- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvor kommer det fra ?
Hvor kommer det fra ?
Hei, jeg har et lite mysterium jeg lurer på om noen kan komme med innspill til.
Har et plantekar (240L) med noen fisk hvor nitrat (NO3) er over målbart på skalaen, samtidig er nitritt (NO2) ikke målbart. det jeg da tenker er hvor i all verden kommer nitraten fra ?
Jeg tilsetter ikke nitrat med plantegjødning, det er ikke nitrat i kranvannet, det burde være mer enn nok planter i karet til å ta hånd om nitratproduksjonen fra filter og substratbakterier. Karet er ikke nyoppsatt men 1-2 år gammelt.
Jeg ser at planter ser ut til å visne bort.
Jeg byttet 50 liter vann 2 ganger i uka nå for å få bort nitraten men alikevel lurer jeg på hvor i all verden den kan komme fra.
Har et plantekar (240L) med noen fisk hvor nitrat (NO3) er over målbart på skalaen, samtidig er nitritt (NO2) ikke målbart. det jeg da tenker er hvor i all verden kommer nitraten fra ?
Jeg tilsetter ikke nitrat med plantegjødning, det er ikke nitrat i kranvannet, det burde være mer enn nok planter i karet til å ta hånd om nitratproduksjonen fra filter og substratbakterier. Karet er ikke nyoppsatt men 1-2 år gammelt.
Jeg ser at planter ser ut til å visne bort.
Jeg byttet 50 liter vann 2 ganger i uka nå for å få bort nitraten men alikevel lurer jeg på hvor i all verden den kan komme fra.
Postet 07.03.08 kl 09:40
Nitrat er sluttproduktet i rekken av nedbrudte næringsstoffer. Først får man ammonium/amoniakk (som er ganske giftig for fiskene) fra bæsj og råtnede matrester, deretter bryter bakteriene dette ned til nitritt (giftig dette også), og til slutt ender det opp som nitrat, som er mindre giftig enn de to førstnevnte...
Nitratet kan man ha opp til 25 mg/l av, uten at dette er skadelig for fisken. Høyere nivåer bør man unngå, siden 50 mg/l er grensen for når det begynner å bli skadelig for fiskene.
Nitrat er en av hovednæringsstoffene til plantene, så litt nitrat er bare bra dersom man har planter i karet.
Nitratet kan man ha opp til 25 mg/l av, uten at dette er skadelig for fisken. Høyere nivåer bør man unngå, siden 50 mg/l er grensen for når det begynner å bli skadelig for fiskene.
Nitrat er en av hovednæringsstoffene til plantene, så litt nitrat er bare bra dersom man har planter i karet.
Postet 07.03.08 kl 10:02
Endret: 07.03.08 kl 10:03
SnowmanJeg byttet 50 liter vann 2 ganger i uka nå for å få bort nitraten men alikevel lurer jeg på hvor i all verden den kan komme fra.
Nitraten kommer ut av en rumpe.
Først kommer ammoniakk ut av rumpen på fisken, deretter spises ammoniakken av bakterier som skiter den ut som nitrit. Atter andre bakterier spiser nitriten og bæsjer ut nitrat.
Nitraten er det kun plantene som vil ha*, og de foretrekker freshere bæsj.(ammoniakk/nitrit)
*Det er bakterier som liker nitrat, men de liker ikke oksygen.
Postet 07.03.08 kl 14:16
Joda, kjenner til nitrogensyklusen, men som jeg skriver er karet lite belastet med fisk , nitritt er ikke målbart, mens nitrat som kommer fra filterbakteriene er langt over målbart nivå.
Jeg får ikke dette til å henge på grep, og det jeg lurte på om noen andre kjenner til andre steder nitrat kommer fra..
Jeg får ikke dette til å henge på grep, og det jeg lurte på om noen andre kjenner til andre steder nitrat kommer fra..
Postet 09.03.08 kl 17:08
Hvorfor vil du ha bort nitrat da? Det er jo planteføde, plantene trenger faktisk nitrat som næring. Litt nitrat bør man alltid ha i et beplantet kar, ellers kan balansen bli skjev og plantene få næringsbrist.
Nitrat på 10-12 mg er fint å ha i vanlige beplantede akvarier.
Som de andre nevner er nitrat et sluttprodukt, det viser at det er ting i akvariet ditt som nedbrytes. Ikke nødvendigvis bare fiskebæsj, men røtter og visne planteblader eller annet biologisk materiale. Du skal jo ikke bestrebe et sterilt akvarie heller
Nitrat på 10-12 mg er fint å ha i vanlige beplantede akvarier.
Som de andre nevner er nitrat et sluttprodukt, det viser at det er ting i akvariet ditt som nedbrytes. Ikke nødvendigvis bare fiskebæsj, men røtter og visne planteblader eller annet biologisk materiale. Du skal jo ikke bestrebe et sterilt akvarie heller
Postet 09.03.08 kl 17:16
Endret: 09.03.08 kl 17:17
Nitrat kommer uansett, selv om du ikke har fisk i karet. Planter og andre ting som råtner, starter nitritt-syklusen som ender med nitrat. Noe nitrat forbruker plantene, men såvidt meg bekjent er eneste måten å få ned nitrat på utover det plantene måtte bruke - vannbytte. Spørsmålet er da hvor ofte du bytter hvor mye vann? Bytter du sjelden vann, ligger antakelig løsningen der. Er du forøvrig sikker på at det er for mye nitrat og ikke for lite? Jeg vet ikke hvordan tester du har og hva de viser...
Postet 09.03.08 kl 17:30
Postet 09.03.08 kl 17:32
Postet 09.03.08 kl 17:47
Endret: 09.03.08 kl 17:48
Har byttet 50L hver søndag og onsdag i 2 uker nå og verdiene er fremdeles over målbart, alså mer enn 100 ppm.
tror jeg skal prøve å ikke tilsette hverken gh+ eller kh + når jeg bytter vann fra nå av, misstenker at det kan komme fra en av disse.
gh+ er en hjemmesnekra blanding fra akvariemagasinet i oslo, kansje mer skeptisk til denne nå enn kh+ for det er da ingen nitrogenforbindelser i denne.
nitritt nivåene er fremdeles ikke målbare.
tror jeg skal prøve å ikke tilsette hverken gh+ eller kh + når jeg bytter vann fra nå av, misstenker at det kan komme fra en av disse.
gh+ er en hjemmesnekra blanding fra akvariemagasinet i oslo, kansje mer skeptisk til denne nå enn kh+ for det er da ingen nitrogenforbindelser i denne.
nitritt nivåene er fremdeles ikke målbare.
Postet 09.03.08 kl 21:03
Hva slags test er egentlig dette? 100 i nitrat... du ville hatt et kar som drukner i alger dersom den målingen stemte. Har du det?
Du skriver at du ikke tilsetter noe plantenæring. Det er vel ikke så rart at plantene skranter da? Hva slags planter har du i karet? Det er forskjell på måten de ulike plante-artene/typene opptar næringen sin. Sverdplante-familien (Echinodorus) tar opp næringen fra røttene, og næringen må derfor gis i form av tabletter i bunnlaget. De fleste stilkplanter, særlig de som danner "luftrøtter" langsmed stilkene, tar opp næring som er flytende i vannmassene.
Jo mere vann du bytter utover det faste ukentlige, jo mindre næring får plantene dine siden du tynner ut alt av næring i vannmassene også. Bytter man mye vann, bør man derfor erstatte næringen man fjerner med en tilpasset mengde plantenæring i stedet.
PS!
Trenger du virkelig å tilsette gh+ og lignende? Hva er vannverdiene dine uten dette?
Du skriver at du ikke tilsetter noe plantenæring. Det er vel ikke så rart at plantene skranter da? Hva slags planter har du i karet? Det er forskjell på måten de ulike plante-artene/typene opptar næringen sin. Sverdplante-familien (Echinodorus) tar opp næringen fra røttene, og næringen må derfor gis i form av tabletter i bunnlaget. De fleste stilkplanter, særlig de som danner "luftrøtter" langsmed stilkene, tar opp næring som er flytende i vannmassene.
Jo mere vann du bytter utover det faste ukentlige, jo mindre næring får plantene dine siden du tynner ut alt av næring i vannmassene også. Bytter man mye vann, bør man derfor erstatte næringen man fjerner med en tilpasset mengde plantenæring i stedet.
PS!
Trenger du virkelig å tilsette gh+ og lignende? Hva er vannverdiene dine uten dette?
Postet 09.03.08 kl 21:05
Endret: 09.03.08 kl 21:09
vannverdier fra av vannverket :
ph 6,7
gh 0,7
vannverdier målt på luftet vann 25grader:
ph 6,5
gh 1 (1 dråpe)
kh 1 (1 dråpe)
no3 0
Karet:
ph 7
gh 4
kh 6
no2 0
no3 masse !
jeg tilsetter plantenæring men uten N og P http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=8298
ph 6,7
gh 0,7
vannverdier målt på luftet vann 25grader:
ph 6,5
gh 1 (1 dråpe)
kh 1 (1 dråpe)
no3 0
Karet:
ph 7
gh 4
kh 6
no2 0
no3 masse !
jeg tilsetter plantenæring men uten N og P http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=8298
Postet 09.03.08 kl 23:11