Hvordan få en kontrollert justering av vannverdier? tips ønskes.

Hadde egentlig skrevet et lang innlegg om dette, men det ble bare rot, så jeg prøver meg på et enkelt spørsmål så får jeg heller utdype om nødvendig...

Jeg trenger å få justert ph ned og gh opp. Har eikebarkekstrakt og gips til formålet.

Jeg sliter med å finne ut blandingsforhold slik at jeg kan beregne riktig mengde tilsetning ved vannbytter. Har dere noen erfaring/tips til hvor mye av det ene og andre justerer vannet hvor mye?

Jeg har prøvd å blande i en 10 liters bøtte og dermed regne meg frem til blandingsforholdet, men det skal så lite gips til før gh'en fyker i været at jeg ikke helt tør stole på resultatet. Føler meg heller ikke helt sikker på eikeektrakten og hvor mye jeg kan stole på testresultatene. Jeg tester med tetra dråpetest.
Det må da være en enkel regel som sier at "1 dråpe eikebarkestrakt senker ph i 10L vann med x" el.l.? Bør vel også være slikt i forhold til gipsen, men er det noen som vet med sikkerhet?

Er litt nervøs for at jeg skal bomme med dette og ønsker jo ikke at fiskene skal få problemer. Det er jo akkurat det motsatte jeg ønsker - enda bedre forhold for fiskene.
Tar veldig gjerne mot tips, både i forhold til nøyaktige mengder av disse tilsetningsstoffene, men hører gjerne også hvilke rutiner dere har i forb. med justering av vannverdier ved vannbytte.
jeg selv bruker kun aqvasafe jeg en liten sprut i hver bøtte og alt er fint

utover det har jeg kun nitrit test for det er nitrit fisker dør av og ikke ph og gb
SUPER-HYPER
jeg selv bruker kun aqvasafe jeg en liten sprut i hver bøtte og alt er fint :) utover det har jeg kun nitrit test for det er nitrit fisker dør av og ikke ph og gb

fiskene kan få store problemer med feil pH..?
Kenbb
[QUOTE=SUPER-HYPER]jeg selv bruker kun aqvasafe jeg en liten sprut i hver bøtte og alt er fint :) utover det har jeg kun nitrit test for det er nitrit fisker dør av og ikke ph og gb

fiskene kan få store problemer med feil pH..?

jeg har aldri hat noen problemer hvertfall

selv om jeg har hummer og kanari i karet
Nå er det ikke aquasafe trådstarter spør om, men tar noen få ord om denne også.
Produktet vil ikke ha noen som helst effekt på de problemstillingene trådstarter spør etter. Egentlig har produktet kun effekt på å tømme lommeboka.
Det blir ganske så feil å anbefale ett produkt uten at en kjenner tilstrekkelig til dette.

Ang mengder av syrer\ kalsium for å finne sine verdier:
Mål opp en gitt mengde av gips, f.eks 5g.
La dette løse seg opp i en halvliter vann (tar litt tid, rist ofte). Tilsett deretter f.eks 50ml i bøtta, la det hele blande seg godt før du måler verdiene.
Gav dette tilskuddet en økning på f.eks 2`dh, vet du at for hver 0,25g øker du hardheten med 1`dh pr 10L.
Resten blir ren matematikk med tanke på tilsettingen i karet.
Det kan være fordelaktig å kontrollmåle minst hver 14 dag de første månedene for å se om en trenger å justere mengden litt eller ikke.

Det samme kan du gjøre med eikebark. Her ville jeg brukt 1ml pr en halvliter vann, og hatt i 10ml i bøtta. Trenger du f.eks 100ml for å få den ønskede verdien (neppe reelt, men ett eksempel er ett eksempel) i bøtta, vet du at dette tilsvarer 0,2ml eikebark.
Så er det bare å regne i vei.

Det er en fordel å teste dette i gammelt akvarievann, siden dette oftest ikke er likt springvannet.
Frank Angell
Ang mengder av syrer\ kalsium for å finne sine verdier: Mål opp en gitt mengde av gips, f.eks 5g. La dette løse seg opp i en halvliter vann (tar litt tid, rist ofte). Tilsett deretter f.eks 50ml i bøtta, la det hele blande seg godt før du måler verdiene. Gav dette tilskuddet en økning på f.eks 2`dh, vet du at for hver 0,25g øker du hardheten med 1`dh pr 10L. Resten blir ren matematikk med tanke på tilsettingen i karet. Det kan være fordelaktig å kontrollmåle minst hver 14 dag de første månedene for å se om en trenger å justere mengden litt eller ikke. Det samme kan du gjøre med eikebark. Her ville jeg brukt 1ml pr en halvliter vann, og hatt i 10ml i bøtta. Trenger du f.eks 100ml for å få den ønskede verdien (neppe reelt, men ett eksempel er ett eksempel) i bøtta, vet du at dette tilsvarer 0,2ml eikebark. Så er det bare å regne i vei. Det er en fordel å teste dette i gammelt akvarievann, siden dette oftest ikke er likt springvannet.

Ja, tilsette gips i en halvlitersflaske og så tilsette deler av dette i bøtta for å måle effekten var en god idé. Jeg drev å styra med å ta gips rett oppi bøtta og det ble jo selvsagt bare tull. Problemer med å få rørt ut ordentlig også, selv om jeg jo hadde en sirkulasjonspumpe oppi...

Eikebarken bør jo være grei å teste ut selv, iom at den ikke gir så store forskjeller så fort som gips. Grunnen til at jeg her er litt bekymret er at jeg er litt usikker på nøyaktigheten i tetra-testen. Det er jo intervaller på 0,5 og jeg føler at jeg derfor burde teste ut i et vesentlig større kar enn bøtta på 10 liter for å få et pålitelig resultat. Men, sørger jeg for at eikebarken er godt nok utblandet så kan jeg jo heller bare tilsette litt mindre i børjan slik at jeg ikke får for stort ph-fall, om jeg da har regnet noe feil.

Teste i gammelt akvarievann sier du? Hmm, ingen dum idé det heller. Jeg har jo noen røtter og slikt i akvariet. Om jeg da endrer kranvannet til helt riktige verdier før vannbytte kan jeg risikere at phen blir for lav når det kommer oppi karet og blir påvirket av røtter o.l. Godt poeng.

Takk for hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap