- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Måle ph med jbl test
Måle ph med jbl test
Har fått JBL testen i hus, og brukt denne nå når jeg skal senke PH i akvariene mine.
Men så dukker årets idiot spørsmål opp. Om jeg måler i krana, i akvariet eller i balja hvor jeg har tilsatt eikebarkekstrakt, får jeg aldri nøyaktig samme farge som på fargekartet. Så jeg må bare plukke den fargen som er nærmest eller noe, da?
Hvordan gjør dere dette? *flau*
Dette skjer med tetratesten også, men det gjorde ikke det før, da fikk jeg alltid PH=7 på tetratesten.
Føler meg så usikker når jeg må "gjette" meg frem til riktig verdi på begge to.
Et annet spørsmål også, mens jeg er så godt i gang
Etter senkning av PH til det jeg tror er rundt 6,6 er KH på 2. Er dette god nok buffer, eller kan jeg risikere jojo-svigninger i PH?
Men så dukker årets idiot spørsmål opp. Om jeg måler i krana, i akvariet eller i balja hvor jeg har tilsatt eikebarkekstrakt, får jeg aldri nøyaktig samme farge som på fargekartet. Så jeg må bare plukke den fargen som er nærmest eller noe, da?
Hvordan gjør dere dette? *flau*
Dette skjer med tetratesten også, men det gjorde ikke det før, da fikk jeg alltid PH=7 på tetratesten.
Føler meg så usikker når jeg må "gjette" meg frem til riktig verdi på begge to.
Et annet spørsmål også, mens jeg er så godt i gang
Etter senkning av PH til det jeg tror er rundt 6,6 er KH på 2. Er dette god nok buffer, eller kan jeg risikere jojo-svigninger i PH?
Postet 02.05.08 kl 16:11
Postet 02.05.08 kl 17:05
Postet 02.05.08 kl 17:46
Ja, jeg vet. Men jeg synes det glasset med akvarievann gjør det værre av en eller annen grunn. Hvis jeg bare sammenlikner det glasset med farge mot fargeplansjen så kan jeg finne en ca match. Men bruker jeg også glasset med rent akvarievann blir plutselig alle fargene på plansjen lysere, også finner jeg ikke en match lengre.
Kanskje jeg har et snev av fargeblindhet
Kanskje jeg har et snev av fargeblindhet
Postet 02.05.08 kl 17:56
Postet 02.05.08 kl 18:47
Postet 02.05.08 kl 18:50
Jeg har også kH på bare 2, og siden jeg vil ha pH mellom 6.2 og 6.8 avhengig av hvilket kar det er snakk om, så gjør jeg ingenting med kH. Da vil jo bare pH stige til et ikke-ønsket nivå
Så jeg har aldri gjort noe med kh i mine akvarier, og det har alltid gått fint fordet. Jeg er klar over risikoen, men jeg vil ikke ha høyere pH, sånn er det med den saken
Forresten, nå kom jeg på et hederlig unntak. Det var et 85 liters kar med en enorm, ny mangroverot i, og de første månedene den stod i karet så sank pH mye (til pH 5.5). Men dette gjorde åpenbart ingenting for fiskene, de stortrivdes og ingen tok noen skade av det. Dette var til og med i "Barnehagen" min, der små Corydoras-yngel vokser opp. De er jo litt skjørere enn de voksne, men selv ikke da gjorde det altså noe at ph sank pga lav kh. Men jeg dryppet oppi litt kh+ for å buffre litt for sikkerhets skyld, mere for min egen nattesøvns skyld (passe på de små, vet du, hehe)
Så jeg har aldri gjort noe med kh i mine akvarier, og det har alltid gått fint fordet. Jeg er klar over risikoen, men jeg vil ikke ha høyere pH, sånn er det med den saken
Forresten, nå kom jeg på et hederlig unntak. Det var et 85 liters kar med en enorm, ny mangroverot i, og de første månedene den stod i karet så sank pH mye (til pH 5.5). Men dette gjorde åpenbart ingenting for fiskene, de stortrivdes og ingen tok noen skade av det. Dette var til og med i "Barnehagen" min, der små Corydoras-yngel vokser opp. De er jo litt skjørere enn de voksne, men selv ikke da gjorde det altså noe at ph sank pga lav kh. Men jeg dryppet oppi litt kh+ for å buffre litt for sikkerhets skyld, mere for min egen nattesøvns skyld (passe på de små, vet du, hehe)
Postet 02.05.08 kl 21:56
Endret: 02.05.08 kl 21:57
Postet 02.05.08 kl 22:03