Mine vannverdier, tips?

Hei!

Har nå gått til anskaffelse av JBL Testlab etter ca 2 mnd med akvarie. Har bestemt meg for at dette kommer til å bli en hobby jeg trives med, og prøver derfor å sette meg inn i litt kjemi. Vil at fiskene mine vil trives, og det ser det egentlig ut til at de gjør, alle mine små har overlevd ca. 1,5mnd jeg har hatt dem. Er gal etter å kjøpe meg flere akvarier, men har desverre ikke plass i denne 46kvm leiligheten... mener samboeren hvertfall :P

Verdiene jeg måler på mitt 120l Juwel Rekord akvarie er:
NO3 - 10
NO2 - 0
GH - 4
KH - 3
PH - 7,5
FE - 0,05
PO4 - 0,5
NH4 - 0
CO2 - 4

Fisk jeg har:
14 x Neontetra
3 x Panda pansermaller
2 x Ancistrus sp "oppdrettsvariant"
5 x Kirsebærreker

Det jeg umiddelbart ser er at GH er litt lav, og PH er litt høy (CO2 lav siden dette er en effekt av høy PH).

Har en kalksten, ellers har jeg aldri tilsatt noe annet en litt Aquasafe som jeg fikk med når jeg kjøpte akvariet.

Har noen noen tips til hva jeg kan/bør tilsette for å presisjonere mine verdier til fiskenes behov uten at det påvirker andre verdier i for stor grad?

Evt. tips til andre verdier som bør justeres?

Jeg går selv med den oppfatningen at man bør la være å tilsette så mye som mulig så lenge verdiene ser greie ut. Både fordi det da blir mindre styr ved hvert vannbytte og fordi jeg har på følelsen av at kanskje ikke alt man kan tilsette gjør BARE god nytte... Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Legger ved et bilde av akvariet mitt for moro skyld, og i tilfelle ingen ser på profilen min :P
Vet ikke om jeg ville gjort noe med verdiene, syntes det ser bra ut.

Hvorfor mener du GH er for lav? Neontetra foretrekker jo veldig lav gh og de andre fiskene ser det ut som iflg. fiskebasen at også skal kunne trives godt i lav gh?

Phen kunne du kanskje senket til 6,5-7, men utover det syntes jeg ting ser bra ut.
Vannverdiene hos deg er langt bedre enn i gjennomsnittsakvariet

Om du tilsetter litt Co2, vil du få pH noe ned. Dette kan også evt kjøres med å redusere Kh ørlitt (fjern kalksteinen)

Den eneste vannverdien som er litt på grensa er Po4. Ikke det at fiskene bryr seg voldsomt, men øker denne noe særlig, vil en kunne få problemer med alger.
Po4 er noe som tilføres enten via plantenæring, eller via kanskje litt ivrig fôring av fiskene (med fôr med høyt fosfat-innhold)
Du kan jo ta ut kalksteinen av akvariet, og se om ph krabber litt nærmere 7 da. Kalksteinen hever ph litt.

Ellers hadde du glimrende vannverdier, ingenting du trenger å forandre på.
GH skal være lav til mange av de vanligste selskapsfiskene våre, og de fisken du har trenger ikke høyere. Så du behøver ikke trikse med noe
Oh, dette hørtes jo kjempebra ut. Jeg er egentlig veldig nøye med å ikke fore for mye. En tetra tabimin til bunnfiskene og to flak tetra pro til neontetraene mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Dette kan vel umulig være for mye, eller? Var en ukes tid på ferie forrige uke og la da en 3-dagers tablett når jeg reiste. Kan denne ha påvirket noe?

Hvis jeg da fjerner denne kalkstenen, vil ikke GH og KH da nesten forsvinne?
Og en ting til... Finnes det noe som kan senke PH litt uten at andre verdier blir påvirket?
Og enda en ting :P Glemsk jeg...

Hvordan oppstår egentlig PO4? For det er Fosfat, sant? Hvordan blir jeg kvitt/senker jeg denne verdien? Bare vannbytte?
Vannbytter fjerner alle typer forurensing, med mindre da springvannet er forurenset
Dette er både den enkleste, sikreste og billigste metoden å få bort uønsket avfall.
Ser slett ikke bort i fra at denne weekendfôrtabletten er synderen. Fôrmengden høres ellers ut som alt annet enn farlig
Weekendfôr er forresten bare tull å bruke penger på, fiskene har egentlig bare godt av å sulte litt av og til.
Det er få villfisk som har så gode forhold med tanke på fôrtilgang, som sine artsfrender i glass og ramme

Hvorvidt Gh\ Kh vil endre seg betydelig uten kalksteinen, kommer jo mye ann på hva verdiene er i springen. Dette er det vanskelig å gjette seg til, så en test er viktig.
PS: La vannet lufte ut i minst 24 timer før du tester, da svært mye av springvannet i norge er "juksa" en del med.

Å redusere pH uten å redusere Kh er kun mulig med å øke mengden Co2 i vannet.
Som du selv er noe inne på tidligere i tråden, henger disse tre verdiene meget tett sammen.
Med enkelte unntak (vannkjemi på ett nivå jeg ikke orker å tenke på engang nå), vil alltid:
-Økt Kh kombinert med uendret Co2, resultere i økt pH - Og motsatt
-Økt Co2 kombinert med uendret Kh, resultere i redusert pH - og selvsagt motsatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap