Ph karusell....

Siden jeg er på jobb, leter jeg ikke gjennom 2000 treff på ph, men spør et sjapt spm.

Jeg har 325 liter, byttet nylig grus i karet, til elvegrus jeg brukte i 2005. Denne grusen har ligget i kjelleren siden da, tok den frem og vasket den og hadde den i karet.

Fra karet hadde jeg ut ca halvparten av vannet, dvs 50% rent vann i karet da jeg var ferdig.

Ph i springvannet hjemme hos meg er 8.0

Jeg har samme røtter og planter som før jeg byttet grus.

Det underlige 2 dager etter denne omgjøringen er at ph har synket veldig....før hadde jeg stabil ph på 6.0, målte i går kveld, da var ph 3.....

Tilsatte natron 5 ml noe som dro ph i løpet av natten opp til 5.

I dag har jeg også hatt oppi 5 ml natron, kl 0845, og kl 14 målte ph 8.0.

Dette svinger veldig, karet mitt er 130 cm langt, måler jeg fra hver side i karet får jeg ulike verdier.

Jeg bruker JBL dråpetest.

I karet har jeg bla discus, vil gjerne ha dette karet stabilt ift ph nå, my svingninger er ikke fisk glad i.

Andre verdier i karet er:
Gh - 4
Kh - 3
No2 - 0
No3 - 5

Noen gode råd til stabilitet????? Har aldri vært plaget av slik ph ubalanse tidligere.
Må også nevne at jeg er veldig skreptisk til å kjøre ph opp og ned hele tiden da det er fryktelig lite som skal til for å endre verdien mye. Men skjønner jo at man bør få ned ph fra 8.0, men bør jeg vente til i morgen tro med det?
PH på 3 høres rart ut. Tok du flere prøver? sikker på det ikke var en feil? Ren eddik har vel en Ph på 3..
Ja, jeg testet det på samme tidspunkt 4-5 ganger......fargen på testen tilsier en farge mellom 3-4...... selvfølgelig er dette surt, det skjønner jeg også....
Jeg vil gjerne bringe tråden på banen igjen, da ikke mange skjønner målingene her;

Etter noen dager etter første innlegg her, lå ph på 4. Korrigerer at springvannet har ph 7.5.
Siden jeg har discus, ringte jeg å pratet med Kai Hansen, som ikke kan fatte og begripe at ph min var nede i 4. Jeg måle 15 ganger og samme verdi.
Dagen etter dro jeg til dahls dyrerike med en vannskvett og fikk thor til å måle...og samme verdi....ph 4. Tilsynelatende er discusen mer villig til det meste på denne verdien, som nevnt tidligere så var discusen mer reservert, men nå fremme hele tiden, spiser som gribber og alt de får servert.

siden starten av april har jeg byttet vann en del ganger, og ph ligger nå på 6, det har den gjort hver dag nå, den siste uken.

Discusen burde jo vært døde av så lav ph....men absolutt det motsatte beviste discusen.

Jeg har somsagt målt med JBL dråper, burde jeg prøve med noe annet som måler ph? Utgangspunktet i springen er 7.5, har det noe å si?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap