Ang. vannverdier

Hvor mye skal GH og KH være på egentlig??
Er NO2 på 0.3 bra??
PHen er 6.0, noe jeg synes er veldig bra siden det er apistogramma karet
Hvor høy GH skal være bestemmes jo av hvilke fisk du har. Noen vil ha lav GH, andre høy. Det står oppgitt i fiskebasen

KH... strengt tatt litt usikker, men denne er kun en buffer for PH. Er KH på 0-1 kan du risikere å ha svigninger i PH. Jo høyere KH du har, jo høyere PH har du, siden disse to (pluss CO2) henger nøye sammen. Jeg har KH på 2 her, og det går bra. Det vet jeg at andre har også, uten problemer. Om KH på 2 egetnlig er høyt nok til å buffre PH vet jeg ikke, men det vet nok andre
Siden du har en PH på 6 vil jeg tro at KH ikke er spesielt høy.

NO2 (nitritt) bør jo helst være på null, siden det er veldig giftig. Men nå spørs det hva slags test du har. Er det tetra dråpetest og den ble gul, så betyr ikke det NO2 = 0.3, men at NO2 er lavere enn 0,3. Bruker du denne testen og den ble gul er testresultatet "godkjent"

PH på 6 for apistogramma er vel egentlig helt perfekt
no2 var litt høy.
den bør egentlig ligge på 0,0000.
De optimale verdiene på NO2 og NO3 er >0

Hvilke ph og gH verdier som de forskjellige fiskearter krever er meget forskjellig,. SA fisk f eks Apistogramma bitaeniata trenger en pH ned mot 5, mens Tropheus fra Afrika gjerne vil ha den på 9.

Hardheten i vannet følger pH'en og for å få en ph ned mot 5 må vannet være bløtt(0 - 6 dH), mens en pH på 9 må du ha et hradt vann (20 -30 dh).

Konklusjonen er hvis du ønsker et vann med pH ned mot 5-6, må du ha et bløtt vann, altså ikke noe særlig gH eller kH. Og dermed helt motsatt hvis du ønsker en pH på 9.

Nille
Hvor høy GH skal være bestemmes jo av hvilke fisk du har. Noen vil ha lav GH, andre høy. Det står oppgitt i fiskebasen :) KH... strengt tatt litt usikker, men denne er kun en buffer for PH. Er KH på 0-1 kan du risikere å ha svigninger i PH. Jo høyere KH du har, jo høyere PH har du, siden disse to (pluss CO2) henger nøye sammen. Jeg har KH på 2 her, og det går bra. Det vet jeg at andre har også, uten problemer. Om KH på 2 egetnlig er høyt nok til å buffre PH vet jeg ikke, men det vet nok andre ;) Siden du har en PH på 6 vil jeg tro at KH ikke er spesielt høy. NO2 (nitritt) bør jo helst være på null, siden det er veldig giftig. Men nå spørs det hva slags test du har. Er det tetra dråpetest og den ble gul, så betyr ikke det NO2 = 0.3, men at NO2 er lavere enn 0,3. Bruker du denne testen og den ble gul er testresultatet "godkjent" :) PH på 6 for apistogramma er vel egentlig helt perfekt :)

Ja vannet ble gult når jeg testet NO2, så det betyr at den er på 0,0000??=) Bruker tetra sin dråpetest..
KH var på 3 og GH var på 4, er dette bra??
Jepp, er det tetra dråpetest du bruker når du tester NO2 (nitritt) så er det bra. Se på testen, så ser du at det står ved gulfargen "
*Slettet*

Måtte poste på nytt fordi eg brukte tegnet for "haigap" og resten av teksten ble borte... mente egentlig å bare endre innlegget, men det ble bare tull hehe.
Jepp, er det tetra dråpetest du bruker når du tester NO2 (nitritt) så er det bra. Se på testen, så ser du at det på gulfargen på fargekartet står et "haigap" foran 0,3. Dette betyr "mindre enn 0,3". Det er ok. Får du en mer orange farge har du nitritt og må bytte vann

KH på 3 burde så langt jeg har skjønt buffre vannet godt nok til at du ikke får svigninger i PH, så den er nok grei (ekspertene får heller korrigere meg).

GH på 4 er vel det jeg har her. Som jeg sa før, om det er bra eller ikke kommer an på fisken du har. Du kan sjekke dette i fiskebasen ved å søke på de fiskene du har.

Har du fisk fra sør-amerika (cory, apistogramma) er dette kjempebra. Men snakker vi for eksempel malawi så er det alt for lavt.
Nille
Har du fisk fra sør-amerika (cory, apistogramma) er dette kjempebra. Men snakker vi for eksempel malawi så er det alt for lavt.

Akkuratt de fiskene jeg har=) Så da er jeg fornøyd med vannverdiene mine=)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap