Ph 4,5

målte ph for en times tid siden... og den viste 4,5. kan dette virkelig stemme?
jeg må isåfall få hevet den, hvordan gjøe jeg dette?
Fullt mulig med så lav pH Pissesurt vann, kalles det også.

Siden pH-en er så uhørt lav, bør denne økes gradvis. Rist ut en pose natron i en halvlitersflaske med vann, tilsett 50ml ett par ganger i døgnet.
Mål fortløpende for å se at verdien ikke stiger for fort.

Om karet er under 50L, bruk 1/2 dose av det over.
Er karet over 200L, kan en bruke større.
karet er på 230 liter... hva kan jeg ha gjordt feil for å få ett så surt vann?
Er merkelig assa, noen SLITER med lav ph, andre SLITER med høy ph:P
Jeg har 7,2 i ph i ene karet og 4,5 i andre. Hva bør jeg gjøre for å få den opp i ca 6,5-7?
Har du en større rot i karet? Røtter kan senke PH. Jeg har selv opplevd dette, og fikk PH ned i uhorvelige 4! Et under at fiskene overlevde!
Ja, i det karet med 4,5 er det en stor og en liten rot. Har bare en liten i det andre. Men jeg vil ikke ta de ut siden den ene er stor og fin, og den andre er anubiasen grodd fast i... Kan kanskje ta den oppi et annet kar... og plante ny anubias på en stein eller den store roten...
Det er ikke nødvendig å ta ut rota, bare vært oppmerksom på at den kan senke PH-en. I et annet kar jeg slet med at PH-en sank (kom ned på 5), har problemet nå gitt seg, og jeg har endt opp med å slite med for høy PH. Akkurat nå ligger den på 7,6, og jeg vil ha den litt under 7.
Bør jeg da tilsette litt natron etter hvert, som i et tidligere innlegg her?
Ja Frank er den rette å høre på her! Det er bare en ting til jeg ville ha sjekket: PH-en i springen. Bare for å ha oversikt over hva som blir tilført akvariet ved vannskifter - det er greit å ha i bakhodet når man skifter vann. Store svingninger i PH er stressende for fisk.
PH i springen er 7.0

Hvor mye natron bør jeg tilsette for å få vannet i karet fra 4.5 til 6.5?
Nok en gang: se på svaret fra Frank. Der står dosering. Det er viktig at dette skjer gradvis.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap