Plantenæring eller ikke ved forhøyet nitrat ?

Jeg har fått litt grønnalger og må nok kutte ned på foringen... Men jeg er ganske flink til å bytte vann - minst 30% hver uke uten unntak.

Plantene mine har fått Tetra crypto næringstabletter for et par mnd siden -godt nedgravd i substratet. I tillegg har jeg brukt Tropicas flytende næring i halvparten av anbefalt dosering lenge. I artikkelen om alger her på AF står det at man bør kutte plantenæringen en stund i disse tilfellene, men i dyrebutikken fikk jeg høre at det var nå det var viktig å gjødsle for at plantene skulle vokse mer og ta næringen fra algene. Plantene er ganske mange og i god vekst uansett.

Hva mener dere er best å gjøre mht næringen ?

Og hvordan får man egentlig disse gjenstridige grønne små flekkene av glasset ?

Kan ikke svare deg på det med plantenæringen desverre.

Men når det kommer til flekkene på glasset bruk filtervatt eller en ren oppvasksvamp.

Kan være lurt å bytte vann oftere til du blir kvitt grønnalgene også.
Er ingen planteekspert, men...

Jeg ville fotsatt å gi dem jern.
Ville vært mere forsiktig med plantenæring som inneholder nitrater.
Anbefaler deg å studere innholdsfortegnelsen nøye.

Vet ikke hva du ligger i "litt grønnalger", selv synes jeg det bare er fint med litt alger, men det kan jo fort bli for mye.

Dersom de uansett er i god vekst, er det neppe noe problem å droppe gjødningen en uke eller to, og se hvordan de reagerer på det.
Jeg har brukt neglebørste for å børste bort de grønne flekkene på glasset.
Og den neglebørsten hadde vært brukt eller var den ny?
Den var nok ny ja eller hvertfall ikke blitt brukt til annet enn akvarier..
Hvis du er plaget med alger så skaff deg eplesnegler, de spiser det meste av det du ikke vil ha i et kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap