Vannskifte:)

Inaktiv bruker
hei jeg bare lurer på hvor mange ganger i måneden det egentlig skal skiftes vann?? alle har jo hver sin mening! noen sier 2 ganger i uka og noen 1 gang i uka og andre annenhver uke og andre hver måned:S så jeg blir veldig forvirra:P så jeg håper på noen serriøse svar ganske kjapt
Jeg skifter vann en gang i uka, og det ser ut til å være en flott vannbyttefrekvens. Det byttes ca 25-30% av vannet hver gang.
Inaktiv bruker
ok takk for det
Det mest vanlige er ca 30% en gang i uka ja.
vegar haugerud
jeg bare lurer på hvor mange ganger i måneden det egentlig skal skiftes vann??

Dette er et sikkelig lurespørsmål. Dette fordi det finnes ikke noe korrekt svar på dette, mener jeg.

I utgangspunktet kan du skifte alt vannet, hele tiden hvis du har tilgang til nok vann med de rette vannverdiene. Da slipper du noen opphopninger av avfallstoffer, CO2 osv. Dette vil i praksis være en elv og noe problematisk å gjenskape i et akvarium.

Slik jeg ser det er alt annet et kompromiss som er avhengig av biologisk filtrering, partikkelfiltering og den biologiske belastningen det er i karret. Deretter kommer det hvilke krav de fiskene du har til vannkvalitet. Med så mange ulike parameter er det for meg umulig å gi et eksakt svar på hvor mye og hvor ofte du skal / må / bør skifte av vann i ditt akvarium.

En tommelfingerregel er du bør ikke skifte ut noe mere enn 30 % vann av gangen. Dette fordi det meste av vannet som leveres av norske vannverk er tilsatt klor som er giftig for fiskene. Holder du deg på 30 % bør fiskene klare den klormengden du tilsetter gjennom vannbytte. Du for da heller ikke så store endringer i vannverdiene. Ønsker du å skifte mere enn 30 % vann i løpe av en en dag skifter du da heller vann i flere omganger samme dagen.

Utgangspunktet er at vannkvaliteten i et akvarium kan ikke bli for bra, men at problemet er at vannkvaliteten er for dårlig. Utfra hvor dårlig vannkvalitet fiskene dine og du selv tolererer må du legge opp vannskifterutinene.

Vann med mye CO2, og andre avfallsstoffer vil påvirke fiskens metabolisme, med andre ord hvor godt fisken har det hos deg. Dårlige vannkvalitet betyr mere sykdom,lavere veksthastighet, mindre vekst og mindre trivsel for fiskene.

For 30 år siden skiftet jeg aldri vann, flyte bare på det vannet som hadde fordampet. I dag har jeg noen akvarier jeg skifter vann i daglig.

Så du forstår kanskje at det å spørre hvor ofte jeg skal skifte vann er like meningsløst å spørre om som hvor lang er en vei. (slik jeg ser det) Svaret mitt er så ofte som det er nødvendig og det finner du ut ved å måle vannverdier og observere fiskene.
Hvor ofte og hvor mye vann man skal skifte avhenger av hvor stor belastningen på karet er (antall og størrelse på fisk, og hvor mye avfall de produserer), hvilken type fisk det er (enkelte fisker er mer sårbare ift. vannet, samt at noen fisker har andre spesielle krav også), hvor god filtrering man har, hvor godt beplantet karet er, hvor mye man fôrer osv.
Det er altså utrolig mange faktorer som spiller inn. Mine eksempler:
1. Kulefiskene mine. Kulefisk skal ha 50 % vannskifte i uka, som et minimum! Enkelte av fiskene mine må ha 50 % vannskifte minst to ganger i uka. Dette kommer av at kulefisk er ekstremt grisete når de spiser, i tillegg til at de er svært sårbare i forhold til vannkvaliteten (det gjelder både ammoniakk, nitritt og nitrat).
2. Discus under oppfôring. Her fôres det med kraftig kost flere ganger om dagen. Discus er også følsomme i forhold til vannkvaliteten. Discus under oppfôring bør ha daglige vannbytter.
3. Mallekaret mitt. Dette er et overbefolket kar med hovedsaklig sugemaller. Her har jeg vært utrolig sløv med vannbytter, og det går faktisk bra. Grunnen er grundig overfiltrering, kombinert med at dette er det karet jeg har som er mest beplantet (plantene forbruker endel av nitratet). Likevel burde jeg definitivt ha ganske strenge vannbytterutiner i et såpass overbefolket kar. Det er mer enn nitrat som forsvinner ut ved vannbytter.
Inaktiv bruker
Vannbytte
Har et kar på ca 112 liter. Dette har jeg hatt stående å pumpe, med fisk og planter i allefall over 3 måneder. Har ikke skiftet vann på det en eneste gang og det ser helt fint ut for mine øyne.

FiskeLaban;
har du målt verdier?
Hvor mye fisk, hvor mye fòrer du?
Hvor mye planter, og hva slags pumpe?

Det er som nevnt tidligere mye som avgjør hvor ofte man bør bytte vann, å ikke bytte på 3 mnd er slett ikke å anbefale.
Synes en generell regel om 30% en gang i uka er fin, også må man selvsagt koble inn de små grå i noen tilfeller.
Inaktiv bruker
har nemlig planer om å skaffe meg (Aequidens pulcher) og (Mikrogeophagus altispinosus)
Inaktiv bruker
Vannskifte
Har aldri målt verdier. Har 20+ fisker og ca 10 sandsnegler oppi karet. fòrer en grei dose en-to ganger on dagen. Har en plante som vokser mye (spredt), litt gress, et par høye planter med store blader og et par som er små med tykke, små blader. Har en såkalt Fluval 3plus pumpe. Denne rengjør jeg ca annenhver uke, kanskje oftere.

Når jeg tenker meg om, tror jeg det har gått litt kortere tid siden sist jeg "støvsugde" og byttet litt av vannet. Men Jeg pleier ikke gjøre det så ofte som en gang i uka.
------------------------------------------------------------------
Når det gjelder måling av verdier, har jeg noen spørsmål.
Har som sagt aldri gjort dette før.
Så hva bør hardheten og hp'en ligge på?? Eller dette kommer vel også an på hvilke type fiske og planter man har??

Jammen greit å ha et sånt forum :P
-------------------------------------------------------------------

MC Darup
FiskeLaban; har du målt verdier? Hvor mye fisk, hvor mye fòrer du? Hvor mye planter, og hva slags pumpe? Det er som nevnt tidligere mye som avgjør hvor ofte man bør bytte vann, å ikke bytte på 3 mnd er slett ikke å anbefale. Synes en generell regel om 30% en gang i uka er fin, også må man selvsagt koble inn de små grå i noen tilfeller.
FiskeLaban
Når det gjelder måling av verdier, har jeg noen spørsmål. Har som sagt aldri gjort dette før. Så hva bør hardheten og hp'en ligge på?? Eller dette kommer vel også an på hvilke type fiske og planter man har?? Jammen greit å ha et sånt forum :P -------------------------------------------------------------------

Det kommer an på hva slags fisk du har,ja. Sjekk på fiskebasen hva dine arter trenger for å ha det optimalt. Du bør også måle Nitritt. Husk at du bør bruke dråpe-tester og ikke strips. Strips-testene er altfor unøyaktig.

PS; Det heter PH
Inaktiv bruker
Hp-ph ...ooops
Hehe, det vet jeg. Jeg tenkte PH, men skrev HP. Vet ikke hvorfor, men bokstavene er jo de samme bare omvendt vei. Gikk nok litt fort da jeg skrev :p

Takker for rettelsen, hehe

tender
[QUOTE=FiskeLaban] Når det gjelder måling av verdier, har jeg noen spørsmål. Har som sagt aldri gjort dette før. Så hva bør hardheten og hp'en ligge på?? Eller dette kommer vel også an på hvilke type fiske og planter man har?? Jammen greit å ha et sånt forum :P -------------------------------------------------------------------

Det kommer an på hva slags fisk du har,ja. Sjekk på fiskebasen hva dine arter trenger for å ha det optimalt. Du bør også måle Nitritt. Husk at du bør bruke dråpe-tester og ikke strips. Strips-testene er altfor unøyaktig.

PS; Det heter PH
Mange parametre.
Som så mange andre har poengtert, er det mye som spiller inn. Min erfaring er at mye kommer ann på type pumpe, hvor mye du forer / med hva og størrelse på karet.

Jeg har et juwel kar på 400 liter med innebygget pumpe type stor med mange filtre av ymse slag ( blått, grønt og hvit ). Mye planter og passelig med fisk / individer i karet. Måler vann med jevne mellomrom og her holder det at jeg bytter et par ganger i året. Er såpass heldig at jeg har vann i springen med perfekte vannverdier uten tilsatt klor, så da bytter jeg ofte 90% av vannet. Det hvite filteret bytter jeg ca hver 14 dag og det grønne en gang i måneden. De blå svampene skyller jeg bare lett i lunket vann. Forer moderat en gang i døgnet. Fiskene vokser fort, og har ikke hatt noe sykdommer eller særlig med døde dyr. Har faktisk mått gitt bort en del fisk fordi de rett og slett vokser seg for store til karet.

Har så et kar på 130 liter med enkel pumpe type "skumgummi" og en enkelt bakterifilter. Her har jeg også plantet godt og passelig med individer i karet. Her bytter jeg vann en gang i måneden, og bytter da det meste. Det vil si tar ut ca 80% av vannet, fyller det opp, tømmer igjen 80% og fyller opp. Skyller filteret hver uke. Har flere typer fisker, og har ikke hatt sykdom eller særlig fiskedød i dette heller.

Har så et lite kar på 30 liter. Også med en enkel pumpe. Her bytter jeg minst 50% av vannet en gang i uken og vasker filter/pumpe. Alle dyr har det bra.

Vannverdiene i alle 3 karene er stabile og noenlunde likt.

Som du skjønner har det mye som spiller inn. Mulig min metode ikke er den ideele, men siden fiskene har det bra, er sykdomsfrie og livlige er det egentlig alt som betyr noe for meg.

I tillegg har jeg pleco'er og andre maller i alle karene som rydder og holder karene pene.

Og om du kan unngå det, ikke tilsett salt eller noe annet du blir prakket på i dyrebutikken av dyre tilsetningsstoffer. Når jeg startet opp med akvarier ble jeg anbefalt masse av dette, og det resulterte i massakre av triste dimensjoner. Var først når jeg skippet alt slikt at alt ble bra. Mye takket være gode råd på dette forumet

FiskeLaban
Hehe, det vet jeg. Jeg tenkte PH, men skrev HP. Vet ikke hvorfor, men bokstavene er jo de samme bare omvendt vei. Gikk nok litt fort da jeg skrev :p Takker for rettelsen, hehe;)

Kanskje du jobber i IT bransjen? . Mye HP der....
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Særheim
Reklame for plussmedlemskap