- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrit krise
Nitrit krise
Når jeg våkent i dag og gikk for å se til fiskene merket jeg at mine to nye øreåler hadde fått noe som virket som en grå hinne over øynene og at det ser ut som de gispet etter luft. Så det første jeg gjorde var å sjekke om jeg hadde fått nitrit og det var rett på maks med engang.
Så nå har jeg tatt et 50% vannbytte og kommer til å gjøre daglige vannbytter på ca. 30-40%.
problemet er at jeg ikke aner hva som har gjort at jeg får nitrit nå.
karet vart skaffet i januar og fikk fisk i det i februar og alt har vært helt stabilt frem til jeg målte i dag.
(filteret vart skylt før helgen pga dårlig gjennomstrømming)
Øreålene vart kjøpt på mandag og er nokså små fortsatt, så de er det eneste forandringene som har skjedd + at jeg har matet dem med røde mygglarver.
Er det noen som har noe forslag til hva som kan være grunnen til det som skjer nå?
Så nå har jeg tatt et 50% vannbytte og kommer til å gjøre daglige vannbytter på ca. 30-40%.
problemet er at jeg ikke aner hva som har gjort at jeg får nitrit nå.
karet vart skaffet i januar og fikk fisk i det i februar og alt har vært helt stabilt frem til jeg målte i dag.
(filteret vart skylt før helgen pga dårlig gjennomstrømming)
Øreålene vart kjøpt på mandag og er nokså små fortsatt, så de er det eneste forandringene som har skjedd + at jeg har matet dem med røde mygglarver.
Er det noen som har noe forslag til hva som kan være grunnen til det som skjer nå?
Postet 05.03.08 kl 09:51
KR(filteret vart skylt før helgen pga dårlig gjennomstrømming)
Hvor nøye skylte du det? Og skylte du i akvarievann eller i springen?
Hvis det var dårlig gjennomstrømming så var det nok nødvendig med rens, men man må ikke ta for hardt i, det er tross alt der bakteriene er, forsvinner de så kommer nitritten fort hvis karet er hardt belastet, eller at det enda er litt i begynnerfasen. Hvis du leser nybegynner artikkelen vil du se at du ikke er forbi 5 ukers nitrittoppblomstringsfasen hvis du ikke har belastet karet tidlig nok.
Postet 05.03.08 kl 10:10
Postet 05.03.08 kl 10:42
I ett såpass ferskt akvarie, som har vært med belastning i så kort tid, burde det ikke være behov for filterrens på lang tid.
Jeg mistenker at filteret ditt er skikkelig underdimensjonert...
Dette er nitrittens beste venn, da en stadig må fjerne det som spiser den opp.
Hvor stort er karet, og hvilket filter er det snakk om?
Jeg mistenker at filteret ditt er skikkelig underdimensjonert...
Dette er nitrittens beste venn, da en stadig må fjerne det som spiser den opp.
Hvor stort er karet, og hvilket filter er det snakk om?
Postet 05.03.08 kl 11:03
Frank AngellI ett såpass ferskt akvarie, som har vært med belastning i så kort tid, burde det ikke være behov for filterrens på lang tid. Jeg mistenker at filteret ditt er skikkelig underdimensjonert... :( Dette er nitrittens beste venn, da en stadig må fjerne det som spiser den opp. Hvor stort er karet, og hvilket filter er det snakk om?
er et 100 liters kar, pumpa er ei innvending pumpe som fulgte med.
den heter fluval 3 pluss, og det står at den er 700 L/T, noe jeg egentlig synest er lite troligt på den pumpa der.
Glemte å nemne at karet vart kickstarta med bakteriekultur fra pumpa til en kamerat når jeg først starta karet opp.
Postet 05.03.08 kl 11:54
En fluval 3+ er noe snau til ett kar på 100L, i alle fall med originale svamper.
Grunnen til nitrittproblemene kan meget godt stamme fra en bakteriekultur som er i underkant, og som fikk seg en knekk når du rensa svampene.
Men det er alt annet enn ei bombe at svært mange kar selges med underdimmensjonerte filtre. Alt for å presse prisen ned. Når en i tillegg kan selge ett nytt filter kort tid etterpå, er det jo en vinn-vinn situasjon for de som setter sammen settene
Grunnen til nitrittproblemene kan meget godt stamme fra en bakteriekultur som er i underkant, og som fikk seg en knekk når du rensa svampene.
Men det er alt annet enn ei bombe at svært mange kar selges med underdimmensjonerte filtre. Alt for å presse prisen ned. Når en i tillegg kan selge ett nytt filter kort tid etterpå, er det jo en vinn-vinn situasjon for de som setter sammen settene
Postet 05.03.08 kl 15:18