Spørsmål ang. senking av ph i karet for å få fisk i lek.

Jeg har lyst til å få et par med Rød kurvciklider i lek, og har målt følgende verdier akkurat nå. De går alene i en 54l.

Ph: fargeskalaen viser mellom 7,5 og 8( Farris vann Larvik)

KH her gikk vesken fra blått til gult med 2 dråper, og som jeg har forstått da...så har jeg 2 grad dh.( correct me if im wrong

I følge fiskebasen på AF, trives de best i ph mellom 6 og 7, hvordan skal jeg gå fram på en trygg måte for å senke ph. HAr kjøpt inn Amtra eikebark ekstrakt.

Kunne tenkt meg å prøve å få til ph 6,5.

Siden det er første gangen jeg prøver meg på dette og syns det er skummelt...så tar jeg i mot alle gode råd
Jeg er ingen ekspert, men har nettopp senket ph i karet selv med eikebarkekstrakt.

Det jeg gjorde var å ta 30% vannbytte annenhver dag og senke ph jevnt. Vil ikke at fisken skal få ph sjokk! Selv om de sikkert opplever det i regntiden. Jeg har ikke vf, så tok ikke sjansen på dette.

Husk at eikebarkekstrakten er veldig potent! To dråper i 10 liter senket ph med 0,5 hos meg... Så vær forsiktig hvis du ikke har gjort dette før! Jeg bomma en gang, ph 3 er kanskje ikke lurt...

Så på en 54liter ville jeg tatt 10-20 liter og senket ph 0,5 til 1 ph på det vannet, og helt oppi karet... På den måten vil ph senkes litt, men ikke mye, og fisken kan venne seg til denne phen. Du skal jo tross alt ganske mye ned i ph! Det tar nok en uke eller to før du er nede i riktig ph, men vel verdt det hvis du får lek!

Det er iallefall mitt tips. Mulig noen med mer erfaring har andre og bedre ideer.

Lykke til!
Kan legge til at verdiene er målt i akvariet og det er 3 dager siden jeg bytta vann sist. Fylte opp med litt mere sand i dag også, om dette skulle ha noe å si.

For virker som om jeg har veldig høy ph og lav kh, og dette kan vel bli rimelig ustabilt etter hva jeg kan skjønner om jeg senker ph`en.
Har du forsøkt å sette vann i bøtte og lufte det godt med luftestein/brusestein over natten først? Med så lav kh antar jeg at det er flyktige tilsetninger fra vannverket som gjør ph kunstig høy. Når gassene er luftet ut, synker ph ofte til et mere akseptabelt nivå.

Gjør et eksperiment med det, og se hva som skjer.

Som Snehvit forklarer ovenfor, er det viktig å gå sakte frem mht senking av ph. Fisk tåler ikke brå senkning særlig godt, i motsetning til heving av ph som går veldig greit å ta ganske kjapt. Prøv deg frem med dråper i en bøtte vann, og mål etter hver tilsetning (rør godt rundt først). Det skal ikke mange dråpene til i en ti-liters bøtte.

Det beste er om du har en pipette eller noe, slik at mengden eikebarkekstrakt blir eksakt lik hver gang. Da trenger du ikke måle hver gang du bytter vann, for du vet eksakt hvor mye eikeb.ekstrakt du trenger til en gitt mengde vann.
Nå har jeg tatt en kontroll måling av alle karene samt direkte fra krana, med følgende resultat:

Kranvann: ph 7,5-8, kh 2dh

54l
ph 7,5-8
kh 2dh

112l
ph 6,5
kh 1dh

240l
ph 6,5
kh 1dh

Så da kan de jo sies at i de 2 nederste karene trenger jeg ikke å gjøre noe med, selv om jeg ble litt overrasket over dette resultatet, ift 54l som har mye høyere ph. Men jeg syns fortsatt at kh er veldig lav da. I begge de to nederste karene så står en luftpumpe på med brusesten, når jeg ikke er hjemme for å tilføre O2 til vannet. Har dette noe innvirkning
Ingen som har noen forklaringer hvorfor vannverdiene er slik. Syns det er rart at 2 av karene er så sure som ph 6,5 uten at jeg har tilsatt noe som helst og siden kranvannet jeg bruker har ca ph 8. Kan det komme av røttene jeg har i evt. luftpumpene?

Men i 54l, hvor jeg bruker samme sanda(biltema), samme type røtter etc så er ph som i kranvannet. Eneste forskjellen er at jeg har anubias i dette karet og ikke i de 2 største.

Men om jeg senker ph`en i 54 l med eikebarkekstrakt, vil ikke ph bli veldig ustabil siden kh er på kunn 2dh? hvordan få denne høyere?

synes også det er litt urovekkende at i de store karene med ph 6,5 så er kh på kunn 1dh.
Har ikke noe godt svar å gi dessverre. Men røttene kan ha noe å si. I forrige oppsett i akvariet mitt hadde jeg mye stein, og da var ph 0,2 høyere og KH og GH MYE høyere enn det er nå som jeg har byttet ut steinene med mopanirøtter! Men du hadde jo likt oppsett i karene dine, med unntak av planter... Skjønner ikke helt det... Kan det ha noe med mengden vann? At du bytter mer totaltsett av vann i det lille karet? Og derfor høy ph? Men at de store karene får mulighet til å senke phen sin naturlig? Har dessverre ingen svar å gi deg... Håper noen andre har noe å komme med!!!!

Hvis du ikke har noe fisk i 54 literen, kan du ikke teste ut litt med senking av ph og sjekke hva som skjer med KH???. Evt teste det i ei bøtte hvis du ikke vil ta ut fisken av karet...

Tom Kristiansen
Men om jeg senker ph`en i 54 l med eikebarkekstrakt, vil ikke ph bli veldig ustabil siden kh er på kunn 2dh? hvordan få denne høyere? synes også det er litt urovekkende at i de store karene med ph 6,5 så er kh på kunn 1dh.

Når man endrer pH så vil ikke kH endres i samme grad. Det man sørger for er å tilføre litt bikarbonat slik at man opprettholder kH. Med pH på 6.5 og kH 1 så ville jeg nok ha dyttet inn litt bikarbonat slik at jeg var sikker på at pH ikke svinger.

Vannkjemi er ikke helt enkelt da man kan ha tilsynelatene like kar, men forskjellige vannverdier i dem. Jeg bryr meg kun om vannverdier i discuskarret samt kar der jeg skal trigge lek.

Oki takker for svar. Får bare prøve meg litt forsiktig fram da, for fiskene i alle kar trives veldig bra. Flotte farger og oppførsel
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap