Bør vannet ha varierende temperatur igjennom døgnet?

Jeg ønsker å gjøre hva jeg kan for at fiskene skal få det så naturlig som mulig i det akvariet jeg kan tilby dem. Har veldig lyst på dimbart armatur med sunrise-funksjon for at de skal slippe å få så brå begynnelse og avslutning på dagen.

Uansett. I naturen så vil jo sola varme opp vannet om dagen og når sola går ned må nødvendigvis temperaturen synke? Selv har jeg termostat på varmekolba mi og den sørger for en behagelig og jevn temperatur døgnet rundt.

Høres jo fint ut med en jevn og fin temperatur hele tiden, men det er kanskje ikke så naturlig? Noe sier meg at fiskene ville få et klarere skille mellom natt og dag om også temperaturen synker noe om natta? Bør vi derfor variere temperaturen mellom natt og dag for å få mer fornøyde fisker? Koble varmekolba til tidsbryteren for lyset f.eks.?

Noen tanker?
Du sier at i naturen så vil jo sola varme opp vannet om dagen og når sola går ned må nødvendigvis temperaturen synke, det er jo akkurat det samme lysarmaturet ditt vil gjøre for deg...det blir ganske mye varme fra lys selvom det ikke er sola

Regner med at fiskene dine er avlet i akvarium, derfor er de nok ganske vant til både brått lys og mørke!

Nina Weiseth
Du sier at i naturen så vil jo sola varme opp vannet om dagen og når sola går ned må nødvendigvis temperaturen synke, det er jo akkurat det samme lysarmaturet ditt vil gjøre for deg...det blir ganske mye varme fra lys selvom det ikke er sola;) Regner med at fiskene dine er avlet i akvarium, derfor er de nok ganske vant til både brått lys og mørke!

Jo, men når armaturen varmer opp vannet så vil termostaten i karet justere seg og skru av kolben. Motsatt på natta, da vil jo termostaten skru på kolben og vannet holder dermed en jevn temperatur hele tiden. Om det kun hadde vært armaturen som hadde sørget for oppvarmingen hadde det jo vært greit nok, men når man har og er avhengige av varmekolbe så blir det jo i praksis ingen forskjell på natt og dag?
Mine fisker opplever kjøligere vann om natten. Jeg bruker ikke varmekolbe overalt, og i de karene jeg ikke har det, synker temperaturen kanskje en grad eller to om natten. I spesielle tilfeller, når det er merkbart mye kaldere utendørs, kan vanntemperaturen synke 3°C på en natt i akvariene som står nederst i reolene (nærmest gulvet, det er kaldere der enn høyere opp i rommet).
Det er helt fint synes jeg, og helt naturlig for mine Sør-Amerikanske fiskearter.

Synes ideen din er god jeg, det med å kolbe varmekolben til lysets timer. Men om akvariet ditt er stort så vil nok uansett ikke temperaturen synke særlig mye i løpet av en natt. I 180 literen min synker den ingenting om natta.... bare i de mindre på 85 liter eller mindre.
Det er svært enkelt å gjøre noe med dette; redusere tempen på kolben. Vannet vil da varmes av lyset, og kjøles ned på natta - akkurat som i skauen.
Kolben vil forhindre at vannet kjøles uforsvarlig mye, så jeg ville neppe gjemt denne for langt bak i skuffa med det rare i

Husk også at fisk kommer fra temmelig ulike områder. Noen kommer fra små dammer, som helt klart vil påvirkes både av årstid og klokka. Andre kommer fra svære sjøer, som ikke påvirkes i særlig grad verken av årstider eller om sola er oppe eller ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap