Finnes det noen artikler om nitritmidler?

jeg har et middel som er merke:sera å den hetter nitrivec finnes det noen artikler om sånne ting har litt nitrit i vannet så trenger å få det vekk fort ????
Er vel litt ymse, men jeg brukte akkurat dette produktet og ble kvitt nitritt. Byttet også en god del vann. Vil tro det er en form for bakteriestarter.

Mvh Linka
Enkleste måten å fjerne nitrit på er å bytte vann
Er veldig skeptisk til å tilsette noe for å fjerne noe annet, når et vannbytte gjør samme nytten.

okey jeg har byttet 10 ltr vann i går og i dag jeg skla gjøre det til torsdag eller noe så skal jeg teste det da
Nitrivec er en såkalt biostarter, og det er delte meninger om det fungerer eller ikke. Jeg har heller dårlige erfaringer med denne (jada, jeg har testet og målt virkningen bevisst). Det er som det blir sagt over: vannskifter er det beste middelet. Skift vann daglig, til du ikke lenger måler nitritt i vannet. Det vil si: med mindre dette er i en innkjøringsfase, og det ikke er fisk i akvariet. I så fall, bør du la nitritten være. Det er på den måten det bygges opp de bakteriene i filteret som skal fjerne nitritten når du putter i fisk.

Det finnes også midler som fjerner nitritt raskt, men slike bør man holde seg unna. Grunnen er at du da totalt fjerner det filterbakteriene faktisk lever av, og da har du et langvarig problem: det blir ikke nok bakterier i filteret til å ta unna nitritten senere. Og så må man tilsette middelet igjen, og filteret får fortsatt ikke det det trenger for å bygge opp nok bakterier, osv, osv...
Vær for all del ikke redd for å bytte vann. Fiskene er temmelig vant med akkurat det elementet

Sliter en med nitritt, er vannbytter den optimale kuren for å bli kvitt denne.
Avhengi av hvor mye en påvirker pH\ Gh med vannbyttet, kan en gjerne spandere på kritisk rammede kar vannbytter på 40-50% både morgen og kveld, til forgiftningen er under kontroll.
Jeg har selv fått vekk nitritt ved daglige vannbytter på ca 30 % + tilsatt Sera Toxivec.
jeg har bytet vann i en uke skal bort i dyrebutikken i morra og teste vannet og jeg bytter 10 ltr vann vergang. Er det nok foresten 45 ltr er akvariet??
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap