Kan gips tette filter?

Jeg har opplevd noe merkelig i 250-litern min.
Jeg skifter 30% av vannet hver uke og har hatt null nitrit og normal GH og KH/PH. Har et litt overdimmensjonert Eheim pro 2028 under karet og en
Eheim 2252 innv.1200L/T.
I dette filteret skiftet jeg ut den ene svampen (av to) med en ny for ca. to mnd. siden.

For fire dager siden begynte to av malawiene å sture og fikk frynsete finner så jeg skjønte at noe var galt.
Ved nærmere ettersyn så ser jeg at det innvendige filteret spyr ut en jevn strøm små luftbobler. Filteret står helt under vann så dette må være gass.
Slik har det nok vært noen uker. Jeg har trodd at boblene i vannet kom fra utblåser-røret til det andre filteret. (Det står i vannoverflaten).
Jeg stoppet pumpen et minutt eller to og da jeg startet det igjen kom det mye gass ut.
Ut med filteret, og vann ble skiftet. Fremdeles null i nitrit men nitrat var på 12 etter vannskiftet. Har ikke amoniakktest.

Så kommer det jeg lurer på:
De to svampene i filteret var tette av en grå masse som så mest ut som gipspulver. Kan det gå an? Det er jo en kraftig pumpe og ved vannskifte så går vel det meste av tilsettningsstoffer (som gips) gjennom svampene.
Det var ikke en vond lukt av dem. Hvorfor ble det gass?
Uansett: Nå er svampene kastet og filteret er fylt med blåsvamp i stedet.
Det kan være at uoppløst gips setter seg i svampene. Har ikke opplevd dette selv, men det kan jo skyldes at jeg sørger for at gipsen er skikkelig løst opp i vannet før jeg bruker dette i karene.

Dette med at en tett svamp får det til å boble er det flere teorier rundt. Alt fra at den lave gjennomstrømmingen er tilstrekkelig til å skape ett anaerobt miljø, som danner spesielle bakterier som forbruker Co2, til at gass "slås" ut av vannet siden impelleren står der å spinner på det samme vannet hele tiden.
Begge deler kan være rellevant, og ingen trenger å være det
Har selv noen slike svamper som er såpass tette ofte, at pumpa bruser villig vekk. Vektlegger dette ikke noe særlig, ut over det at sirkulasjonen i karet reduseres noe.
Gass i filteret.
Takk for svaret
De to svampene var så tette at de hadde litt timeglass-fassong, og da gikk vel vannstrømmen forbi. Derfor var det bra trykk i pumpen allikevel.

Kom på no at jeg åpnet ytterfilteret for noen uker siden, og da var den hvite vatten øverst også tett av det jeg tror er gips. Skiftet det da.
Heretter skal jeg røre ut gipsen dagen før vannskifte så det blir "mettet" av vann, i håp om at det ikke stivner på div. filtermasse.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap