Grønt vann?

Hei
Kan noen hjelpe meg?
Diskusene og scalarene nipper i vannflaten hele tiden ,og nitrit og ph er helt fine!
Hva kan det være da?
Vannet er lysegrønt og jeg har skiftet det helt ut og gjort rent alt sammen ,men det ble bare sånn igjen alikevel?
Kan ikke se igjennom det ,er så tråkig!
Irene Nordahl.
Høres ut som svevealger

Tråden jeg linker til gir hjelp om å bli kvitt dette også. Håper det ordner seg!!
Har hatt i kull i pumpa i dag ,vet ikke om det hjelper?
Har et mindre kar på 125 liter ,som er krystallklart ,men der har vi kull i ,derfor lurte vi på om det kunne hjelpe?
Flyr fiskene oppe i vannskorpa ,når det er svevealg der da?
Skal dem reagere sånn på det?
diskussene er det verst med og scalarene?
hadde samme problem selv, etter at mistet matboksen oppi akvariet...
da blei alt grønt og "tykt", men byttet omtrent en tredjedel av vannet hver dag i en ukes tid og da blei det bra igjen
Det er oftere viktig å finne årsaken til problemet, i stedet for å bare plastre på med norgesplaster når ting skjærer seg

Svevealger er trolig problemet her, men dette gir skjelden problemer med at fiskene gisper etter luft i overflata - om da vannet ikke er en eneste irrgrønn suppe som ikke ett levende vesen skulle bodd i

Svevealger kommer normalt sett av en ubalanse i karet, mellom næringsstoffer som algene kan nyttegjøre seg, og som karet ellers kan håndtere.
Slike problemer er stort sett alltid relatert til alt for hard fôring, alt for lite vannbytter, og dårlig filtrering, evt dårlig behandling av filteret.

En bør derfor gå gjennom rutinene sine, både når det gjelder fôrmengde, vannbytteintervaller\ mengder, og ikke minst filtreringen og håndteringen av denne. Akkurat dette er det du som sitter med karet ved din side som må ta vurderinger rundt

Vi kan sikkert bidra med noen vurderinger, om du forteller antallet fisk, hvor lenge de har vært i karet, hvilken eheim som er satt opp, og hvordan filtermassen i denne er bygget opp.

Det jeg selv reagerer på, er at karet virker ganske ferskt (+-2mnd), og det er langt mellom hvert kar som er så ungt, som kan håndtere belastningen med blandt annet diskus.
Røret til filteret ser også ut som ett 12mm rør, og dette tilsier ett relativt lite filter, kanskje en 2215 eller 2224? Begge modellene er etter min mening alt for små, om dette er filter til ett kar på 325L.
Men det blir mye gjetting, og lite konstruktivt, når jeg ikke engang vet om karet er registrert i profilen din

Løsningen på svevealger er normalt sett å stanse fôringen i en periode, og samtidig mørklegge karet fullstendig i 3-5 dager.
Om bildene av karet som er registrert i profilen din samsvarer med dagens plantesituasjon, er det neppe noen av disse plantene som er å regne som så krevende at de dauer av lysmangelen.

Men fortell mer, så er det lettere å vurdere ting
Det er ikke lenge siden jeg tok ned hele karet ,gjorde alt rent ,å starta det opp igjen .
Etter det har vi også hatt flere 20-30% vannskifter!
Den pumpa vi har ,er beregnet på et kar på ca 500 liter ,og vårt er jo på 325 liter!
det er 4 små diskuser og 2 elefantfisker ,scalarer 2stk, 2maller og 4 små maller, perlegurrami 2stk ,og ellers noen stimfisk ,1 kampfisk!
kan nok ha overforet ,det er mulig ,men tar opp det dem ikke spiser innimellom!Prøver å se etter det .
vist du har problemer med og tilbpasse förmengden, kan jo kanskje prøve og få tak i flere maller eller reker/snegler noe som spiser rester...
Irene Nordahl
Det er ikke lenge siden jeg tok ned hele karet ,gjorde alt rent ,å starta det opp igjen . Etter det har vi også hatt flere 20-30% vannskifter! Den pumpa vi har ,er beregnet på et kar på ca 500 liter ,og vårt er jo på 325 liter! det er 4 små diskuser og 2 elefantfisker ,scalarer 2stk, 2maller og 4 små maller, perlegurrami 2stk ,og ellers noen stimfisk ,1 kampfisk! kan nok ha overforet ,det er mulig ,men tar opp det dem ikke spiser innimellom!Prøver å se etter det .

Når det gjelder det produsenten oppgir som 500l, kan du etter min mening halvere dette og spesielt når man har discus.

Kan sammenligne med mine kar:

112l med eheim 2224 som står oppgitt til 250l
240l med eheim 2028 som skal takle opp til 600l i følge produsent.

Som du se har jeg ganske overdimensjonerte filter i forhold til antall liter i karene, og jeg ville heller aldrig hatt noe mindre filter i dem.

Dette er min mening og erfaringer og det er nok flere her inne som også er enig med meg i dette.

Når du tar fulstendig rengjøring, går jeg utifra at du også vasker det utvendige filteret helt rent? Det er nok også en grunn til at det er ubalanse i karet ditt, da det tar tid for bakeriene i filteret som bryter ned avfallstoffer å vokse i slik antall at de klarer å ta unna. Dette er noe man aldrig bør gjøre så lenge filteret skal være i bruk. Jeg tar lett rengjøring i mine filtre ca 2 ganger i året, som går ut på å bytte finfiltervatten i filteret, gå over slanger etc. Ellers rører jeg det ikke noe mere så lenge filteret ikke har gått veldig tett.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap