Nybegynner i vannverdier

Har startet ny akvarie for noen uker siden og merker at antallet Green Spot alger øker. Har lest at det kan ha gjøre med for lave fosfat eller CO2 verdier. Har ikke tester for sånt, men da jeg kjøpte akvariet fikk jeg med noen andre tester.

Målte følgende verdier i dag:
pH=7.5, KH=5, GH=1, NH3=0, NO2
temp 24-25
Lys 2x18W, 12 timer/døgn

Er det noen som har lyst å kommentere disse verdier? Er pH for høyt?
Jeg skal i hvert fall redusere tiden lyset står på til 10 t.
Om ph er for høyt kommer an på hvilke fisker du har/skal ha siden forskjellige arter krever forskjellige forhold. Opplysninger om dette finner du i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden.

Skulle likt å vite om du har testet for nitrat (NO3) og hva verdien på den var. Det er ofte overskuddsnæring i form av nitrat som sørger for at algene trives. Dette nivået holdes lavt ved å ha hurtigvoksende planter i karet og ellers skifte vann ofte nok.

Co2-innholdet ditt er forresten rundt 5 regnet ut fra oppgitt KH og PH.

Å senke antall timer med lys kan være nok til å dempe algeveksten. Nå vet jeg ikke hvor lenge siden du har satt opp karet eller om bestanden av fisk økt i det siste, men det er ikke uvanlig at algene kommer når forholdene ikke er helt stabile som feks nyoppstartet kar/økt mengde belastning.
Takk, nei nitrat test har jeg ikke ennå. Jeg målte nitrit og det var mindre enn 0.1 (glemte å skrive det inn i forrige post).
Akvariet går nå i 2.5 uke og "bemanningen" har økt noe etter det. Siste oversikt over beboere finner du her: .

Vil du anbefale å "pode" filteret med en slik bakterie filter start / boost set, eller er det bare å vente litt og se det an?
Hvis det stemmer at du har såpass mye fisk når karet bare har gått litt over to uker så bør du følge veldig godt med på nitritt-nivået ditt. Er redd for at du må til med massive vannskift etterhvert. Hvis du ikke har fått med deg denne og denne artikkelen så anbefaler jeg at du leser igjennom de.

Slike filterstartere har ofte lite for seg, men hvis du har mulighet for å stjele litt filtergrums fra et filter som er skikkelig gått inn, så er det en veldig bra måte å kickstarte filteret på. Det krever da at det ikke går særlig mer over en halvtime fra du skviser ut gørr og til den gørra har havnet i ditt filter. Temperaturendringer må også unngås.

Ellers så er det bare daglige vannskift som hjelper når nitritten kommer er jeg redd, sammen med minimalt av fôring. Regner med at grunnen til algene dine også er at karet er nyoppstartet og ikke i balanse enda.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap