- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Gjennoppstart av gammelt akvarie.
Gjennoppstart av gammelt akvarie.
Ja da er vel 60Ltr forhåpentligvis klar til oppstart i morgen. Håper å få limt på det nye glasset i kveld.Det gamle akvariet har stått i garasjen i lang tid og trenger en skikkelig skrubb.
Nå lurer jeg litt på ting som jeg innbiller meg vil gjøre karet kjappere klart til bruk:
1: 2 av Filtrene jeg bruker i nåværende akvarie (Kull og blå fin) tilhører dette gamle akvariet jeg skal starte opp. Jeg kommer til å sette de tilbake i det jeg skal starte opp. Samtidig tar jeg 50% av vannet fra akvariet som nå er i drift. Vil dette gjøre det nye opstartede akvariet kjappere levedyktig for fiskene? Jeg mener,da jhar jeg 2 filtersvamper som er ferdig innkjørt, 20 ltr vann ferdig innkjørt (legger til 40 lytr rent vann det er 60 ltr kar).
--Korrekt meg hvis jeg er helt ute og kjører her!--
2: I det jeg har nå (45 ltr Guppy Imazo) er det slike flyteplastikker i første kammer (svarte store stripete baller) disse beholdes der de er. Hvite rør i neste kammer inni et nett. Så skal jo svart og blå svamp taes ut. Opprinnelig fulgte det med kullsticks i nett i dette karet men de kastet jeg da det fløt minibiter av kull i vannet hele tiden,derfor satte jeg inn kull svampen.
Da kjøper jeg følgende til dette karet: Erstatning for svampene jeg tar ut.
3:Varmekolba til 60 Ltr karet er nå i bruk i 45 Ltr. Jeg trenger ny varmekolbe, hvilken er bra og BILLIG? Må være billig fordi det er en del utgifter akkurat nå men jeg må ha karet opp og gå asap.
Sett meg på rett kjør her
Nå lurer jeg litt på ting som jeg innbiller meg vil gjøre karet kjappere klart til bruk:
1: 2 av Filtrene jeg bruker i nåværende akvarie (Kull og blå fin) tilhører dette gamle akvariet jeg skal starte opp. Jeg kommer til å sette de tilbake i det jeg skal starte opp. Samtidig tar jeg 50% av vannet fra akvariet som nå er i drift. Vil dette gjøre det nye opstartede akvariet kjappere levedyktig for fiskene? Jeg mener,da jhar jeg 2 filtersvamper som er ferdig innkjørt, 20 ltr vann ferdig innkjørt (legger til 40 lytr rent vann det er 60 ltr kar).
--Korrekt meg hvis jeg er helt ute og kjører her!--
2: I det jeg har nå (45 ltr Guppy Imazo) er det slike flyteplastikker i første kammer (svarte store stripete baller) disse beholdes der de er. Hvite rør i neste kammer inni et nett. Så skal jo svart og blå svamp taes ut. Opprinnelig fulgte det med kullsticks i nett i dette karet men de kastet jeg da det fløt minibiter av kull i vannet hele tiden,derfor satte jeg inn kull svampen.
Da kjøper jeg følgende til dette karet: Erstatning for svampene jeg tar ut.
3:Varmekolba til 60 Ltr karet er nå i bruk i 45 Ltr. Jeg trenger ny varmekolbe, hvilken er bra og BILLIG? Må være billig fordi det er en del utgifter akkurat nå men jeg må ha karet opp og gå asap.
Sett meg på rett kjør her
Postet 13.02.08 kl 11:33
Endret: 13.02.08 kl 11:43
Er usikker på åssen filter du har i det nåværende akvariet, men jeg ville tatt ut kullfilteret og erstattet med en blåfiltersvamp. Kull har du ikke i innkjørte kar. Slik at du har den grove først og den fine etterpå. Ergo må du skaffe deg en blåfiltersvamp.
Men... Det du kan gjøre, er å vri svampen over en ny svamp for å overføre "filtergørret" som er biomassen som holder nitritten på null... Denne biomassen trenger rundt 20-30 dager på å oppstå i et nytt filter. Tar du ut et filter av et innkjørt kar og erstatter det med et nytt, vil du garantert få et par nitritt-perioder (som du ikke ønsker).....
Vannbytte er greit! Har du innkjørt pumpe/filter så har du i bunn og grunn et innkjørt kar. Bruker du endel av vannet i tillegg, så er der ikke noe problem..
varmekolbe får du f.eks hos aquamanias.no , webzoo.net, aquazoo.no , tropefisk.no er noen....Bare sjekk pris
Håper det var litt svar?
-christian-
Men... Det du kan gjøre, er å vri svampen over en ny svamp for å overføre "filtergørret" som er biomassen som holder nitritten på null... Denne biomassen trenger rundt 20-30 dager på å oppstå i et nytt filter. Tar du ut et filter av et innkjørt kar og erstatter det med et nytt, vil du garantert få et par nitritt-perioder (som du ikke ønsker).....
Vannbytte er greit! Har du innkjørt pumpe/filter så har du i bunn og grunn et innkjørt kar. Bruker du endel av vannet i tillegg, så er der ikke noe problem..
varmekolbe får du f.eks hos aquamanias.no , webzoo.net, aquazoo.no , tropefisk.no er noen....Bare sjekk pris
Håper det var litt svar?
-christian-
Postet 13.02.08 kl 21:49
Christian80 : Er usikker på åssen filter du har i det nåværende akvariet, men jeg ville tatt ut kullfilteret og erstattet med en blåfiltersvamp. Kull har du ikke i innkjørte kar. Slik at du har den grove først og den fine etterpå. Ergo må du skaffe deg en blåfiltersvamp.
Svar: Har et stk blåfiltsvamp i karet som er oppe og går,da tar jeg ut kullsvampen,setter denne inn i det jeg starter opp, og låner litt gørr av den blåsvampen til nye blå i det karet jeg skal starte opp.
Christian80 :-Men... Det du kan gjøre, er å vri svampen over en ny svamp for å overføre "filtergørret" som er biomassen som holder nitritten på null... Denne biomassen trenger rundt 20-30 dager på å oppstå i et nytt filter. Tar du ut et filter av et innkjørt kar og erstatter det med et nytt, vil du garantert få et par nitritt-perioder (som du ikke ønsker).....
Svar: Ja var redd for det,da gjør jeg som du sier kjøper nye blå til det nye karte og låner litt gørr.
Christian80 :Vannbytte er greit! Har du innkjørt pumpe/filter så har du i bunn og grunn et innkjørt kar. Bruker du endel av vannet i tillegg, så er der ikke noe problem..
Svar: Trodde det jeg også Skal ta dråpetester av vannet før jeg innsetter fisk.
Christian80 :varmekolbe får du f.eks hos aquamanias.no , webzoo.net, aquazoo.no , tropefisk.no er noen....Bare sjekk pris
Svar: Skal til zoo butikkken nå og sanke prisene der. Har fått 750 i gave for å få igang karet så da har jeg vel til det jeg trenger samt planter og nytt lysrør.
Christian80 :Håper det var litt svar?
JA! Tusen takk
Svar: Har et stk blåfiltsvamp i karet som er oppe og går,da tar jeg ut kullsvampen,setter denne inn i det jeg starter opp, og låner litt gørr av den blåsvampen til nye blå i det karet jeg skal starte opp.
Christian80 :-Men... Det du kan gjøre, er å vri svampen over en ny svamp for å overføre "filtergørret" som er biomassen som holder nitritten på null... Denne biomassen trenger rundt 20-30 dager på å oppstå i et nytt filter. Tar du ut et filter av et innkjørt kar og erstatter det med et nytt, vil du garantert få et par nitritt-perioder (som du ikke ønsker).....
Svar: Ja var redd for det,da gjør jeg som du sier kjøper nye blå til det nye karte og låner litt gørr.
Christian80 :Vannbytte er greit! Har du innkjørt pumpe/filter så har du i bunn og grunn et innkjørt kar. Bruker du endel av vannet i tillegg, så er der ikke noe problem..
Svar: Trodde det jeg også Skal ta dråpetester av vannet før jeg innsetter fisk.
Christian80 :varmekolbe får du f.eks hos aquamanias.no , webzoo.net, aquazoo.no , tropefisk.no er noen....Bare sjekk pris
Svar: Skal til zoo butikkken nå og sanke prisene der. Har fått 750 i gave for å få igang karet så da har jeg vel til det jeg trenger samt planter og nytt lysrør.
Christian80 :Håper det var litt svar?
JA! Tusen takk
Postet 14.02.08 kl 14:34
Her var jo litt å svare på igjen
Høres kjempegreit ut, men når jeg tygger på det ville jeg satt inn den nye svampen i det gamle karet, fordi der har du partikler i vannet allerede, som kan være med å skape en hurtigere vekst i filteret
Sjekk opp priser på nett, og gjerne stikk innom flere butikker. Priser på varmekolber kan faktisk variere veldig fra butikk til butikk.
Monica DahlChristian80 : Er usikker på åssen filter du har i det nåværende akvariet, men jeg ville tatt ut kullfilteret og erstattet med en blåfiltersvamp. Kull har du ikke i innkjørte kar. Slik at du har den grove først og den fine etterpå. Ergo må du skaffe deg en blåfiltersvamp. Svar: Har et stk blåfiltsvamp i karet som er oppe og går,da tar jeg ut kullsvampen,setter denne inn i det jeg starter opp, og låner litt gørr av den blåsvampen til nye blå i det karet jeg skal starte opp.
Høres kjempegreit ut, men når jeg tygger på det ville jeg satt inn den nye svampen i det gamle karet, fordi der har du partikler i vannet allerede, som kan være med å skape en hurtigere vekst i filteret
Det er ikke dumt. Åssen dråpetester er det du har? Det som er viktigst å sjekke på dag en er vel stort sett pH (etter min mening). Jeg begynte veldig fint med gH+ og kH+ (mener jeg de heter), men har kuttet det helt ut. Vannkranvannet er og blir det mest stabileMonica DahlChristian80 :Vannbytte er greit! Har du innkjørt pumpe/filter så har du i bunn og grunn et innkjørt kar. Bruker du endel av vannet i tillegg, så er der ikke noe problem.. Svar: Trodde det jeg også :) Skal ta dråpetester av vannet før jeg innsetter fisk.
Monica DahlChristian80 :varmekolbe får du f.eks hos aquamanias.no , webzoo.net, aquazoo.no , tropefisk.no er noen....Bare sjekk pris :) Svar: Skal til zoo butikkken nå og sanke prisene der. Har fått 750 i gave for å få igang karet så da har jeg vel til det jeg trenger samt planter og nytt lysrør. Christian80 :Håper det var litt svar? JA! Tusen takk :D
Sjekk opp priser på nett, og gjerne stikk innom flere butikker. Priser på varmekolber kan faktisk variere veldig fra butikk til butikk.
Postet 14.02.08 kl 16:03
Med tanke på lysrør og sånt;
http://clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251445
Her får du T5-lysrør til en billig penge inkludert armatur...
http://clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251445
Her får du T5-lysrør til en billig penge inkludert armatur...
Postet 14.02.08 kl 16:11
750 rakk relativt langt da han i butikken gav meg noe avslag. Gjett hva jeg fant i det rosa karet! Haha, 2 inngåtte blåsvamper, en fin og en super-fin..(litt grønnaktig farge på den superfine). Jeg har tydeligvis puttet oppi mer enn jeg husket i det så da var jo den bankers med 2 inngåtte svamper, en til hvert kar.
Ingen nitritt i noen av karene enda,så bakteriene Grums og Bums lever nok i beste velgående begge steder Inkludert barna deres Gørr og Snørr (sorry fant ikke bedre navn ;p.. )
Takker for hjelpen!!
Ingen nitritt i noen av karene enda,så bakteriene Grums og Bums lever nok i beste velgående begge steder Inkludert barna deres Gørr og Snørr (sorry fant ikke bedre navn ;p.. )
Takker for hjelpen!!
Postet 04.03.08 kl 22:31