Spørsmål om co2 og tilføring av luft fra pumpe

Har nylig startet opp med co2 tilføring, og lurer på om jeg skal forsatt kjøre min innvendige pumpe på tilføring av luftbubbler inn i karet, eller om det lufter ut co2 som jeg tilfører, så det blir "smør på flest"

Mine verdier er en ph på 7,6 og en KH på 6, og jeg tilfører 2 bobbler pr.sekund nå.Ph og KH har ikke sunket etter jeg startet å tilføre co2

mvh

Kjetil
Såsant ikke fiskene lider av O2-mangel, ville jeg ikke kjørt med bobling i overflata fra filteret.
Som du selv sier, dette lufter ut Co2 så det holder, og det blir jo litt unødig å bruke masse tid og energi på noe som er borte for ett godt ord

Co2-mengden i vannet ditt er forøvrig ganske lavt etter forholdene, "bare" 6mg\L ut fra de oppgitte vannverdiene.

Sikker på pH-verdien?. kH på 6 vil drive pH voldsomt. Det at du ikke får reduksjon i pH skyldes den høye kH-verdien.
Co2 og tilføring av luft
Nei, er ikke helt sikker da jeg kun har brukt JBL easytest. Skal ut i dag å kjøpe dråpe tester for kh og ph , Hvilke er best??? JBL?

Har også nå skrudd av tilføring av luft fra den innvendige eheim pumpe. skal følge med utover dagen.

mvh

Kjetil
Kjetil Sund
Skal ut i dag å kjøpe dråpe tester for kh og ph , Hvilke er best??? JBL?l
Jeg foretrekker i alle fall JBL til det meste, også dråpetester
Co2
Har nå kjøpt JBL dråpetest og kh ligger på 7 ,ph er på over min test kan vise. min tester kan teste ph fra 6.0 til 7.6.

Da er det vel bare å kjøre på med co2 og stenge tilførsel av luft inn i vannet ?? Vil kh gå ned når jeg tilfører mer co2??

mvh

Kjetil
Det spørs om du ikke burde få senket Kh noe før du startet tilsettingen av Co2.
Med en såpass høy Kh vil en ofte oppleve at Co2-en mer eller mindre bare "preller" av, og har liten nytteverdi

Hva er optimal pH for artene i akvariet ditt?
Co2
Jeg har discus i karet, så det er vel 6.5 som er optimalt. Hvordan senker jeg kh i karet? Vil ikke den gå ned nå ved hjelp av tilførsel av co2?

mvh

Kjetil
Det er svært skjelden at Kh faller når en tilsetter Co2. Det er først og fremst pH som tar seg en tur ned på skalaen

Kh kan senkes med å tilsette eikebarkekstrakt, eikeblader, røtter (disse to med forbigående effekt), filtrere over torv, og med å tilsette ulike syrebasserte produkter.
Lista over muligheter er mange
Co2 og tilføring av luft
Har prøvd å stoppe tilførsel av luft fra den innvendige pumpen,men da puster fiskene mer og er i det øvre delen av vannet. Så akkurat nå er jeg rådløs
Har jeg nytte tilførsel av co2 , når jeg tilfører luft ??

Min Kh er 7 og ph på over det min måler kan måle(6.0-7.2)

mvh

Kjetil
Du har nok liten effekt av å tilsette Co2 når du lufter den ut like fort.

Forsøk å gradvis senke utblåset, opplevde ofte det samme som du om jeg tok det hele fort fort
Nå himler fiskene med øya og ser dumt på meg, om jeg øker O2-mettingen av en eller annen grunn :S
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap