Et par spørsmål ang. nitritt

Hei!

Siden fredag har jeg hatt nitritt problemer (kanskje lenger, det vet jeg ikke da jeg har vært på ferie).
På fredag var den på 0.5, jeg bytta vann samme dag og fikk måling på 0.2 neste dag og slik har det vært siden. Jeg har byttet vann hver dag.

Bortsett fra at en endlers hann døde på torsdag (før jeg testa vannet), så lever egentlig fiskene veldig fint og det synes ikke på dem at det er nitritt.

Nå prøver jeg å finne ut hva det er som er feil. Har jeg matet for mye den siste uka da jeg kom hjem (fordi jeg var redd de hadde fått for lite mat?). Eller er Eheim filteret mitt nå blitt udimensjonert. Dette sto bak der:

Serie: 03084
Typ:2008
l/m: 5

Også sto det nederst IP68

Kan det være lurt å investere i et nytt filter?
Akvariet er på 54 liter og har vært i gang i 4 eller 3 år, er ikke helt sikker på hvilken juleaften jeg fikk det. Det er en sånn alt i et pakke.

Hvilke andre faktorer er det som kan påvirke? For mange fisker? Planterester?

Jeg har endelig fått akvariet mitt sånn som jeg vil ha det, om man ser bort fra nitritten, og jeg blir veldig glad for hjelp!
Iseliin90
Hei! Eller er Eheim filteret mitt nå blitt udimensjonert. Dette sto bak der: Serie: 03084 Typ:2008 l/m: 5 Også sto det nederst IP68

Dette er et meget lite filter og vil ikke tåle allverden av biologisk belastning. Er vel spesifisert mellom 30 og 60 liter. Med vanlig erfaring ligger vel antall liter adskillig nærmere 30 enn 60.

Har ikke sjekket hvilket kar du har filteret i, men den som filtrerer godt slipper nitritt i karret.

IP 68 står for vannbestandighet og denne klassifiseringen betyr vanntett.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Iseliin90]Hei! Eller er Eheim filteret mitt nå blitt udimensjonert. Dette sto bak der: Serie: 03084 Typ:2008 l/m: 5 Også sto det nederst IP68

Dette er et meget lite filter og vil ikke tåle allverden av biologisk belastning. Er vel spesifisert mellom 30 og 60 liter. Med vanlig erfaring ligger vel antall liter adskillig nærmere 30 enn 60.

Har ikke sjekket hvilket kar du har filteret i, men den som filtrerer godt slipper nitritt i karret.

IP 68 står for vannbestandighet og denne klassifiseringen betyr vanntett.

Jeg har sett litt på forskjellige filtere, kan Eheim Aquaball 2208/2210 eller Fluval 2+ gå? Og ved Eheim filterne, skal jeg i tilfelle velge den som går til kar til 60liter eller fra 60 liter?

Mvh Iselin
Jeg hadde problemer med nitritt i 2 kar for noen uker siden, jeg prøvde alle oppskrifter som folk anbefaller. Etter mitt siste inngrep har alt vært borte, jeg brukte noe som heter Toxivec som jeg kjøpte på ZOO 1. Om dette var kombinasjon av at jeg ikke matet de på 4 dager osv kan være mulig. Helt til jeg testet KUN Toxivec på kar med nitritt, ca 30-40 timer seinere var det borte. Så dette middelt virker faktisk veldig bra, iallefall for meg.

PS! Ingen fisker er til nå døde av nitritet i mitt føste kar i November, eller døde av Toxivec!!! Tror dette middelet ikke har noen bivirkninger.

Du skal velge et filter som er så stort som dy synes at du kan sette inn. Problemet med innvendige filter er ikke antall liter i timen, men hvor mye filtermedia man får inn i dem.
bruker selv aquaball 2210 i mitt 60 liter uten problemer
Joakim
Hva med et lite utvendig? [URLBLOCK1]

Jeg blir litt skremt av disse utvendige filtrene=p De ser liksom så proffe ut, og jeg har bare vært borti dette lille Eheim filteret mitt, jeg.
Men går det an å sette et utvendigfilter på når man har et sånt stort lokk over, om du skjønner?
Tilfeldig bekjentskap
© Mette
Reklame for plussmedlemskap