Klor i vannet

Leste i norsk akvarie og hagedam leksikon at det er viktig å holde akvarie vannet fritt for klor, sånn at fiskene ikke får klorforgiftning. Aquasafe og lignende produkter fjerner jo dette, men har hørt at det kun er nødvendig å bruke dette i oppstarten av akvariumet.

Vil det ikke komme nytt klor i vannet når jeg skifter vann ? Hvordan kan jeg kontrollere om det er klor i vannet ?

1. Flere og flere vannverk går bort fra klor i vannet, og over til andre måter å rense det på. Ta kontakt med ditt lokale vannverk for å høre om de gjør det der du bor.
2. Man kan lufte klor ut av vannet, men det krever at man kan mellomlagre vannet før man tapper det inn i akvariene. Du lufter ut kloren hvis du lar vannet stå med lufttilførsel natta over.

Så, nei, Aquasafe er strengt tatt ikke nødvendig. Jeg bruker det ikke til vanlig, men det er greit å ha stående, sånn i tilfelle. Selv om vannverket normalt ikke bruker klor, kan det være at de bruker det i spesielle tilfeller, som om våren når det er mye smeltevann o.l.
ok.. Har lest litt om dette med mellomlagring, og det hørest ikke så dumt ut.
Bare litt upraktisk å ha 10 bøtter stående rundt i kjellerstova hver gang det er vannbytte på gang :P Pleier å bytte vann sånn ca annenhver uke i 350 literen. Da tar jeg ca 10 bøtter. Er det nødvendig å ta så mye egentli?

Hva mener du med lufttiførsel ?
Grrrotle
Da tar jeg ca 10 bøtter. Er det nødvendig å ta så mye egentli?

Det kommer an på hvor store bøttene er. Det er anbefalt å bytte 20-30% en gang i uka. Et tips (regner med bøttene dine er på 10 liter) er å stikke en tur innom Europris og kjøpe vinlagringstønner på ca 30 liter for en hundrelapp per stk. Det sparer en del gulvplass og gjør det dermed lettere å mellomlagre vannet.

Grrrotle
Hva mener du med lufttiførsel ?

Bruk av luftpumpe som pumper luft gjennom en slange og ned i vannet, gjerne med en luftestein i andre enden.
Ja har hatt planer om å kjøpe vinsett lenge også så da kan jeg kjøpe noen ekstra dunker som jeg kan bruke til mellom lagring.

Er det lurt å ha sånne lufsteiner oppi med malawi? Har ikke luft pumpe i det hele tatt så det må jeg også kjøpe. Noen som kan anbefale noen rimlige men gode luftpumper som ikke er så bråkete?
Ved å bruke dusjen fra litt høyde når man fyller bøtta vil også en del klor fordampe siden vannet da får stor overflate i direkte kontakt med luft. Alternativt, strekke en slange bort til karet med dusjmunnstykke fungerer også greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap