Kjempetabbe! sannsynligvis eddik i vannet...

Ved siste vannbytte vasket jeg dekkglasset til 48 liter'n min med eddik for å fjerne noen kalkflekker. Dette var for 5 dager siden.
I karet går det 9 guppy (3 hanner, 6 hunner) med yngel, 3 platy, 3 små SAE og en liten Ancistrus.
Når jeg kom hjem idag fant jeg en av guppy huene død.
Fiska henne opp og sjekket samtidig samtlige vannverdier og alt så bra ut helt til jeg kom til PH.
PH testen viste 3 (syrebad), og jeg tok da ett 50 % vannbytte.
Alle de andre fiskene ser ut til å ha det bra, til og med guppy yngelen.
Hva mer kan jeg gjøre for de søte små, annet enn å skifte mer vann?
Skal aldri vaske dekkglasset med eddik igjen...
Dersom fiskene ser ok ut ville jeg tatt små daglige vannskifter fremover, dersom de ikke ser friske ut er det på tide å ta mer drastiske bytter.

Forøvrig tror jeg du må bytte ph-måler for jeg klarer ikke tro at fisk har gått over tid i et kar med ph3
Tror nok du må re-teste ph-en igjen. Ikke sannsynlig at fisk har overlevd i ph på 3. Vasker selv dekkglasset med 35% eddik og har aldri problemer. Skyller selvfølgelig av det før jeg legger det på plass igjen.
Hva tester du med forresten? Dråper eller strips?
Med mindre du vaska bunnglasset med eddik samtidig, skal ikke litt rester på dekkglasset påvirke pH i særlig grad.
Og om pH faktisk er nede i ufatterlig lave 3, er det nok noe annet som er riv ruskende galt

Anbefaler test av Kh i både springvann og akvariet.
De få gangene en opplever så ekstreme dropp i pH, skyldes dette total mangel på karbonater i vannet (disse holder pH oppe)
Dekkglasset ble jo selvfølgelig skyllet, men sikkert ikke lenge nok.
PH er testet med JBL dråpetest og testet 2 ganger.
Begge ganger slo den ut på 3 - 3,5 , men mer mot 3.
Har også testet andre verdier: KH=2 , GH=2 , NO2=0, NO3=40, FE=0,05.
Disse verdiene er like i springvannet, bortsett fra PH som ligger på mellom 6,5 og 7.
Jeg kan ikke skjønne hva annet som kan ha gjort dette.
Har akkurat målt PH'n igjen etter vannbyttet i sted og nå har den krøpet opp til 5,5.
Hadde eddik vært så surt at noen få dråper fikk pH i et akvarie ned på 3, da hadde det ikke vært å anbefale å bruke eddik uten ordentlig verneutstyr... Så her er det enten noe galt med testen eller så har du fått pH-dropp av andre grunner. Synes forresten NO3-verdien din var litt i høyeste laget.
Det er helt tydelig at en eller flere tester lyger en tanke her.
Med en pH på 3,2, og en Kh på 2, måtte du da ha 37857mg\L Co2 i vannet.
38g Co2 i en liter vann, det er vel neppe spesielt realistisk
Enig med Frank, de måle resultatene der er helt "ville/feile". Hadde ikke vært noe i live med en slik ph og med de mengdene co2 du har i vannet.
Så resultatet av målingene er helt på "tryne". Mulig test settet er ødelagt.
Judosola
Hadde eddik vært så surt at noen få dråper fikk pH i et akvarie ned på 3, da hadde det ikke vært å anbefale å bruke eddik uten ordentlig verneutstyr...

Eddik har vel pH på 2-3? I en 48 liter tviler jeg på man skal ha mye oppi før det går galt, uten at jeg vet hvordan dekkglasset hans relaterer seg til det.

Men det ser ikke ut til å stemme uansett og var vel ikke så sannsynlig sett i sammenheng med KH.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap