- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høy gh i kranvannet
Høy gh i kranvannet
Så vidt jeg oppfatter etter mye lesing og utforsking her på sidene, så er det generelt her i Norge bløtt vann? Kjøpte en test for å teste mitt eget vann her for noen uker siden, det var en Sera test tror jeg? Det var av typen "tell antall dråper til vannet skifter fra en farge til en annen". Vel, som sagt så gjort...... Og jeg dryppet... og dryppet.... og telte.... og telte.... til over 80.... Da tenkte jeg at her er det noe svært mystifistisk....! Så jeg kjørte tilbake til butikken, med vannprøve, og den nykjøpte testen. Der fikk jeg vite at vannet i mitt lokalområde er så hardt at det ikke er noe poeng i å prøve å måle det! Noen med erfaring/peiling?
Postet 07.02.08 kl 17:34
Husker du om vannet fikk en annen farge enn dråpene eller om det var samme farge? Var vannet av en annen farge enn dråpene så er nok hardheten veldig høy hos deg. Er det slik at vannet fikk samme farge som dråpene så er det nok slik at gh ikke er mer enn 1 eller lavere. Dvs at vannet fikk fargeforandring fra første dråpe, noe som jo er umulig å få med seg
Postet 07.02.08 kl 17:40
Det er svært lite sannsynlig at hardheten på vannet ditt er så høy som 80. Enten er testen feil, eller så er den utført feil.
Egenskaper til vann med så høy hardhet:
-Myten om at noen gikk på vannet for ett par tusen år siden blir plutselig reel.
-Bader en med klærne på, vil man ha helgipset kropp når klærne tørker.
-Vasker en koppene på dobbelt vaskeprogram, må de meisles ut av oppvaskmaskinen.
-Vannet må spises med kniv og gaffel
Som du sikkert ser, forsøker jeg å vri det hele litt humoristisk til
Egenskaper til vann med så høy hardhet:
-Myten om at noen gikk på vannet for ett par tusen år siden blir plutselig reel.
-Bader en med klærne på, vil man ha helgipset kropp når klærne tørker.
-Vasker en koppene på dobbelt vaskeprogram, må de meisles ut av oppvaskmaskinen.
-Vannet må spises med kniv og gaffel
Som du sikkert ser, forsøker jeg å vri det hele litt humoristisk til
Postet 07.02.08 kl 17:54
Postet 07.02.08 kl 18:58
Det er selvsagt mulig at jeg har utført testen feil, men i følge bruksanvisningen skal man tilføre en dråpe om gangen, og det antall dråper som trengs fra vannet skifter farge fra rødt til grønt (eller hva det nå var) tilsier dh (eller gh)... og jeg KAN telle... selv til 80... Flir...
Muligheten for at det er noe galt med selve testen, er jo selvsagt høyst reell, og siden det var samme butikken som solgte meg testen som sa at vannet i mitt område var så høyt i gh at det ikke er målbart, forundrer det meg ikke om det var f.eks en gammel test... Dette var nemlig den samme butikken som, når jeg var HELT uvitende og sa at jeg trengte en algespiser til et 32 liters akvarium, solgte meg 2 stk gibbiceps...! (NÅ handler jeg kun der hvis jeg på forhånd VET hva jeg skal ha, og alle andre i nærheten er utsolgt!)
Men tilbake til gh verdien, jeg får nok kjøpe en ny test da, og måle på nytt, håper det gir meg et troverdig resultat... Har også prøvd Terta strips, vet at disse ikke er nøyaktige, men de slår alltid ut på det høyeste hos meg, altså dh mer enn 16... (og ble i all hovedsak kjøpt inn som en "kjapptest" for nitrat) Så høy er vel gh verdien hos meg uansett, selv om den sikkert ikke er av typen størknet gips? :o)
Muligheten for at det er noe galt med selve testen, er jo selvsagt høyst reell, og siden det var samme butikken som solgte meg testen som sa at vannet i mitt område var så høyt i gh at det ikke er målbart, forundrer det meg ikke om det var f.eks en gammel test... Dette var nemlig den samme butikken som, når jeg var HELT uvitende og sa at jeg trengte en algespiser til et 32 liters akvarium, solgte meg 2 stk gibbiceps...! (NÅ handler jeg kun der hvis jeg på forhånd VET hva jeg skal ha, og alle andre i nærheten er utsolgt!)
Men tilbake til gh verdien, jeg får nok kjøpe en ny test da, og måle på nytt, håper det gir meg et troverdig resultat... Har også prøvd Terta strips, vet at disse ikke er nøyaktige, men de slår alltid ut på det høyeste hos meg, altså dh mer enn 16... (og ble i all hovedsak kjøpt inn som en "kjapptest" for nitrat) Så høy er vel gh verdien hos meg uansett, selv om den sikkert ikke er av typen størknet gips? :o)
Postet 07.02.08 kl 19:09
Postet 13.02.08 kl 00:25