Jeg har opplevd noe merkelig i 250-litern min.
Jeg skifter 30% av vannet hver uke og har hatt null nitrit og normal GH og KH/PH. Har et litt overdimmensjonert Eheim pro 2028 under karet og en
Eheim 2252 innv.1200L/T.
I dette filteret skiftet jeg ut den ene svampen (av to) med en ny for ca. to mnd. siden.
For fire dager siden begynte to av malawiene å sture og fikk frynsete finner så jeg skjønte at noe var galt.
Ved nærmere ettersyn så ser jeg at det innvendige filteret spyr ut en jevn strøm små luftbobler. Filteret står helt under vann så dette må være gass.
Slik har det nok vært noen uker. Jeg har trodd at boblene i vannet kom fra utblåser-røret til det andre filteret. (Det står i vannoverflaten).
Jeg stoppet pumpen et minutt eller to og da jeg startet det igjen kom det mye gass ut.
Ut med filteret, og vann ble skiftet. Fremdeles null i nitrit men nitrat var på 12 etter vannskiftet. Har ikke amoniakktest.
Så kommer det jeg lurer på:
De to svampene i filteret var tette av en grå masse som så mest ut som gipspulver. Kan det gå an? Det er jo en kraftig pumpe og ved vannskifte så går vel det meste av tilsettningsstoffer (som gips) gjennom svampene.
Det var ikke en vond lukt av dem. Hvorfor ble det gass?
Uansett: Nå er svampene kastet og filteret er fylt med blåsvamp i stedet.