Akvariemagasinets gh+

Hei, tenkte å lufte et spørsmål her jeg. Var innom akvariemagasinet søndag å kjøpte GH+ , det jeg da fikk var to beholdere med akvariemagasinets "hjemmemekka" GH+ hvor jeg skal ha 10ml av den ene og 5ml av den lille pr 100L vann for 6grader økning av GH.

Det jeg da lurer på er hva er det for noe i de to beholderne ?
noen som har en ide ?
Gips og magnesium?

Står det ikke noe beskrivelse på pakningen, ingen kjemiske betegnelser heller?
Det er kalsium, enten i sulfat, klorid, eller karbonatforbindelse i den største boksen. Trolig er det valgt bort karbonat, da denne først og fremst løfter Gh (men jeg har sett tilfeller der denne selges for å løfte Gh, uten at Kh har vært nevnt).
Den lille boksen er magnesium. Forbindelsene denne er bundet mot, er de samme som kalsiumet.
Normaldossering er 1 del magnesium, på 3-4 deler kalsium. Slik det høres ut, vil du kunne få overdossering av magnesium i vannet.

Var jeg deg, ville jeg undersøkt om det er klorider eller sulfater som er benyttet. Klorider øker rett å slett saliniteten i vannet noe, og alt kloret som står i fare for å frigjøres er slett ikke heldig.
Ringte med akvariemagasinet i dag og han kunne ikke svare på om det var klor eller sulfat forbindelse. Er vel bare en måte å finne ut av det på da.. Frem med reagensrøra og batteriet

overdosering høres ikke bra ut, burde jeg da kanskje ha i litt mer av den store enn det som står på boksen da.
Snowman
overdosering høres ikke bra ut, burde jeg da kanskje ha i litt mer av den store enn det som står på boksen da.
Jeg ville i alle fall dossert noe annerledes enn det du er blitt anbefalt
At magnesiumet er flere ganger dyrere enn kalsiumet (begge i sulfatform, aner ikke pris på kloridene) gjør også gniene meg lysten på å spare inn på dette
Det er stor fare for at du blir kalt en dust og blir bedt om å forlate butikken hvis du dukker opp og spør om det.

Men jeg skulle faktisk likt å visst det selv.
Jeg ringte jo å spurte og han kunne ikke svare på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap