Vhordan sluntre unna kjøpevarer.

hei

eg lurer på kordan man kan måle verdier i akvariet, men ting du måtte finne på og ha i skapet under vasken på vaskerommet eller i skapet åver vasken på sjøkkenet.

sjønt set så er det jo grit og trave inn på nermeste forhandler og kjøpe seg en pH tester eller en nitritt målings flaske.

men nå lommeboka sier nei. og det ut uken. ka gjør du?

startet opp et akvarium for 3-4 uker siden og det bjynner og nerme seg brukbare forhold.

men og lange ut runt en 1000- 1500 platamoneter. i månden er nå og se det lit uøkonomisk. jo. eg veit det er en krevende hobby. og lit må da jo koste. (ka som ikke gjør det?)

men sett lit på lang sikt så kan det kansje vere greierre og kunne bruke husholdnings inventaret til hjelp, vist man skulle kjøre seg litt fast når man først har plompa uti det.

her er et exsempel på ka eg er ute etter:

du koker opp en rødkål. kommer ann på størrelsen. si en rødkål på 50g. da koker du den med 4dl, vann. når all "saften" av rødkålen er kokt ut sitter du i gjen med en veske som forandrer farge ved forsjellige temperaturer. som da gjør at du sitter i gjen med en ph tester. du har ikke phskale men en ph indikator. enkelt og greit og koster deg runt prisen på rødkålen. ikke 100% riktig eller efektiv men du har et auge på ka du bala med.

lurer på om det er flere runt her som har noen sånne knakande gode iderer om korden ting kan gjørast. litt enklere en og saum fare dyrebutikker og andre steder, for og få da til og gå runt denne månden og.

på forhånd takk.

ellers lykke til videre dere som måtte kome åver ide en. og prøve den ut.
Gpowerpz
når all "saften" av rødkålen er kokt ut sitter du i gjen med en veske som forandrer farge ved forsjellige temperaturer. som da gjør at du sitter i gjen med en ph tester. du har ikke phskale men en ph indikator.

Jeg ser ikke helt hvordan du kan finne ut av pH med en væske som skifter farge ved forskjellige temperaturer?
Hmm
hmm? pokker... må slutte og blande jobb og hobby. beklager den der. skal rette på den.

det kan hende det hørtes riktig ut når eg leste åver det før eg posta. xD

når all "saften" av rødkålen er kokt ut sitter du i gjen med en veske som forandrer farge ved forsjellige [ph verdier].om da gjør at du sitter i gjen med en ph tester. du har ikke phskale men en ph indikator.
Det du får svar på med en slik indikator er tre alternativer: Surt, nøytralt eller basisk. Du kan nesten få likt resultat ved å smake på vannet... :O -Altså helt ubrukelig til det vi driver med... (anbefaler altså ikke å smake på akvarievann...)
tetra dråpetester holder jo til rundt 45 tester

og som regel tester man jo høyst en gang i uken, og da holder jo en test nesten et helt år, og koster under 100-lappen per stykk hos aquamanias

Må ha PH og nitritt (synes jeg da), og det vil koste 134 kroner (pluss frakt)
Nitrat og GH kan være kjekt å ha (men er slikt du ikke måler ofte, egentlig), disse to koster da 147 kroner tilsammen. Samlet kr. 281. Og disse holder jo nesten et helt år

Da blir det dyrere (og mer arbeid) i lengden å kjøpe & koke rødkål vil jeg tro - og i tillegg ikke få et resultat man stoler på.

Når det gjelder PH, så er det STOR forskjell på Ph 6 og Ph 7, slik at bare å se om vannet er surt, basisk eller nøytralt ikke holder
...A for effort!

...Dersom du har lyst til å finne ut en sikker måte å teste "våre" verdier på, på en hjemme-mekket måte, så må jeg jo bare applaudere...Dersom du kommer opp med noe med litt(sic) mer skala så håper jeg du deler...
For PH kan du kjøpe lakkmuspapir på apoteket, regner med det er endel billigere enn i butikken.

Lakkmus kommer opprinnelig fra en mosetype fra Norge som ble brukt til å farge klær, fargen man fikk varierte etter PH verdien i vannet den ble kokt i; eller noe i den duren.

Du kan jo førsøke å rote rundt litt rundt på nettet etter mere info om det høres spennende ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap