Strømløst hos meg

Fikk melding fra e-verket att strømmen blir borte i 8 timer nå
til Tirsdag 29/1 08.
Er det noe jeg bør gjøre før strømbruddet ....?
Hva må jeg passe på etter bruddet..?

Alle tips tas imot med takk...

mvh atle
Jeg er ikke helt overbevist om at filterbakteriene dine vil bli veldig glade for dette.

8 timer vil antakelig ikke ha noe å si for romtemperaturen slik at vannet vil ikke bli så altfor kaldt. Pass på å ikke ha åpne vinduer, og hold rommet godt og varmt så ordner temperaturen seg.

Etter strømbruddet vil jo filteret starte igjen og antakeligvis skyte ut en del døde filterbakterier. Disse råtner etterhvert, noe som øker nitritten i vannet ditt - i tillegg til at filteret da mister endel bakterier som igjen gjør det mindre egnet til å takle nettopp nitritt.

Du bør mao passe nøye på nitritt-verdien i dagene som kommer. Hvor mye av bakteriene som dør er veldig vanskelig å si. Kanskje merker du ingenting, kanskje merker du kraftig nitritt-økning. Eneste måten å kontrollere på er å måle. Legg også inn noen ekstra vannbytter de nærmeste dagene - det skader ikke.

Du bør også være litt forsiktig med matingen de nærmeste dagene.

Etter strømbruddet så ville jeg sjekket at alt det tekniske fungerer. Sjekk at filteret går, og at varmekolben funker. Sjekk også termometeret noen ekstra ganger, i tilfelle kolben har fått seg en karamell.

Antakelig er det ingen total krise dette her, men filterbakterien får seg nok en trøkk.
8 timer uten strøm i januar i Norge?? Hva i alle dager slags el.verk er dette? De må da få erstatningskrav i bøtter og spann etter dette, dyre ting som blir ødelagt... for ikke snakke om dagligdagse ting som at melken surner, mat blir ødelagt i kjøleskapet, frysermaten tiner (hele fjorårets elgjakt tiner...) samt en haug andre ting man kan trenge strøm til uten avbrekk.

Dette bør du ta opp med dem og forhøre deg om det virkelig kan stemme. Man kutter ikke strømmen til folk i 8 timer midt på vinteren her til lands!

8 timer er for lenge for filteret ditt, det kan bli trøbbel... du må ta en real filterrens før det slås på igjen etter strømbruddet, så det ikke spyr ut uante mengder giftig gørr. De levende bakteriene som eventuelt kan være igjen, får vi håpe sitter i filtersvampene.
mona o
8 timer uten strøm i januar i Norge?? Hva i alle dager slags el.verk er dette? De må da få erstatningskrav i bøtter og spann etter dette, dyre ting som blir ødelagt... for ikke snakke om dagligdagse ting som at melken surner, mat blir ødelagt i kjøleskapet, frysermaten tiner (hele fjorårets elgjakt tiner...) samt en haug andre ting man kan trenge strøm til uten avbrekk. Dette bør du ta opp med dem og forhøre deg om det virkelig kan stemme. Man kutter ikke strømmen til folk i [B]8 timer midt på vinteren[/B] her til lands! 8 timer er for lenge for filteret ditt, det kan bli trøbbel... du må ta en real filterrens før det slås på igjen etter strømbruddet, så det ikke spyr ut uante mengder giftig gørr. De levende bakteriene som eventuelt kan være igjen, får vi håpe sitter i filtersvampene.

Det stemmer nok dessverre ..De skal bytte en trafo...
Det er ikke så mange hustander som blir berrørt .
3-4 toppen ..
Frysern står i kjellern(der er det ganske kaldt).
Ihvertfall nå på vinter`n..
Hadde nok vært mere redd for opptining,hvis det hadde skjedd
i juli...

Så det jeg bør gjøre er følgende:
Gjøre rent filtrene (før jeg slår de på igjen)
bytte en del vann
og følge med på nitritt verdier..
mvh atle
ps takk for tips
Inaktiv bruker
Strømmen kan de godt kutte på så mange timer, og allmenviten er at man ikke åpenr og lukker fryser og kjøleskap mye i dette tidspunktet akkurat fordi det da tiner.
Men å gjøre det på vintern er jo en risiko. Bare måtte si det
8 timer kan bety fullstendig kollaps av filterbakterier, om det er ett godt innkjørt utvendig filter det er snakk om.
Såpass mange timer uten drift hadde gjort meg pissenervøs.

Siden det er så få husstander som rammes, krev at de låner deg ett aggregat, slik at du kan drifte ting som står i sterk fare for enten å daue, eller å kreve masser av jobb for å holdes i live.
Om kraftselskapet bare trekker på skuldrene, får vi heller komme med andre råd
Eller ha filteret i en bøtte el.l med akvarievann og la det få en "overnattingstur" hos noen som ikke berøres av strømbruddet, så overlever både bakterier og fisk, kan vi håpe!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap