Kva er gale med vatnet??

Undres på en ting, Vatnet er fri for nitrit og så har eg yngelen nedi.
1 døgn seinere begynner fargen på testen å mørkne. Dette skjer kvar gang.
Det liksom tåler ikkje at yngel kjem nedi før nitriten melder sin ankomst.
Har overdimensjonert filter- eheim 2222 i en 54l.
Prøver å fore minimalt, men yngel treng en del mat.
Har fleire gonger måtte ta ut yngel for nitriten blomstrer opp, og når alt er ok fører eg yngelen tilbake. Samme resultat kvar gong. Nitriten kjem igjen.
Skal liksom filteret tåle kun tomt kar?
Det tar noe tid før filteret har bygget opp nok bakterier til å ta seg av nitritten. Et par uker ca.
Du vil derfor få nitrittoppblomstring om du har fisk oppi før filteret er klart til å ta seg av dette.

Hvor lenge har du hatt filteret gående? Renser du filteret noen gang, i så fall hvordan?

Filteret har gått i 8 dager. Fekk filtergugge fra innkjørt filter rett intravenøst
den dagen eg starta det. 19.febr.
Fekk ei nitritoppblomstring etter et halvt døgn. Når nitriten var vekk sette eg inn yngel, men det tåles tydeligvis ikkje. Så fjerna eg yngelen og venta til testen vart ok igjen. Så no hadde eg inn 13 små coryyngel og no stig nitriten igjen. Altså tåler karet ikkje fisk i det heile ser det ut til.
Klart at filteret tåler fisk, problemet er jo at du må la filteret få tid til å bygge opp nok bakterier til å tåle mengden fisk du setter inn.

Bakteriekulturen i et filter tilpasser seg, "tilbud og etterspørsel". Er det lite eller ingen forurensning i et kar, er bakteriefloraen på et minimum. Det går relativt fort, filterbakteriekolonien stiger og synker alt etter hvor mye forurensning det er i karet.

Om du f.eks. har et tomt kar i flere dager, også brått setter inn fisk og begynner å mate, så er jo ikke filterbakteriene forberedt på denne økte mengden avfall. Derfor oppstår nitritt. Men om du hadde fortsatt å mate der en stund, ville filterbakteriene gradvis økt i antall og tilpasset seg, og nitritten ville forsvinne.

Problemet ditt er nok at du går fra lite eller ingen forurensning, til brått mye.
For å kjøre inn dette yngelkaret UTEN å behøve og ha yngelen der mens det pågår (med nitritt o.l.) så kan du gjøre slik:

Du lar karet være fisketomt en periode, men du må likevel sørge for at filterbakteriene får "mat" å jobbe med slik at forurensningsnivået opprettholdes (som om det var fisk tilstede) og filteret venner seg til mengden avfall og kompenserer med økt antall filterbakterier. Dette kan du gjøre f.eks. ved å slamsuge opp litt bæsj og sånn fra et av dine andre kar, og bare slippe oppi yngelkaret ditt. Følg gjerne med på nitrittnivået ved å teste. Det vil nok blusse opp med en gang, men etterhvert vil du se at filteret klarer å ta unna fiskebæsjen du tilsetter uten at nitritten blomstrer opp. Da er filteret innkjørt.
Husk; tilsett litt "forurensning" hver dag inntil du ser at det ikke forårsaker nitritt i vannet. Akkurat som om det var fisk i det.
Hvor mye eller lite forurensning du skal tilsette daglig avhenger av hvor mange yngel og hvor mye mat du har tenkt å ha i karet når syklusen er fullført. Du må nesten bare bruke skjønn og ditt eget gode hode!

Takk for utfyllende svar.
Har akkurat no 13 yngel der. Spørs om eg skal fjerne dei.
Når en begynner med vannbytte då blir vel prosessen berre utsatt den da?
Lite næring, lite bakteria. for eg tok et vannbytte tidlig idag. det p.g.a at det er yngla der. Så vis eg tømmer karet skal eg tilsette dritt fra det andre som du skreiv.
donna
Når en begynner med vannbytte då blir vel prosessen berre utsatt den da? Lite næring, lite bakteria.

Jepp (til begge deler)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap