Kan noen hjelpe en nybegynner ang. kh ?

Jeg har alt for høy verdi av KH i karet mitt. Hva gjør jeg ?
Hva er "for høy" da? Det er viktig at du måler pH også, for å se disse to i sammenheng er viktig for å se om en av dem kan være feilmålt.

kH er enten for høy i kranvannet der du bor, og da er det ikke så mye du kan gjøre med det.. eller den høye verdien har en årsak som finnes i akvariet. Det er en vanligere årsak, at man har noe i akvariet som påvirker ph eller kh. Grus, stein, pynteting eller sand av visse typer.
Hva har du dekorert akvariet ditt med av disse tingene?
Kh er mellom 15 og 20. PH er på 7,6 som er ok i følge det jeg har fått med meg. Saken er den at jeg hadde med vannprøver til en butikk og der ble jeg fortalt at jeg hadde 0 i KH. Kjøpte da noe hvitt pulver som jeg skulle tilsette vannet og det har jeg gjort. Mulig jeg hadde i for mye ?
Alle de andre verdiene er bra.
Uff, butikkers påstander burde ikke overraske meg lenger.... men det gjør de, for hver uke kommer det innlegg her fra uvitende kunder som har kjøpt det butikkene sa de "måtte ha".

Du har kjøpt et pulver som heter "KH+". Dette må brukes med stor forsiktighet, og målinger må gjøres både under tilsettingen og etterpå. Ellers blir det jo veldig lett for mye, som i ditt tilfelle. Hvordan doserte du egentlig? Tok du bare etter eget skjønn, fulgte det butikken påstod, eller stod det noe på boksen?

Det du nå kan gjøre, er å tynne ut det du har tilsatt ved og bytte vann. Bytt ca 20% daglig inntil ph og kh er normale igjen. Du må ha ditt eget vanntest-sett for å måle dette, man kan ikke løpe til upålitelige butikker hver gang vannet må testes.

Kranvannet ditt har sannsynligvis den kh-verdien du hadde til å begynne med, så om du bytter litt og litt vann nå, så vil kh-verdien gradvis gå nedover i akvariet ditt. Husk at dette medfører senkning av ph samtidig, for den følger kh. Og senkning av ph må skje gradvis pga fiskene, ellers vil de slite alvorlig.
Ikke for å være frekk, men er du sikker på at det ikke er GH som er mellom 15 og 20?
Annema er inne på noe... det burde jeg tenkt på. At ph ikke var over 7,6 med den skyhøye kh-verdien forbauset meg, men jeg tenkte at "hun vet vel hva hun skriver"

Sjekk boksen eller posen med pulveret du kjøpte. Står det gh eller kh på den?
Boksen kjøpte jeg på akvariemagasinet på Løren i Oslo. Det står KH + på denne. Er nok mulig for at jeg har hatt i for mye....
Jeg har sånne strips som jeg måler vannet med unntatt Nitrit. Det har jeg egen test for. PH er på mellom 7,6 og 8 ca.
Har stort sett levendefødende fisk.14 Guppy, 3 platy, 10 kardinal og 10 neontetra, 2 dvergurami og 2 kyssegurami. 1 gibbizebs og 1 pansermalle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap