Aquasafe..ja har lest mye men hva med brønnvann? (kalkholdig)

Har saumfart utallige tråder ang AquaSafe og har har fprstått at dette er noget unødvendig. Men her vi bor har vi brønnvann,og det er relativt godt kalkholdig. Hittill har jeg brukt AquaSafe da jeg innbiller meg at det vil gjøre vannet bedre enn det er.

Synspunkter? Kalk / Fisk?
Kalk gjør vel bare at ph'en på vannet går opp. Det har vel ikke noe med kvalitet på den måten, så aquasafe er vel unødvendig??
Det er vel mere for bruk av vann som er kloret?
I utgangspunktet har du da hardt vann, høy GH, mulig også KH. Hvor høyt må du måle med en GH og en KH test, det kan sikkert en akvarieforretning hjelpe deg med om du ikke har testene selv.
Dette har Aquasafe ingen virkning på! Bortkastede penger.

Om du skal regulere Ph må du sjekke hva den er først, i forhold til fiskenes behov. Det kan være at de trives med hardt vann.

Kan være greit med et testsett, bruker selv Tetra Laborett (men har kjøpt flere tester efterhvert) [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=302&HKatID=]Laborett [/URL]dekker Ph, GH, KH, N2 og CO2. JBL har også tester som mange anbefaler.
Aquasafe har ingen effekt på innholdet av kalsium i vannet, enten denne er bundet mot karbonater, sulfater eller klorider (de vanligste bindningene i akvariesammenheng).

Eneste grunnen til at du skulle fortsette med dette i en ukloret brønn, er om berggrunnen i brønnens nedslagsfelt er meget rikt på f.eks kobber.

Har du målt Kh\ Gh på vannet fra brønnen? Hva er i såfall verdiene?
Inaktiv bruker
Jeg har åsså brønn, jeg bruker ikke aquasafe og har ingen problemer med og ikke bruke det, men min brønn ligger på ca 1 i GH, så den er jo lite kalk i... har ikke målt annet enn GH og PH og GH er som agt på 1 og PG på 6,0-6,5 (vanskelig og se nøyaktig på dråpetester).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap