Noen som har tetra sin vanntest for ph? jeg mangler fargeskala

Jeg skulle teste vannverdier i går og mangler dessverre fargeskalaen til Tetra sin PH-test. Er det noen som vet om denne finnes på nettet, eller her på forumet noe sted? Evt om noen kunne si meg ca hvilken farge som er riktig og hva som er feil?
Jeg fant en tråd om dette her på forumet, men linken det var henvist til var ikke der lengre...
Plussmedlem
Camilla Knutsen
Evt om noen kunne si meg ca hvilken farge som er riktig og hva som er feil?

Kommer jo an på fisken det da
Hvilken farge fikk du?
Jeg skal ha en PH på 7 ca. Akvarievann er lys gult og springvann er lys turkis/grønn-blå. Tror derfor at PH i karet er altfor lavt. Har tatt ut to av tre røtter i dag og tenkte ta et større vannbytte for å endre det den veien. Har ikke mer KH test, men har bestilt.
Sitter her med fargeskalaen.

Klar gul er PH på 5

"gusjegul" er ph på 6

Lys grønn/gul er PH på 6.5

Grønn er 7.0

Fra 7.5 og oppover er det helt klart blå farger som varierer i intensitet.

Oi, så enkelt å forklare farger skriftlig Håper du klarer å finne PH'en din basert på dette.

Høres ut som om akvarievannet har PH på rundt 5 (om fargen er klar gul)

Og kranvannet... kan høres ut som PH 7. Evt. PH 6.5 dersom fargen er gul/grønn aktig. PH 7-fargen har mindre gult i seg og er derfor litt mer klar grønn.
Det jeg kan si fra mitt fargekart er at ph fra 7 og under har grønntone i seg, mens fra 7,5 og oppover er det blått. Knall-gult gir ph 5 og er det laveste tetra-testen måler.

Kranvannet ditt er antakelig ca ph7. Om du aner en tendens til blått er det antakelig ph 7,5, men om du aner en anelse grønt er det 7. Er det tydelig grønt havner vi på 6,5, mens om du har en grønnfarge med en anelse gult er vi på 6.

Det med å skrive ut fargekartet selv tror jeg ikke er noen god løsning. For at fargekartet skal bli skrevet ut riktig må printeren din være riktig kalibrert; en anelse feil og fargekartet blir feil og dermed din tolkning av resultatene, noe som kan gi uheldige konsekvenser.
Takker så mye for svar. Ut fra beskrivelsene her så vil jeg tro at PH i karet er på ca 6 og at springvannet er på 7. Må prøve å få tak i et sånn fargekart i butikk her. Får vel kjøpe et nytt testsett
Så da er det vel bare å begynne å bytte vann da? Siden PH i springen er riktig... Og så teste igjen før neste vannbytte og se om det fortsetter å synke hele tiden. Får teste KH når jeg får testsettet, for hvis denne er veldig lav er det vel sånn at Ph blir ustabil og synker?
Har mistet et par fisk i det siste, så det kan jo være at PH svinger...
Denne vannkjemien altså!!
et ganske dårlig bilde, men dog.
Google er alles venn Ett enkelt bildesøk på Tetratest pH gir en del treff, for å si det slik
Og en god del av disse inneholder bilder av dette fargekartet
Takker for hjelpen. De bildene jeg fant på Google-søk var ikke så store og klare at jeg ville stole på dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap