Skal senke ph med tetra ph/kh minus, hvor mye?

jeg har i dag kjøpt ph dråpetester og ph senker fordi at phen i rekebollen er på 8 og noe, nesten litt for høyt for kirsebær rekene. så hvor mye skal jeg ha i bolen som er 12L og har luftdrevet filtreringsgreie.

jeg har skjell fra havet, kan det ha noe med ph og gjøre?
Før du begynner å trikse med verdiene så ville jeg ha testet kranvannet etter at det har stått et døgn. Hvis kranvannet og vannet i bollen er likt kan du bruke ph-. Husk bare å teste ut i en bøtte på forhånd slik at du vet hvor mye du skal bruke, aldri ha ph- direkte i bollen og ta endringene over tid.

Er det slik at ph i bollen er høyere enn i kranen så må du ikke tilsette ph-. Det tyder nemlig på at du har noe i bollen som øker kh/ph og ved tilsetting av ph- vil du få verdier som går opp og ned og det vil stresse rekene dine mer enn at de går i litt feil verdi.

Ting som kan øke kh/ph er kalkholdig stein, grus og skjell. Det første du bør gjøre er derfor å fjerne skjellene og teste igjen etter noen uker når du har hatt noen vannbytter.
tåler rekene i det hele tatt ph minus greiene?

jeg har nå satt av ei bøtte vann til i morgen.

jeg har også testet bollevannet og akvariet til brorn min, de var ca like.

det blir vanskelig å fjerne alle skjellene for det er nok amsse småskjell i grusen som er fra havet.
Jeg ville ihvertfall fjernet det jeg kunne av skjell og sett om ph kom ned til rundt 8. Fra det jeg leser basen så kan rekene fint tåle ph til 8.2.

Problemet er ikke at rekene ikke tåler ph-, men at skjellene vil øke ph igjen ganske umiddelbart etter at du har senket den. Du vil da få en jo-jo virkning der ph vandrer opp og ned og det kan det hende at rekene vil få problemer med. Jeg ville faktisk heller ha holdt rekene litt i overkant av det som er anbefalt enn å gi dem slike varierende verdier hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap