Eikebarkekstrakt

Har nå akkurat mottatt eikebarkekstrakten fra aquamanias.. Kranvannet mitt har pH på ca. 7,5-8. Vil gjerne få den ned til ca 6. Hvor mye skal til på 60 l? Har lest at man må prøve seg frem osv, men syns det er litt vanskelig og vil gjerne vite sånn cirka hvor mye
Det er snakk om store utslag bare med dråper her, så det beste er å blande ut i en bøtte, teste, og så tilsette, prøve igjen osv.

Tar ikke sjangsen på å si noe mer enn at du må prøve
Ok, så det er snakk om dråper ja Ingen andre som tørr å si noe heller?
det er snakk om ett sterkt stoff, så skal ikke mye til, men kan si en ting, husk å prøv i en bøtte med akvarie vann, hjelper deg ingenting å prøve i en bøtte med springvann!
Jeg bruker et lignende stoff som tilsetteing. Bruker dråpeteller, og det holder med ca 15 dråper pr. 10 litersbøtte. Med andere ord, ikke tilsett på slump før du har testet det ut. Husk at en grad Ph er 10 ganger surere. Går du fra 8 til 6 får 10x10 =100 ganger surere.
Eg ville la vatnet frå krana stå minst over natta og sjå kva PH du eigentleg har. Hos meg har krana PH på 7, men den fell til 6 etter eit og eit halvt døgn på kanne. Det same vil den gjere i akvariumet. Har du såpass høg PH bur du enten i eit kalkrikt område eller så er vatnet bufra godt opp. Elles er det som Kenbb seier PH i akvariumet du skal gå ut frå, og ikkje i krana.

Du kan gjerne tappe ut 10 l vatn og senke PH med estrakt og tøme vatnet tilbake i karet, altså senke PHen litt kvar dag til du har kome dit du ønskjer.
Okei! Takk for alle svar =) Da får jeg prøve med ei bøtte AKVARIEVANN :P
Da har jeg prøvd meg fram i en 20liters bøtte og fant ut at cirka 20 dråper sank pH'en til 6 i den bøtta. Ikke værst det, fra 8 til 6 på 20 dråper :P
Havengel
Eg ville la vatnet frå krana stå minst over natta og sjå kva PH du eigentleg har. Hos meg har krana PH på 7, men den fell til 6 etter eit og eit halvt døgn på kanne. Det same vil den gjere i akvariumet. Har du såpass høg PH bur du enten i eit kalkrikt område eller så er vatnet bufra godt opp.

Hvorfor faller Ph etter ett døgn? syns dette er litt snodig, har hørt at Ph stiger, da Co2 oppløst i vann forsvinner, men ikke andre veien. Kan du utdype dette litt bedre?
Hva er Kh i springvannet? Om denne er lav, vil du med å tilsette slik (og andre) syrer, risikere at denne mer eller mindre forsvinner.
Faren da for at en plutselig opplever at pH faller til ett nivå som får buken til fiskene til å stige opp (les: ligge dau med buken til værs) stor.

Chster Løkset:
I mange moderne vannresnseanlegg, renses vannet enten over marmor eller "vannglass". Begge metodene fører til at pH stiger en del.
Deretter tilsettes enorme mengder Co2, for å "stabilisere" vannet.
Av en eller annen sær kjemisk grunn, gir Co2-tilsettingen her en økning i pH, i stedet for den vanlige senkingen.
Har selv ca 8 i springen, og denne faller til omlag 6,8 etter ett døgn.
Altså en mye mer akseptabel verdi
Tror kh var på 2. Er litt noob da, første gangen jeg måler kh :P Er det skummelt å senke pH da eller?
Med en Kh på 2, burde ikke pH være så høy som dette etter litt lufting. Hos meg er den på 1,8, og du ser jo hvordan vannet mitt er etter ett døgn.

Regna på dette med så lav pH som 6, med det Co2-nivået jeg regner med det er i vannet ditt ut fra verdiene du forteller, og du må da ned mot en Kh på 0,1-0,2. En farlig sådann

Normalt vil pH falle en del i kar som har vært i drift over tid, så jeg tror nok jeg ville hatt ett øye på pH utviklingen svært ofte, om du velger å redusere i noen særlig grad
Så det du sier er at hvis jeg setter en bøtte kranvann til lufting i f.eks 24 timer vil ph'en synke i bøtta?
er så glad for att jeg har borrhull vann som kommer 50 meter opp fra fjellet, gir perfekt vann, vær gang jeg skrur eller vrir på krana :P pH 7 ut av krana, pH 7,5 etter et døgn, gH 6-7, passer meg perfekt
Ja, du er veldig heldig som sliper alt det styret med vann =)

Til Frank: skal jeg bare fylle en bøtte med vann og se om pH'en synker etter 24 timer?
Elise
Så det du sier er at hvis jeg setter en bøtte kranvann til lufting i f.eks 24 timer vil ph'en synke i bøtta?

Det kommer jo ann på hvordan vannet renses der du bor. Men det er absolutt verdt ett forsøk
Har du en luftepumpe eller ett lite pumpehode i bøtta, er resultatet med utlufting av eventuell Co2 bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap