Ph-en stiger

Hei, håper noen kan hjelpe meg. Er ikke så stødig på vannkjemiens lover. Har et akvarium som jeg akkurat har satt opp, men med godt inngått pumpe.

Ph i kranvannet her ligger på ca. 6,3 men Ph-en i dette akvariet stiger til 7 og var nærmere 7,5 i ettermiddag.

GH er 3 og KH 1-2. Det eneste som finnes i akvariet er rådasand, røtter, planter, fisk, noen sorte polerte stener.

Hva kan det være som drar opp Ph? Kan det være "for god" filtrering og dermed O2 dekning som gjør at Ph stiger? Er det så enkelt at jeg kan skru ned pumpa? Har en fluval 2+ i 54 liter.

Har lagt inn litt torv i filteret, men det ser ikke ut til å ha hjulpet.
Har du prøvd å la vannet fra springen stå i ei bøtte over natta, gjerne med luftestein for ekstra sirkulasjon, og så målt verdiene dagen etter? Ofte er det fra vannverkets side tilsatt co2 og vannet endrer så ph-verdi når denne luftes ut. Hvis verdiene ikke endrer seg etter dette forsøket så må det eventuelt letes etter årsaker andre steder
Jeg har samme problemet i et av mine kar, og det er det eneste karet jeg har rådasand i.. Kanskje det er rådasanden som gjør at PHen stiger???
Jeg har også torvfiltrering i dette karet, men det hjelper ikke så mye..
Mente rådasanden skulle være nøytral. Det er likevel mulig å sjekke den ved å la noe vann luftes ut over natten, dagen etter måle verdiene og så putte en del sand sammen med vannet. Ved å måle igjen noen dager etterpå så skulle det være greit å se om sanden har hevet ph. Viktig å la vannet luftes ut over natt før forsøket for å få korrekt avvlesning.
Skal teste det, tappet litt kranvann nå som skal stå over natta. Dette skjer bare i 2 av karene mine. I det ene har jeg noen regnbuesteiner som jeg vet kan påvirke PH, så der er det greit og forklarlig. Men hvorfor det skjer i dette karet skjønner jeg ikke. Kanskje det som Lissi sier er noe med rådasanden? Men rart for den er jo ganske så mørk. Hadde heller ikke det problemet tidligere i det akvariet, men da hadde jeg heller ikke så god pumpe der. Får prøve meg litt frem.
Tante Astrid
Mente rådasanden skulle være nøytral. Det er likevel mulig å sjekke den ved å la noe vann luftes ut over natten, dagen etter måle verdiene og så putte en del sand sammen med vannet. Ved å måle igjen noen dager etterpå så skulle det være greit å se om sanden har hevet ph. Viktig å la vannet luftes ut over natt før forsøket for å få korrekt avvlesning.

Men er jo litt merkelig at i det karet jeg har rådasand et PHen høyere enn i de andre karene, den har vært oppe i nesten 8 og nå når jeg har torvfiltrering så ligger den en plass mellom 7 og 7.5 og det er litt for høyt enn hva jeg vil den skal være.. Har biltemasand i de andre karene og der er PHen på 6 i 2 av dem og 7 i de 2 andre..

Men jeg får prøve det du skrev, så kanskje jeg kan oppklare dette
Rådasanden er svært nøytral med tanke på vannverdier, så den er det ikke som trekker opp pH

Det du bør gjøre her, i tillegg til å måle pH i utlufta springvann, er å måle Kh i springen. Er denne identisk med karet, ser du at det ikke er noen produksjon\frigjøring av karbonater i karet.
Er den høyere i karet, er det noe der som avgir bittelitt karbonater.

Men med en Kh på 1-2, tviler jeg på at det er annet som "feiler" karene enn at det er svært lite Co2 i vannet, og lite produksjon av syrer fra biologisk nedbryting, fiskepiss etc.

Å bruke torv her vil først og fremst fjerne karbonater fra vannet, og dermed risikerer man at pH blir jojo. Og det er i seg selv mye værre enn at pH er litt høyere enn hva en anser som optimalt.
Tilsett heller Co2, da blir også plantene strålende fornøyd
*ler* da skal jeg be fiskene pisse litt mer :-P

Jeg trodde også at rådasanden skulle være nøytral, ser at det også fremgår av tester her inne.

Har skjønt at midler bare skaper jojo ja, prøvde med ph minus fra jbl og det var IKKE bra. den gikk ned og så opp igjen etter noen timer. Ikke bra for fisken i det hele tatt. Lagt oppi noen eikeblader, håper ikke det kan ha samme effekt?

Da sitter jeg igjen med to spørsmål/betraktninger:

Siden dette er 54 liter så tror jeg å tilsette co2 er risikabelt? det krever vel også en del utstyr?

Det vil kanskje hjelpe å skru ned pumpa litt for å få mindre utlufting og filtrering? Karet er nok veldig "reint" siden det er satt opp på ny, nyvasket substrat selv om det er godt innkjørt filter.

Om karet er 5L eller 5000L (sukk, den som hadde det!), er det samme prinsippene som gjelder for tilsetting av Co2.
Det som er, er at en fortere får større utslag i vannverdiene med mindre kar (en boble ekstra i sekundet har ikke den enorme effekten på 5000L, men i 5L merkes det godt)
Spesielt dyrt trenger det ikke å være, de fleste velger metoden med ei brusflaske med sats og en brusestein.
Lite kontrollerbart, så dette krever litt prøving og feiling.

Av mer fabrikkert utstyr, ville jeg selv valgt noe som er trykkbassert, dvs ferdiglaget gass på trykkflaske, som kan justeres med ventil(er).
Men dette koster jo en del kroner det

Eikeblader har en effekt på Kh som naturlig nok avtar med tiden, etterhvert som garvesyren får vannet seg ut. Selv kan jeg ikke si at jeg merker det enorme fallet i pH med slike blader, men bruker de mest av dekorasjonsmessige grunner, og at mange av artene jeg har digger disse som både gjemmeplass, og som matfat
Ph har heldigvis ikke gått over 7 igjen nå. Tror jeg velger å følge nøye med den nærmeste tiden og se hvordan det utvikler seg. 7 kan jeg (les fiskene) leve med, men bør ikke gå høyere enn det siden jeg har apisto og tetra der.

Litt redd for å begynne å tukle med CO2 i så lite kar. Ut fra det jeg forstår så kan det bli litt risikablet med rimelig løsning og dyrt med en mer sikker løsning. Siden jeg ikke trenger det i noen av de andre karene, som holder seg fint på 6,5 (med unntak av det ene hvor jeg vet det er steiner som drar opp til 7), så får jeg heller håpe det går seg til. Holder den seg på 7 så er det jo greit nok. Vil nok dale på sikt.

Mulig jeg også brukte litt for lite "brukt" akvarievann da jeg satte opp. Ta litt fra noen av de andre karene når jeg bytter vann i helga. Vet ikke om det har noen effekt, men det skader neppe i alle fall

Da lar jeg bladene ligge - de er fine og passer der. Skal ha noen coryer der etterhvert og de elsker jo å rote rundt i dem

Takk for gode råd, hvis den stiger over 7 igjen så hyler jeg og skriker om hjelp igjen

Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap