- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Klor i vannet
Klor i vannet
Leste i norsk akvarie og hagedam leksikon at det er viktig å holde akvarie vannet fritt for klor, sånn at fiskene ikke får klorforgiftning. Aquasafe og lignende produkter fjerner jo dette, men har hørt at det kun er nødvendig å bruke dette i oppstarten av akvariumet.
Vil det ikke komme nytt klor i vannet når jeg skifter vann ? Hvordan kan jeg kontrollere om det er klor i vannet ?
Vil det ikke komme nytt klor i vannet når jeg skifter vann ? Hvordan kan jeg kontrollere om det er klor i vannet ?
Postet 21.02.08 kl 17:39
Endret: 21.02.08 kl 17:44
1. Flere og flere vannverk går bort fra klor i vannet, og over til andre måter å rense det på. Ta kontakt med ditt lokale vannverk for å høre om de gjør det der du bor.
2. Man kan lufte klor ut av vannet, men det krever at man kan mellomlagre vannet før man tapper det inn i akvariene. Du lufter ut kloren hvis du lar vannet stå med lufttilførsel natta over.
Så, nei, Aquasafe er strengt tatt ikke nødvendig. Jeg bruker det ikke til vanlig, men det er greit å ha stående, sånn i tilfelle. Selv om vannverket normalt ikke bruker klor, kan det være at de bruker det i spesielle tilfeller, som om våren når det er mye smeltevann o.l.
2. Man kan lufte klor ut av vannet, men det krever at man kan mellomlagre vannet før man tapper det inn i akvariene. Du lufter ut kloren hvis du lar vannet stå med lufttilførsel natta over.
Så, nei, Aquasafe er strengt tatt ikke nødvendig. Jeg bruker det ikke til vanlig, men det er greit å ha stående, sånn i tilfelle. Selv om vannverket normalt ikke bruker klor, kan det være at de bruker det i spesielle tilfeller, som om våren når det er mye smeltevann o.l.
Postet 21.02.08 kl 18:45
Endret: 21.02.08 kl 18:46
ok.. Har lest litt om dette med mellomlagring, og det hørest ikke så dumt ut.
Bare litt upraktisk å ha 10 bøtter stående rundt i kjellerstova hver gang det er vannbytte på gang :P Pleier å bytte vann sånn ca annenhver uke i 350 literen. Da tar jeg ca 10 bøtter. Er det nødvendig å ta så mye egentli?
Hva mener du med lufttiførsel ?
Bare litt upraktisk å ha 10 bøtter stående rundt i kjellerstova hver gang det er vannbytte på gang :P Pleier å bytte vann sånn ca annenhver uke i 350 literen. Da tar jeg ca 10 bøtter. Er det nødvendig å ta så mye egentli?
Hva mener du med lufttiførsel ?
Postet 21.02.08 kl 21:24
GrrrotleDa tar jeg ca 10 bøtter. Er det nødvendig å ta så mye egentli?
Det kommer an på hvor store bøttene er. Det er anbefalt å bytte 20-30% en gang i uka. Et tips (regner med bøttene dine er på 10 liter) er å stikke en tur innom Europris og kjøpe vinlagringstønner på ca 30 liter for en hundrelapp per stk. Det sparer en del gulvplass og gjør det dermed lettere å mellomlagre vannet.
GrrrotleHva mener du med lufttiførsel ?
Bruk av luftpumpe som pumper luft gjennom en slange og ned i vannet, gjerne med en luftestein i andre enden.
Postet 21.02.08 kl 21:43
Endret: 21.02.08 kl 21:47
Ja har hatt planer om å kjøpe vinsett lenge også så da kan jeg kjøpe noen ekstra dunker som jeg kan bruke til mellom lagring.
Er det lurt å ha sånne lufsteiner oppi med malawi? Har ikke luft pumpe i det hele tatt så det må jeg også kjøpe. Noen som kan anbefale noen rimlige men gode luftpumper som ikke er så bråkete?
Er det lurt å ha sånne lufsteiner oppi med malawi? Har ikke luft pumpe i det hele tatt så det må jeg også kjøpe. Noen som kan anbefale noen rimlige men gode luftpumper som ikke er så bråkete?
Postet 21.02.08 kl 22:08
Postet 22.02.08 kl 01:48