Er det virkelig infusorier?

Ja, jeg undres.
Infusorier sies jo å være usynlige for det blotte øye.
Det er definitivt ikke partiklene i mitt blakke vann.

Akvariet har ligget i mørke fra kvelden 2. april til kvelden 8. april, og ingen mat har blitt gitt.
Et stort vannbytte ble foretatt i går (50-60%), og flyteplantene løftet ut og skylt rene for svevemøkk og grums.
Og likevel ser det like forferdelig ut.
Jeg blir gaaal!

Heldigvis oppfører de andre akvariene seg pent. Og fiskene i det blakke vannet ser ikke ut til å lide noen nød.
Må jeg bare ta tida til hjelp?
Hvordan blir jeg kvitt dette??

(PS: Det er ikke bare høy iso som er skyld i støyen på bildene altså. Det er svevepartikler i vannet som jeg kan se.)

[External Image]

[External Image]
Med mindre du er 70+ eller har andre problem med synet, er infusorier som tøffeldyr godt synlige. For å skille mellom andre partikler og infusorier, kan du fylle et gjennomsiktig glass med vann fra akvariet og la det stå over natta. Du vil se at infusorier beveger seg, mens andre partikler som oftest ramler ned til bunnen når du lar vannet stå.

HM
Å ok.
Da skal jeg sjekke det i morgen.
Men om det virkelig er infusorier der - hva gjør jeg så?
Jeg synes jeg har forsøkt det aller meste jeg har lest meg til her inne.

* mørklegging (i to omganger)
* null mat i løpet av mørkleggingsperioden
* hyppige og store vannbytter (50%, siden 30% hver dag i en uke)

Ellers har jeg bedrevet:
* Slamsuging
* fjerning av javamose
* skvising av filter i akvarievann

Har satt inn en ny javamose, og den er nå proppfull av "møkk".

Når du skviser filteret, så gjør du vel ikke det i akvariet, vel? Det må gjøres i vann som er tappet ut fra karet. Dette skal dessuten ikke gjøres ofte. Bare når filteret er nesten tett. Hvis det tetter seg ofte, så har du enten et underdimensjonert filter, for mange fisker, eller du fórer for mye. For mye fór er også en av hovedårsakene til infusorer. Kanskje du har løsningen der?
Når du skviser filteret, så gjør du vel ikke det i akvariet, vel?

Unnskyld at jeg humrer.
Når jeg sliter med udefinerbart grums i akvariet, er ikke skvising av filteret i det samme akkurat det jeg prioriterer.
Det utføres i bøtte etter uttapping.

Filteret har ikke tettet seg, men det har vært mye grums i det.
Når jeg setter pumpa i gang, har det stått en slamsky ut av den, og derfor tenkte jeg at jeg måtte forsøke å rengjøre det litt.

Det er nok for mange fisker der, for platyene kan dette med formering, og jeg er ikke flink nok til å flytte/selge dem (noen som vil ha pene platyer?).
Ingen nitritt eller nitrat, sist jeg sjekket.

Kanskje jeg skal forsøke et større filter?

Jeg ble litt nyskjerrig på hvilken type filter du har. Kanskje det hjelper å justere litt på filtermassen?
Jeg har en TetraTec 800-pumpe med original filtermasse i.
(Skal være for akvarier på 80-150 liter, og står i en 85-liter)
Jeg har forsøkt å lese om hvordan et filter bør være, men *akk* jeg ramler ut med en gang.

Nå har det forresten blitt bedre, uten at jeg har gjort noe mer med saken.
Blir nytt vannbytte i morgen, så får jeg se om det også blir noe bedre.

Underlige greier.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap