- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Spørsmål om co2 og tilføring av luft fra pumpe
Spørsmål om co2 og tilføring av luft fra pumpe
Har nylig startet opp med co2 tilføring, og lurer på om jeg skal forsatt kjøre min innvendige pumpe på tilføring av luftbubbler inn i karet, eller om det lufter ut co2 som jeg tilfører, så det blir "smør på flest"
Mine verdier er en ph på 7,6 og en KH på 6, og jeg tilfører 2 bobbler pr.sekund nå.Ph og KH har ikke sunket etter jeg startet å tilføre co2
mvh
Kjetil
Mine verdier er en ph på 7,6 og en KH på 6, og jeg tilfører 2 bobbler pr.sekund nå.Ph og KH har ikke sunket etter jeg startet å tilføre co2
mvh
Kjetil
Postet 09.05.08 kl 06:02
Endret: 09.05.08 kl 06:03
Såsant ikke fiskene lider av O2-mangel, ville jeg ikke kjørt med bobling i overflata fra filteret.
Som du selv sier, dette lufter ut Co2 så det holder, og det blir jo litt unødig å bruke masse tid og energi på noe som er borte for ett godt ord
Co2-mengden i vannet ditt er forøvrig ganske lavt etter forholdene, "bare" 6mg\L ut fra de oppgitte vannverdiene.
Som du selv sier, dette lufter ut Co2 så det holder, og det blir jo litt unødig å bruke masse tid og energi på noe som er borte for ett godt ord
Co2-mengden i vannet ditt er forøvrig ganske lavt etter forholdene, "bare" 6mg\L ut fra de oppgitte vannverdiene.
Postet 09.05.08 kl 10:36
Postet 09.05.08 kl 10:55
Co2 og tilføring av luft
Nei, er ikke helt sikker da jeg kun har brukt JBL easytest. Skal ut i dag å kjøpe dråpe tester for kh og ph , Hvilke er best??? JBL?
Har også nå skrudd av tilføring av luft fra den innvendige eheim pumpe. skal følge med utover dagen.
mvh
Kjetil
Har også nå skrudd av tilføring av luft fra den innvendige eheim pumpe. skal følge med utover dagen.
mvh
Kjetil
Postet 09.05.08 kl 11:14
Postet 09.05.08 kl 12:45
Co2
Har nå kjøpt JBL dråpetest og kh ligger på 7 ,ph er på over min test kan vise. min tester kan teste ph fra 6.0 til 7.6.
Da er det vel bare å kjøre på med co2 og stenge tilførsel av luft inn i vannet ?? Vil kh gå ned når jeg tilfører mer co2??
mvh
Kjetil
Da er det vel bare å kjøre på med co2 og stenge tilførsel av luft inn i vannet ?? Vil kh gå ned når jeg tilfører mer co2??
mvh
Kjetil
Postet 09.05.08 kl 12:51
Postet 09.05.08 kl 13:24
Co2
Jeg har discus i karet, så det er vel 6.5 som er optimalt. Hvordan senker jeg kh i karet? Vil ikke den gå ned nå ved hjelp av tilførsel av co2?
mvh
Kjetil
mvh
Kjetil
Postet 09.05.08 kl 13:27
Det er svært skjelden at Kh faller når en tilsetter Co2. Det er først og fremst pH som tar seg en tur ned på skalaen
Kh kan senkes med å tilsette eikebarkekstrakt, eikeblader, røtter (disse to med forbigående effekt), filtrere over torv, og med å tilsette ulike syrebasserte produkter.
Lista over muligheter er mange
Kh kan senkes med å tilsette eikebarkekstrakt, eikeblader, røtter (disse to med forbigående effekt), filtrere over torv, og med å tilsette ulike syrebasserte produkter.
Lista over muligheter er mange
Postet 09.05.08 kl 13:40
Co2 og tilføring av luft
Har prøvd å stoppe tilførsel av luft fra den innvendige pumpen,men da puster fiskene mer og er i det øvre delen av vannet. Så akkurat nå er jeg rådløs
Har jeg nytte tilførsel av co2 , når jeg tilfører luft ??
Min Kh er 7 og ph på over det min måler kan måle(6.0-7.2)
mvh
Kjetil
Har jeg nytte tilførsel av co2 , når jeg tilfører luft ??
Min Kh er 7 og ph på over det min måler kan måle(6.0-7.2)
mvh
Kjetil
Postet 09.05.08 kl 21:29
Postet 09.05.08 kl 21:31