God elektronisk vann tester.

Hei

Leste noen artikler på forumet, og har så langt funnet 3 typer vanntestere.

Strips: Til rådgivning
Dråpetest: Gir eksakte verdier
Elektronisk test: Gir også eksakte verdier.

Lurer derfor på om noen har en god elektronisk tester å anbefale, og eventuelt hvor jeg kan kjøpe en slik?

Takker for alle gode innspill.
Hvilke verdier er det som er av interesse å teste?
De fleste elektroniske målere måler pH og ikke noe mer.
Det finnes også de som måler pH, temp og ledeevnen i vannet (TDS-måling).

Skal en teste mer avanserte vannverdier som nitrogenforbindelser etc, må en åpne lommeboka på ett såpass vidt gap, at det er bare ekkoet igjen der i overskuelig lang tid
Frank Angell
Hvilke verdier er det som er av interesse å teste? De fleste elektroniske målere måler pH og ikke noe mer. Det finnes også de som måler pH, temp og ledeevnen i vannet (TDS-måling). Skal en teste mer avanserte vannverdier som nitrogenforbindelser etc, må en åpne lommeboka på ett såpass vidt gap, at det er bare ekkoet igjen der i overskuelig lang tid ;)

Der er det allerede ekko
Er interessert i å teste no2, no3, gh, ph og dg. Har brukt sticks så langt med helt greit resultat. Fiskene har det bra. Men kunne tenke meg noe mer nøyaktig. Er ikke SÅ glad i å bære vann
For å teste alle disse parametrene, må du skaffe deg labratorieutstyr, er jeg redd...
Mesteparten av slikt utstyr, krever ulike reagenser for hver test, og en får egentlig bare en svinedyr dråpetest som leses av elektronisk.
Titta selv på en duppeditt, som kunne måle ca 50 ulike parametre. Denne, komplett med reagenser, kom på ca 22.000£

Om jeg sparer resten av livet, har jeg fremdeles ikke råd til denne
Og om en sammenligner med dråpetester som det leveres refill til, vil du jo kunne kjøpe (med en snittpris på 100.- pr test) 2500 tester - som sikkert rekker til 125.000 testinger av vannet....
Du skal med andre ord være meget ivrig på å teste vannet, for at det skal lønne seg med den saken jeg titta på Såpass ivrig, at vannbytter foregår med etterfylling av vann daglig, siden du tester flere liter om dagen :p

Gode dråpetester er mer enn godt nok for oss som sitter her på berget. Skaff nøyaktige tester, f.eks fra JBL.
Denne produsenten leverer forøvrig også refill til sine tester, og er derfor meget økonomisk i bruk.

En trenger ikke å teste vannet så alt for ofte heller.
pH er temmelig stabil når en får litt dreis på dette, og har en tilstrekkelig buffer (Kh) i vannet.
No2 er mangelvare i ett kar som fungerer godt.
No3 bør ikke finnes i store mengder i karet, men her skjer skjelden de store endringene fort. Moderat fiskebestand, og stor plantemengde sørger vanligvis for at dette er en vannverdi som det er for lite av.
Gh endrer seg svært skjelden. De gangene dette skjer, er det på grunn av forhold i karet. En vil da oppdage dette relativt tidlig.
Tror det er ett halvår siden jeg testa Gh i noen av karene mine, siden jeg vet at den ligger spikra på 6,8
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap