Nye vanntester for Kh og Gh, forstår ikke hvordan de skal brukes

Håper noen kan hjelpe meg nå. Jeg kjøpte en test fra tetra i går. En kombinert GH/KH test. Jeg åpnet denne pakken nå og der var det bruksanvisning på Tysk og mange andre språk men ikke noe jeg forsto en dritt av! Det fulgte heller ikke med fargekode kart som i de andre testene fra tetra. Jeg skjønner rett å slett ikke hvordan jeg skal bruke denne testen...
Er det noen andre som har denne hjemme og som kan hjelpe meg ?
Hei
Er du sikker på at det er kombi gh/kh?
Sikkert to tester i èn pakke.
Uansett, drypp dråper oppi test-glasset (skal være 5ml akvarievann i det) når væsken endrer farge eks. rødt til grønt har du verdien på vannet.
Ja det er dråpetest. Ligger et rør der som jeg skal fylle med 5ml vann ( det har jeg fått med meg) 2 flasker. Den ene står det GH på og den andre KH.
Men det følger ikke med noe fargekart....
Er en tegning med. Skal prøve å forklare denne:
5ml vann i røret. Tilsette 1 dråpe. Ristes lett. Til sist er det en tegning av 3 dråper =dh.
Hva pokker betyr dette ?
Wikdahl
Sikkert to tester i èn pakke. Uansett, drypp dråper oppi test-glasset (skal være 5ml akvarievann i det) når væsken endrer farge eks. rødt til grønt har du verdien på vannet.

Litt mere med t-skje

1. Fyll 5ml akvarievann i test-glasset
2. Drypp en og en dråpe av f.eks flasken merket GH. Tell antall dråper.
3. Den dråpen som gjør at vannet skifter farge er den tellende. Var det nummer 6 har du en GH på 6. (merk at vannet kan skifte farge allerede på den første dråpen)

Samme prinsipp for KH bare andre farger.
Ha Ha Ja jeg er vel en av de som må ha det inn med teskje....
Er ikke lett dette. På etikketten på flaskene er det en blå stripe og den andre er grønn. Har det noe å si for hvordan fargen skal være ?
Det er to forskellige tester regner jeg med.
Det ligger brukermanual til tetras dråpetester her på forumet. Under artikler\annet tror jeg.
Du trenger ikke fargekart til disse testene. De måles ved fargeomslag. Fra rødt til grønt på gh-testen og blått til gult på kh-testen tror jeg det var.
Du fyller måleglasset med 5mm vann og drypper én og én dråpe. Når fargen endres har du verdien på kh\gh.
Testet det nå. GH endret farge på 5 og KH ble blå på 2. Det var vel ikke så bra ?
Anita H
Testet det nå. GH endret farge på 5 og KH ble blå på 2. Det var vel ikke så bra ?
Tja, det kommer jo ann på hva livet i karet krever\ foretrekker av vannverdier

De du har, er meget like de jeg selv har i de fleste karene mine, og ingen sutrer der

PS: Du er vel nummer 14729 som har slitt med å finne ut hvordan Kh\ Gh skal testes. Du er dermed neppe å betegne som idiot Endrer derfor tittelen på tråden.
He He, takk for det Frank. Følte meg bare som en når jeg ikke skjønte bæra av denne testen.... Jeg har lest Diverse forumet opp og ned og konklusjonen min har blitt : Drit i KH, test PH :o)
Endelig en tråd der jeg forsto hva man skulle gjøre med en gh test.
Takker jeg også, for svar
Gå inn på artikler øverst på siden og videre til annet så er alle testene der på norsk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap