Grønt vann - død fisk

Hei, jeg har nettopp startet opp med aquarie, har holdt på ca 1 måned.
Jeg har hatt fint vann frem til nå.
I løpet av en 3-4 dager har vannet mitt fått grønnskjær og jeg fant en død fisk en morgen.
Litt utover merket jeg at alle de andre fiskene begynte å holde seg helt øverst mot vannflaten å delevis "gape" etter luft.

Jeg hadde et annet kar jeg fikk de oppi, jeg forstod at de ikke kom til å overleve i dette karet, det måtte være noe sykdom eller feil med vannet.

Fire dager før dette hadde jeg kjøpt 2 nye fisk jeg la oppi. Hva kan dette være?

Vannet er ca 1 måned gammel å jeg har 15 små fisk, guppy, neontetra, scalarer....
Lars Pettersen
Vannet er ca 1 måned gammel å jeg har 15 små fisk, guppy, neontetra, scalarer....

Er dette en skriveleif? Mener du at vannet er 1 mnd gammelt, eller karet?
Hvis det er vannet så har du nok svaret ditt der. Vannbytter bør/må gjøres 1-2 ganger i uken. Særlig viktig er dette i nystartede kar. Søk på oppstart eller vannbytte så finner du drøssevis med info.
Hvor stort kar?

Hvilket filter har du? Var det innkjørt før du hadde i fisk

Hvordan er vannverdiene? ( har du testet dem?)

Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?

Svar:
Både vannet og aquariet er 1 måned gammelt.
Jeg fylte opp vann, grus, pynt, planter ect. Brukte noen aqyasafe flasker, gjødsel, bakterietablett osv. Lot det godtgjøre seg 1 uke ca å kjøpte opp fisk.

Jeg kjøpte et juwel aquariesett. Her er det intergrert termostat og pumpe med biofilter. Det er med filtervatt, nitratfilter, grov filtersvamp og en fin filtersvamp.

Jeg har ikke byttet vann, det gjør jeg i kveld.
Så det er det som er problemmet? hvor lenge må jeg bytte vann i begynnelsen hver uke?

Jeg trodde det kunne være et nitritproblem eller annet vannproblem. Eller en sykdom.

Skal lese mer på oppstartsinnleggene :o)
Lars Pettersen
eg har ikke byttet vann, det gjør jeg i kveld. Så det er det som er problemmet? hvor lenge må jeg bytte vann i begynnelsen hver uke?

I dette tilfellet er det 99% sikkert at det er mangel på vannbytte. Husk å ikke bytte alt vannet på èn gang da. ca 50% først og deretter daglig ca 30% (pass på temperaturen når du bytter) Mål vannverdiene hver dag og bytt daglig frem til nitritt-nivået er 0. Vannet ditt er høyst sannsynlig veldig forurenset nå, så det er vanskelig å si hvor lang tid det tar

Hvor stort er karet?
Det er sikkert et nitrit nitrat problem.

En bør kjøre karet 4-5 uker før en sakte men sikkert begynner å belaste det med få fiskt om gangen.

Du bør bytte 40-50% av vannnet nå og så forsette med å bytte 20-30% daglig fremover en stund.

Vann må du bytte så lenge du har karet 20-30% hver uke? ( er vel forskjellige meninger her?)

edit: tender var før meg :p
Du skal bytte vann minst en gang i uka til info, om nitrit verdiene er høye må du gjøre dette oftere.

For at du ikke skal miste mere fisk må du minst bytte vann en gang per dag i ca en uke, og så måle nitrit verdiene hver dag.

Start med 50% vannskift i dag, og 20-30% de neste dagene til nitritverdiene er der de skal være. Og om du ikke har en nitrittest må du handle dette asap i morgen:P

Ser ut som du har gått i begynnerfella, som mange av oss andre i sin tid. Ta å les akvarieskolen her på af så vil du nok skjønne mere hvordan ting henger sammen.

PG og tender var før meg hehe, men samtlige sier det samme:P
Svar
Har et 90 liters aquarie.

Er nok nybegynnerfeilen jeg har gjort med å ikke bytte vann.
Har gjort det nå å vannet er bra å fisken lever.

Skal følge med fremmover å måle verdiene på nitrit, ph osv, å bytte 20-30% frem til jeg ser at verdiene er korrekte. Å bytte ukentlig etter det.

Takk så mye for hjelpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap