Kan all slags gips brukes for å øke gh?

Kan man bruke "vanlig gips" for å øke gh eller må det være "fiske gips" Grunnen til at jeg lurer er at jeg målte vannet idag og gh er fryktelig lav og siden de fleste butikker har stengt tenkte jeg det kanskje går ann å bruke vanlig gips??

Finnes det andre måter å heve gh på?
Har lett litt men fant lissom ikke et ordentlig svar noe sted. (er virkelig ny på pc fronten)
Kan man bruke hage kalk eller noe sånt for eksempel. Etter at vi har fått vann fra et annet sted har gh sunket litt. Testet det nå og gh i fra krana er på kanskje 1, og gh i akvariene har sunket noe voldsomt idag, snart nede på 1 det å!!!

Jeg skulle jo testet det før idag, men så var jeg ikke hjemme og den regla der, nå har jeg kjøpt meg snegle og testet vannet for å finne ut hva det lå på og fikk sjokk.

Jeg trenger seriøst hjelp.
Du kan IKKE bruke all slags gips. Du må passe på at det er mineralsk gips og ikke syntetisk gips. Det kan normalt forhandler svare deg på. De skal ha tilgang til datablad iallefall.
RunarH
natron

Vanlig salt??
Det er ikke nødvendig å bruke gh+ kjøpt fra dyrebutikken. Mange bruker alabastergips kjøpt på panduro og dette skal fungere bra. Selv har jeg brukt dette og syntes det funker fint.
vel nå er det jo sånn at det er lørdag og så sent at alt av sånne butikker er stengt, min far har en pose hagekalk stående, kan det brukes??
Natron og salt er to vilt forskjellige ting.......Bakenatron får du kjøpt i dagligvarebutikker
RunarH
natron

Natron påvirker ikke gh. Kh, derimot.
Vannverdier
Hagekalk er ikke rein kalk, og bør derfor ikke brukes. Har du et kjøpesenter i nærheten med et apotek kan du f.eks høre med de. Veit apoteket jeg bruker har gips med bilde av noen nisser (tror jeg) utenpå. Det er mineralsk gips og kan trygt brukes.
Hva er natron da??
Noe slags salt som hornsalt eller?
Jeg er ganske blank på alt mulig og dum som ikke brukte pengene mine på vannberedningprodukter istedet for mer fisk og ikke sjekket verdier før jeg dro på morran, jeg har oxo tungt for å forstå mye av det språket som går mellom de mest hardkjørte akvarister. Derfor spør jeg pent om dere kan utdyppe dere litt når dere hjelper/ forklarer meg??
Pettern
Hagekalk er ikke rein kalk, og bør derfor ikke brukes. Har du et kjøpesenter i nærheten med et apotek kan du f.eks høre med de. Veit apoteket jeg bruker har gips med bilde av noen nisser (tror jeg) utenpå. Det er mineralsk gips og kan trygt brukes.

Vel siden det er lørdag og alt er stengt og det jeg har ikke kan brukes, vil fiskene og sneglen overleve frem til mandag??
Natron som du får kjøpt i dagligvarebutikken under navnet "bakenatron" er det samme som natriumhydrogenkarbonat. Dette brukes for å øke KH/PH.
Gips brukes for å øke Gh i vannet. Det må være mineralsk gips.
Pettern
Gips brukes for å øke Gh i vannet. Det må være mineralsk gips.

Vil fiskene og sneglen overleve frem til mandag???
Nå veit ikke jeg hva slags fisk du har, men det går nok bra.
Pettern
Nå veit ikke jeg hva slags fisk du har, men det går nok bra.

Jeg har levende fødere som guppy og sverdrager, palettchiklider, kampfisk, kinesiske algeetere, coryer, sebrasnegle, kirsebærreker og venusfisk, ja og kuhliål.
Da hadde jeg vel strengt talt ikke ofret Gh-problematikken så altfor store tanker.
Pettern
Da hadde jeg vel strengt talt ikke ofret Gh-problematikken så altfor store tanker.

Det var godt å høre, vil gjerne være flink, men som nybegynner er ikke alltid det like lett.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap