Gjenstridige svevealger

Jeg har ei venninne som har et ganske nyoppsatt akvarium ( fra før jul).
Ho har den senere tiden vært svært plaget med grønne svevealger. Ho prøvde først med fòringsstopp og mørklegging i 2-3 dager og senere i 4-5 dager uten at det hjalp. Ho har også prøvd med masse hurtigvoksende planter og vannskifter på 30% annenhver dag uten at det har hjulpet noe vesentlig. Tenkte no på å prøve mørklegging og fòringsstopp i en uke for å se om det hjelper, men lurer på om det da gjør noe at man tar ut det meste av planter for å prøve å berge de. Litt kjedelig å miste så mye planter Er det ellers andre ting man kunne ha forsøkt før man er nødt til å kjøpe UV?
Svært takknemlig for tips
*bumper* denne, den kom visst også i feil forum desverre.
De må jo få næring fra et sted, så jeg vil tro hyppige vannbytter og mindre fóring skulle hjelpe... Mulig noe ligger og råtner et sted.
Sjekk filteret og se om det ligger mye overskudds-grums der. Ikke skyll filteret i annet enn uttappet akvarievann, men det vet du vel

Det går jo forresten an å prøve å filtrere over aktivt kull, som en siste utvei før UV. Husk å kaste kullet etter ca en måneds tid.
Dette forslaget er mer å behandle symptomene.. Man bør jo helst fjerne årsaken.

Ps: ikke bruk algemiddel, det vil ikke funke i lengden.
Tusen takk for svar. Hun har ikke rørt filteret så vidt jeg vet. Det er forresten et Eheim utvendig filter 2028 eller noe sånt. Feilen var kanskje at ho gjødslet litt for tidlig? men det har ho slutta med. Gjødselkapslene som er gravd ned under plantene er det vel verre å gjøre noe med:p Mulig årsaken også var at lyset sto på natt og dag noen døgn pga. noe feil med lyset. Ho har no begrensa både lysmengde og fòring: Skal be henne prøve å rense filteret, og så få vi forsøke med litt aktivt kull en stund
Hjelp henne med filteret, da, sånn at det ikke blir rensa for mye... Det er jo katastrofalt...
Jeg nevnte filteret fordi du sa at mindre mat og hyppige vannbytter ikke hjalp. Med mye som ligger i filteret som råtner, så vil det frigjøres næring likevel...
Takk, jeg får forsøke, men jeg har egentlig ikke peiling på utvendige filtre:p
Vi får tru vi klarer det i fellesskap

Glemte forresten å si at ho hele tiden ar vært veldig forsiktig med fòring, og har satt inn få fisk med mange ukers mellomrom, det er faktisk ikke mange fiskene om bor i akvariet ennå, og akvariet gikk i mange mange uker før noen beboere flyttet inn. Det har heller ikke dødd noen fisker der, og ho har grov grus som bunnsubstrat. Jeg kan egentlig ikke skjønne hva som skulle ligge å råtne der:s Jeg tenkte også at et såpass bra filter skulle klare å hamle opp med den forholdsvis lille belastningen det hittil har vært utsatt for. Men uansett er det absolutt verdt å åpne boksen for å ta en titt
Hei, tenkte jeg ville fortelle hva som ble løsningen på disse svevealgene. Etter først og ha prøvd mørklegging i 2-3 dager, 4 dager og senere ei hel uke helt uten fòring uten resultat. Det ble også fòret veldig lite innimellom og lyset stod kun på 6 timer daglig.Det ble også tatt daglige vannskifter.
Det ble så bestilt et uv-filter (Green-killing maskin) etter å ha lest flere tråder her inne. Etter 3 dager med denne på var vannet helt blankt og ho kunne bare slå den av
Så bra at dere fant en løsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap