Vannverdier (kh og gh)

Jeg leser til øyet blir stort og vått, men finner egentlig ikke ut av dette, jeg.

PH: 7
KH: 3
GH: 4

er verdiene i alle mine kar (målt med tetra dråpetester). Jeg har levendefødere (guppy, molly), ciklider (palett og kakadue), tigerbarber og cory (aeneus). Prøver å finne ut om jeg må gjøre noe med disse verdiene, men finner ikke helt ut av det.

Ser at GH er litt lav - men samtidig leste jeg en post her om at GH på rundt 4 er greit, så da er jeg usikker.

Det jeg synes er mest skummelt er at i følge en tabell jeg fant her et sted så betyr de verdiene der at jeg ikke har CO2 i vannet?! Det høres jo ikke helt sunt ut.. Kan vel nevne at plantene (hurtigvoksende typer) vokser som ugress, så jeg trodde egentlig ike at jeg hadde et problem...
Når det gjelder anbefalte verdier i akvariet så kommer det litt an på de forskjellige fiskene du har om det er for lavt eller ok. Dette finner du ut ved å lese om hvilke verdier som er anbefalt på hver enkelt art i Fiskebasen under Kunnskap her øverst på siden. Hvis det viser seg at du bør øke gh så gjøres det veldig enkelt ved å tilsette feks Gh/Th+, som kjøpes på dyreforretninger og nettbutikker, eller alabastergips som kan kjøpes på hobbyforretninger. Prøv deg alltid frem i en bøtte hvor mye tilsetningstoffer som behøves for å øke verdien til ønsket nivå, og foreta endringene over tid.

Når det gjelder co2-nivået ditt så ligger det på ca 9, som er litt i underkant av det anbefalte for planteveksten. Nå har det seg likevel slik at ph svinger litt i løpet av døgnet så det er ikke sikkert det står så ille til som du tror. Allerede ved ph på 6.8-6.9 er du innenfor den anbefalte mengden. Det er heller ikke alle planter som krever så høy co2-metning så om du holder deg til noenlunde enkle planter så er det ingenting å bekymre seg for
Hei og tusen takk for svar!

Kunne nok med fordel ha økt GH noen hakk, ja.. basert på de fiskene jeg har. Har lest mye om hvordan jeg skal øke det, så da er det bare et spørsmål om å komme seg på butikken og handle

Har hornblad og en annen hurtigvoiksende plante som har vokst fra ca 10 cm til over 30 cm på bare 3-4 uker, så sånn sett ser det ut til at CO2 nivå er greit, egentlig.
Jeg ville egentlig ikke foretatt noen endringer på vannverdiene du oppgir. Det enkleste er om man kan bruke kranvannet slik det er, det gjør alt enklere for deg ved vannbytter o.l. (og jeg antar det er det du har gjort her, altså ikke endret på noe?)

Levendeføderne dine kan du fint ha i det vannet du har. Jeg ville ikke økt den gh-verdien for deres skyld, for du har jo andre fisk i karet å ta hensyn til også! Ciklidene dine vil ha så lav gh som mulig og det samme med Corydorasene. Jeg har guppyene mine i gh 2, og det har jeg hatt lenge.

La bare vannet være som det er, det er en fin mellomting
Jeg har GH på 5 og PH på 7,5 Jeg har Neontetra i mitt kar som jeg har skjønt skal ha GH på 1-2. De vokser , er livlige og kjempefine i fargen.
Gh min har også lett for å synke men jeg vet ikke om dette kan ha noe med den store trerota jeg har i karet å gjøre ?
Du mener ikke kH da? kH synker i blant. Men gH pleier vel ikke være noe som kan "forsvinne" eller synke, mener jeg...men i beplantede kar kan plantene forbruke kH.

Men jeg tror noen med mer peiling på akvariekjemi bør trå til her
KH synker også ja men den blir jeg aldri klok på. Som jeg har skjønt har den noe å si for de som spesielt har plantekar? Som regel når jeg skifter vann og renser i karet tar jeg ut rota og e lukter egntlig dritt for å si det rett ut. Mente kansje at jeg hadde lest et sted at GH kunne synke hvis man hadde mye tre røtter i karet ? Er veldig usikker her.....
mona o
Jeg ville egentlig ikke foretatt noen endringer på vannverdiene du oppgir. Det enkleste er om man kan bruke kranvannet slik det er, det gjør alt enklere for deg ved vannbytter o.l. (og jeg antar det er det du har gjort her, altså ikke endret på noe?) Levendeføderne dine kan du fint ha i det vannet du har. Jeg ville ikke økt den gh-verdien for deres skyld, for du har jo andre fisk i karet å ta hensyn til også! Ciklidene dine vil ha så lav gh som mulig og det samme med Corydorasene. Jeg har guppyene mine i gh 2, og det har jeg hatt lenge. La bare vannet være som det er, det er en fin mellomting:-)

Vel, tusen takk for det, Mona! Det er jo det absolutt enkleste for min del

Leste opp og ned og så noen si at verdier som mine var helt greit, mens andre sa at de burde økes, så jeg ble usikker. Det ser da ut til at fiskene trives, de vokser, leker og er ikke syke eller noe sånt, og slik har de vært lenge. Da lar jeg vannet være som det er jeg
Anita H
KH synker også ja men den blir jeg aldri klok på. Som jeg har skjønt har den noe å si for de som spesielt har plantekar? Som regel når jeg skifter vann og renser i karet tar jeg ut rota og e lukter egntlig dritt for å si det rett ut. Mente kansje at jeg hadde lest et sted at GH kunne synke hvis man hadde mye tre røtter i karet ? Er veldig usikker her.....

Den eneste måten å påvirke gh på er enten å tilsette stoffer som øker hardheten (gips, gh/th+, kalkholdig grus eller stein) eller å senke gh ved å skifte ut vannet med nytt vann med lavere gh.

Når det gjelder verdiene av ph og kh så påvirker de hverandre. Det vil si at øker du eller senker en av verdiene så vil den andre følge etter. Enkelte røtter vil gjøre vannet surt og dermed senke ph-verdien. Dette fører også til at kh synker. Ved veldig lav kh (1-2) blir ph veldig ustabil slik at den kan synke veldig lavt, veldig raskt om det feks settes inn røtter eller ikke skifter vann ofte nok (avfallstoffene fra fiskene surgjør vannet når det blir nok av det). Tilsetning av co2 kan også føre til det samme. Det er derfor anbefalt å holde kh på minimum 3-4 for å stabilisere ph-en. Enkelte fisk foretrekker kh på under dette, men de liker vanligvis surt vann også og så lenge det ikke blir gjørt andre ting som påvirker kh-en så går det bra med såpass lave verdier hos disse fiskene.

Grunnen til at plantefolkene vil ha bra med kh er at høy kh kombinert med lav ph gir høyere verdi av co2 i vannet, og co2 er bra for plantene. For å oppnå dette så tilsettes det co2 i vannet, noe som senker ph uten at kh blir vesentlig lavere. Da trives plantene, men kh må ikke bli for lav siden ph da blir ustabil, og lav kh gjør også at lite co2 blir tatt opp i vannet.

Jeg håper at forklaringen min er såpass forståelig at du skjønner litt mer og at jeg ikke har bare har forvirret deg
Det er ikke så lenge siden jeg skjønte denne sammenhengen selv så hvis jeg skulle ha misforstått noe og videreformidlet feil info så håper jeg noen retter på meg
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap