- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Akvariemagasinets gh+
Akvariemagasinets gh+
Hei, tenkte å lufte et spørsmål her jeg. Var innom akvariemagasinet søndag å kjøpte GH+ , det jeg da fikk var to beholdere med akvariemagasinets "hjemmemekka" GH+ hvor jeg skal ha 10ml av den ene og 5ml av den lille pr 100L vann for 6grader økning av GH.
Det jeg da lurer på er hva er det for noe i de to beholderne ?
noen som har en ide ?
Det jeg da lurer på er hva er det for noe i de to beholderne ?
noen som har en ide ?
Postet 25.02.08 kl 22:01
Postet 25.02.08 kl 22:57
Det er kalsium, enten i sulfat, klorid, eller karbonatforbindelse i den største boksen. Trolig er det valgt bort karbonat, da denne først og fremst løfter Gh (men jeg har sett tilfeller der denne selges for å løfte Gh, uten at Kh har vært nevnt).
Den lille boksen er magnesium. Forbindelsene denne er bundet mot, er de samme som kalsiumet.
Normaldossering er 1 del magnesium, på 3-4 deler kalsium. Slik det høres ut, vil du kunne få overdossering av magnesium i vannet.
Var jeg deg, ville jeg undersøkt om det er klorider eller sulfater som er benyttet. Klorider øker rett å slett saliniteten i vannet noe, og alt kloret som står i fare for å frigjøres er slett ikke heldig.
Den lille boksen er magnesium. Forbindelsene denne er bundet mot, er de samme som kalsiumet.
Normaldossering er 1 del magnesium, på 3-4 deler kalsium. Slik det høres ut, vil du kunne få overdossering av magnesium i vannet.
Var jeg deg, ville jeg undersøkt om det er klorider eller sulfater som er benyttet. Klorider øker rett å slett saliniteten i vannet noe, og alt kloret som står i fare for å frigjøres er slett ikke heldig.
Postet 26.02.08 kl 00:46
Postet 26.02.08 kl 10:21
Jeg ville i alle fall dossert noe annerledes enn det du er blitt anbefaltSnowmanoverdosering høres ikke bra ut, burde jeg da kanskje ha i litt mer av den store enn det som står på boksen da.
At magnesiumet er flere ganger dyrere enn kalsiumet (begge i sulfatform, aner ikke pris på kloridene) gjør også gniene meg lysten på å spare inn på dette
Postet 26.02.08 kl 10:43
Postet 27.02.08 kl 13:55
Postet 27.02.08 kl 16:15