- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Korleis få til ei nitritbombe?
Korleis få til ei nitritbombe?
Har et 28l yngelkar og ønsker å få opp ei nitritbombe så filteret får opparbeid seg nok bakterier.
filteret er innkjørt, men for kvar gang eg har nokre få yngel nedi og forer stig nitriten. Så tar eg dei ut og venter til vatnet er ok. Og det samme skjer igjen, nitriten stig. Igjen og igjen det samme.
Har blåsvamp i filteret og det er utgidd til et 60l.
Har ikkje meir enn ca 22l vatn i. Igår kveld var det 0 nitrit. Hadde nedi 3 ottoa.
Tidlig idag var nitriten i annmars igjen. Tok ut fisken og fora litt ekstra i håp den stig enno meir. Men vil ikkje filteret tette seg vis eg har oppi mykje for?
Slik at eg da må skylle det ofte og for så å miste bakterier igjen?
Kva anna kan eg gjer, el. ha oppi? Har og slamsuga et anna akvarie og slått det vatnet oppi, men altid samme resultat. Nitriten stig så snart det kjem fisk i. Gir snart opp dette karet.
Postet 11.03.08 kl 08:31
Slamsug opp litt dr.. og fiskebæsj fra et av de andre akvariene dine, og putt oppi en liten dose av det daglig i det lille yngelkaret ditt. Mål nitritt og se hva som skal til for å gi utslag. Får du ikke utslag, øk dosen med "fish poo".
Du sier at "filteret er innkjørt", men det er det jo åpenbart ikke ettersom det gir nitrittutslag. At et filter er innkjørt, betyr at det har en fungerende filterbakteriekoloni som forhindrer nitrittutslag.
Hvordan gikk du frem for å innkjøre yngelfilteret? Hvor stod det, og hva var belastningen under innkjøringen?
Det beste er å ha et slikt svampefilter stående i en bortgjemt krok i et normalt selskapsakvarie i de periodene yngelkaret ikke er i bruk. Da kan man raskt hente det ut og plassere det i yngelkaret når man har bruk for det, og det vil alltid være fullt innkjørt siden det er blitt normalt belastet med forurensninger i selskapskaret. Skal filteret fungere ordentlig, må det ha hatt en innkjøringsperiode på minst fem uker.
Jeg pleier å teipe fast en post-it lapp på ledningen til mine yngelfilter, der jeg skriver f.eks. "Satt i drift 21/12-07". Da vet jeg til enhver tid hvilke filter som er ferdig innkjørte, hvilke som er best innkjørt og som jeg kan ta ut og sette f.eks. i et nystartet akvarium.
Du sier at "filteret er innkjørt", men det er det jo åpenbart ikke ettersom det gir nitrittutslag. At et filter er innkjørt, betyr at det har en fungerende filterbakteriekoloni som forhindrer nitrittutslag.
Hvordan gikk du frem for å innkjøre yngelfilteret? Hvor stod det, og hva var belastningen under innkjøringen?
Det beste er å ha et slikt svampefilter stående i en bortgjemt krok i et normalt selskapsakvarie i de periodene yngelkaret ikke er i bruk. Da kan man raskt hente det ut og plassere det i yngelkaret når man har bruk for det, og det vil alltid være fullt innkjørt siden det er blitt normalt belastet med forurensninger i selskapskaret. Skal filteret fungere ordentlig, må det ha hatt en innkjøringsperiode på minst fem uker.
Jeg pleier å teipe fast en post-it lapp på ledningen til mine yngelfilter, der jeg skriver f.eks. "Satt i drift 21/12-07". Da vet jeg til enhver tid hvilke filter som er ferdig innkjørte, hvilke som er best innkjørt og som jeg kan ta ut og sette f.eks. i et nystartet akvarium.
Postet 11.03.08 kl 09:35
Endret: 11.03.08 kl 09:37
Trudde iallefall det var innkjørt. Har gått i vekesvik.
Innkjøringa vart mulig i for reint kar. Det sto ei kort periode i et innkjørt kar og. Har skylt svampen og rett i yngelkaret, men hjelp ikkje stort.
Får slamsuge litt og ha nedi, og fore endel.
Kan det vere lurt å fjerne planter? Ka med å hive nedi en neve for da? og så skylle filteret seinere i samme vatn? for det blir vel tett.
Postet 11.03.08 kl 11:12
Nei, la planter og alt stå. Det skal være biologisk masse i akvariet.
Bare slamsug opp litt skitt fra det andre akvariet ditt og tøm i det nye, sånn at filtersvampen der får noe å bryne seg på. Hvis det ikke er noe nedbrytbart materiale, eller for lite av det, så vil jo ikke filterbakteriekulturen være stor nok til å ta seg av fiskeavfall og fôring. Det må ha vært det som har skjedd her i dette tilfellet.
Når jeg innkjører filter i fiskeløse akvarier, lar jeg alt av eventuelle råtnende plantedeler o.l. bare ligge. Fjerner ingenting. Det skal bare ligge der og få råtne, sånn at filteret får masse å jobbe med.
Spar fiskefôret ditt til fiskene, det går like fint med bæsj
Å hive nedi en neve fôr har ingenting for seg, det går ikke noe kjappere for det.
Prøv dette i dag, og se hva som skjer med nitritt-nivået når du har hatt oppi litt fiskebæsj. Reagerer det ikke, tar du litt mer neste dag, helt til du ser et påviselig utslag på nitritt-testen. Da øker du mengden littegrann og fortsetter med det til nitritt-nivået synker av seg selv.
Bare slamsug opp litt skitt fra det andre akvariet ditt og tøm i det nye, sånn at filtersvampen der får noe å bryne seg på. Hvis det ikke er noe nedbrytbart materiale, eller for lite av det, så vil jo ikke filterbakteriekulturen være stor nok til å ta seg av fiskeavfall og fôring. Det må ha vært det som har skjedd her i dette tilfellet.
Når jeg innkjører filter i fiskeløse akvarier, lar jeg alt av eventuelle råtnende plantedeler o.l. bare ligge. Fjerner ingenting. Det skal bare ligge der og få råtne, sånn at filteret får masse å jobbe med.
Spar fiskefôret ditt til fiskene, det går like fint med bæsj
Å hive nedi en neve fôr har ingenting for seg, det går ikke noe kjappere for det.
Prøv dette i dag, og se hva som skjer med nitritt-nivået når du har hatt oppi litt fiskebæsj. Reagerer det ikke, tar du litt mer neste dag, helt til du ser et påviselig utslag på nitritt-testen. Da øker du mengden littegrann og fortsetter med det til nitritt-nivået synker av seg selv.
Postet 11.03.08 kl 14:00
Endret: 11.03.08 kl 14:03
Postet 11.03.08 kl 16:48
Har no gjort som eg vart tipsa om.
Målte nitriten idag og en illraud farge kom opp. Så no skulle vel filteret ha fått næring. Har og idag tilført litt slam fra et anna akvarie.
Skal tru om dette tar lang tid å kjøre inn filteret.?
Når den dagen kjem at nitriten er ok, da bør eg vel slamsuge før eg har yngel oppi?? Det ligg mykje dritt på botnen no.
Postet 12.03.08 kl 11:55