Vanlig med litt høy ph i nye kar ?

Jeg har et kar som er to mnd gammelt og et som er en uke gammelt. I begge er det engelsk elvegrus, mopani-rot og stein uten kalk kjøpt i alvariebutikk. I følge testen i artikkelsamlinga her på AF har syretest av dette substratet vist 0. Har målt dH til hhv 3 og 4 i karene, og jeg mellomlagrer vann til vannbytte et døgn i plastkanner.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor Ph'n i begge kar er 7,5 når test av kranvannet viser 7 ??

Hva er galt og hvordan stabilisere dette ned ?
...Jeg er egentlig totalt "grønn", sånn at du vet det, men du kan jo sjekke ut hva forumet sier om en forbindelse mellom høy pH og amoniakk i vannet...

...Dersom det ikke kommer noen kvalifiserte og svarer deg...
Du har testet kranvannet sier du, men har du testet det ferskt ut-tappet, mener du? Eller har du testet vann som er luftet i bøtter et døgn først?
Man får ofte to ulike resultater på ph, når man tester vann som er luftet og vann som ikke er det. Stillestående vann i kanner eller bøtter luftes ikke. Men i akvariet gjøres det, pga filteret.

Jeg tror dette er grunnen til at du har to ulike ph-verdier. Vann fra vannverket der du bor er tilsatt både det ene og det andre, bl.a. tilsettes Co2. Dette luftes ut hvis vannet har en luftestein mens du mellomlagrer det, og da stiger ph. Hvis du ikke lufter vannet som står mellomlagret, vil ikke Co2'en luftes ut før du har det oppi akvariet.

Når jeg mellomlagrer vannet jeg skal bruke i akvariene, har jeg luftestein koblet til luftslange som igjen er koblet til luftpumper ved siden av. Da er vannet ferdig "stabilisert" mht ph når jeg pumper det over i akvariene. To luftpumper og 6 luftesteiner går det med til det hos meg
Takk for svar Jeg testet nytappet vann fra krana. Bytte-vannet mellomlagrer jeg i 10 l kanner med korken av, men uten luftestein, egentlig mest for temperaturens skyld. Jeg trodde det var slik at Ph heller sank når vannet ble lagret ?

Forresten har jeg satt utblåset fra pumpa slik at det er bevegelse i vannflaten, kan det påvirke Ph siden en del C02 antageligvis da luftes ut ?

juvel
Jeg trodde det var slik at Ph heller sank når vannet ble lagret ?

Det kommer helt an på vannet ditt. Jeg feks har pH på 5,5 rett fra springen, men etter et døgns lufting (uten luftpumpe faktisk) har pH steget til 6,5 (og andre plasser her i byen vet jeg at pH ligger rundt 7,8 fra springen). Vann rett fra springen andre plasser i landet holder en pH på feks 8,3 fra springen, og rundt 7 etter lufting. Så det varier veldig fra sted til sted, og fra bydel til bydel.
jeg har ph 6 i krana og 6 i akvariet så den er jo grei :P

er det så høyt som 7 og 8 andre steder hm visste jeg ikke
Judosola har rett, jeg tok egentlig bare for meg mitt eget vann i forrige innlegg
Om ph stiger eller synker etter lagring og lufting er merkelig nok forskjellig. Har lest mange innlegg om lignende.

Det er uansett overraskende hva som skjer med vann som er ferskt nytappet fra krana, der det har èn ph, og etter å ha vært lufte og mellomlagret får en annen.

Her hos meg er nytappet vann på rundt 7.2, men jeg mellomlagrer og lufter det før bruk som nevnt. Så i akvariene mine holder det rundt 6.8 til 7.0 (litt avhengig av mengden fisk, røtter og lignende faktorer som kan senke ph over tid).
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap