis gH er lav så blir jo ikke vannet veldig grønt, men får bare et svakt grønnskjær... Sikker på at vannet ikke ble grønt før den 19'de dråpen?

Det vet jeg ikke, fordi da de målte at vannet var 19 hadde ikke jeg anelse om hvordan man fant det ut. Det var først denne lørdagen jeg kjøpte meg min egen gH-dråpetest(bare den fordi jeg ikke hadde penger til noe annet, men skal skaffe meg ph og nitritt...xD)

Mona O:

Jo?... Jeg har brukt sånn GH pulver for å holde hardheten der den skal være, men så syntes jeg at 19 er litt høyt, så jeg senket det litt ved forrige bytte, ved og ikke ta like mye pulver i. Det vannet jeg målte var vann fra akvariet mitt etter vannbytte, og det målte 17?(hjemme hos meg)

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap