Er dette dømt til å mislyktes?

Jeg satt opp en ny 70l i forigårs, måtte ut å kjøpe nytt kar på dagen da 40l jeg hadde lakk! Så på grunn av dette måtte jeg bare tømme karet relativt kjapt.

Satt som sagt opp 70l (juwel rekord 70), og siden jeg ikke hadde noe sted å gjøre av fiskene måtte jeg jo da sette de rett oppi med nytt filter og alt. Putta alt oppi med en gang, alle plantene fra det forrige, pluss to nye. 4 guppy og 5 guppy yngel og en liten ancistrus. Satte også oppi det filteret (fluval 2+) som gikk i det forrige akvariet! Så nå står begge filterene og går i det nye karet.

Vil det at jeg bruker samme pumpe som stod i det forrige begrense nitritt dannelse en del? Eller er jeg skikkelig ute på tynn is nå?
Han i butikken sa at hvis jeg hadde oppi alt på en gang (også sammen med det forrige filteret) så kom alt bare til å dø.
Du har ikke så veldig stor belastning i karet, så dette tror jeg kan gå greit DERSOM det brukte filteret var nesten kontinuerlig i gang. Dvs at det kun var stoppet for en kort tid mens du flyttet det over.

La gjerne de to pumpene gå sammen en god stund nå (4-5 uker) så du er sikker på at det nye filteret får opparbeidet seg en god bakteriekultur. Test vannet ofte (med dråpetester) for nitritt, og dersom du ser at det begynner å stige så er det bare å finne frem bøtter og bytte vann

Flyttet det så og si rett over! Var ikke mange minuttene det stod stille hvertfall!

Det som er typisk (og som var grunnen til at jeg måtte kjøpe nytt kar med en gang) er at vi reiser bort på onsdag og blir borte til søndag. Kunne ikke ta sjansen på at det karet som stod hadde ødelagt hele stua mens vi var borte!

Syns heller ikke det er så veldig stor belastning på karet, og tenkte det gikk greit siden jeg flyttet over pumpa! Men ha i butikken var så bestemt på at dette kom til å følge meg videre og at jeg kom til å få masse problemer pga det i tillegg til at alle kom til å dø.

Men med en gang vi kommer hjem igjen kommer jeg jo selfølgelig til å følge godt med!
Da tror jeg du kan ta det ganske med ro. Pass på å ikke fore for mye og ta vanlige vannbytter. Kan nok være lurt å ikke øke antall fisker heller før den nye pumpen er helt innkjørt.

Prøvde butikk-mannen å selge deg noe remedier til vannet kanskje, siden han var så sikker på at det ville bli problemer?
Nei, han skulle bare ha meg til å la det stå i minimum 2 uker!
Samma det, det var jo ikke et alternativ uansett!

Skal ikke tenkte på å kjøpe nye fisker før om tidligst et par mnd.
Må få satt opp det karet her ordentlig også! Nå har det jo ingenting, ikke bakgrunn ikke noe oppsett overhode.

Takk for svar hvertfall!!
Dette er jeg overbevist om kommer til å gå bra!

Jeg har Selv ett 70-liter Juwel stående og jeg må anbefale deg å sjekke lysrøret om hvovidt det har en innebygd reflektor! Det er ikke lett å se uten at du holder det opp mot lyset men hvis du har en slik reflektor så må den peke opp for å få til planteveksten. Fikk du ikke med ett slikt rør så ville jeg seriøst vurdert å anskaffe ett.

Hvis du leser dette i morgen så husk jeg skrev denne posten den 31 og ikke den 1. april.
Det skjønnte jeg ikke sååå mye av...
Skal jeg se på lysrøret? Eller mener du det "speilet" som sitter bak lysrøret?
cathie
Det skjønnte jeg ikke sååå mye av... Skal jeg se på lysrøret? Eller mener du det "speilet" som sitter bak lysrøret?

Du tar ut lysrøret og holder det opp mot ett annet lys, halvparten av røret vil da se litt gråere ut. Den (litt)grå delen må peke opp når du setter røret inn igjen. Men det er også mulig at du ikke har ett slikt rør. Jeg vet bare at alle mine rør har vært slik.
Prøvde nå, men ser ikke sånn ut!
På røret står det: Sylvania Standard F15W / 54-765-T8 Daylight
Bak røret, i armaturet er det et slags speil som sitter fast.

Åhhh... jeg som har slitt så med å få til plantene mine også (antagelig pga et dårlig lysrør) trodde at nå var alle mine bekymringer over!
cathie
Åhhh... jeg som har slitt så med å få til plantene mine også (antagelig pga et dårlig lysrør) trodde at nå var alle mine bekymringer over!

Det er sikkert ett bra lysrør du har, så Ikke skift det ut med mindre det finnes gode grunner til det! Juwel legger ikke sikkert ikke med ett lysrør som er fullstendig ubrukelig. Jeg har også Sylvania lysrør i mitt men med ett annet nummer.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap