- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Co2 problemer :(
Co2 problemer :(
Startet opp med co2 for en uke siden, men det ser ikke ut som mine fisker liker det har 2 store utvendige pumper og en innvendig . har kjørt 1-2 dråper pr sekund med co2, Før jeg startet med co2 kjørte jeg luft inn i karet fra den innvendige pumpen, Har prøvd å redusere / stoppe tilførsel av o2 inn i karet, for å nytte co2 som jeg tilfører, men da trekker mange av fiskene opp i øverste vannlag. Der ser ut av og til som de trenger luft.
Jeg har vel ingen nytte av co2 til plantene hvis jeg tilfører o2 fra den innvendige pumpen??
ER det bare å stoppe med tilførsel av luft. å håpe de blir vant med litt mindre o2 i vannet??
Eller kan dette skade fiskene?
Jeg har vel ingen nytte av co2 til plantene hvis jeg tilfører o2 fra den innvendige pumpen??
ER det bare å stoppe med tilførsel av luft. å håpe de blir vant med litt mindre o2 i vannet??
Eller kan dette skade fiskene?
Postet 12.05.08 kl 10:43
Om fiskene trekker opp til overflaten er det ikke usannsynlig at det er for lite o2 i vannet. co2 fortrenger o2 såvidt jeg vet? o2-tilførsel lufter også ut co2, så jeg kan ikke se at du bør ha begge, nei.
Jeg tror ikke fisker blir vant med mindre o2 i vannet. Hadde du vendt deg til mindre o2 i lufta?
Spørsmålet er jo da, hvor mye co2 har du i vannet? Hvilket co2-system har du?
Jeg tror ikke fisker blir vant med mindre o2 i vannet. Hadde du vendt deg til mindre o2 i lufta?
Spørsmålet er jo da, hvor mye co2 har du i vannet? Hvilket co2-system har du?
Postet 12.05.08 kl 11:20
Co2 problemer
Jeg bruker Aqualine Buscke CO2 , og vet ikke hvor mye co2 jeg har i vannet. min kh er nå på 4 og ph på 6,2.
Jeg vet at man ikke kan vende seg av med o2 , men har fått forklart at plantene skaper o2 nok til fiskene.
Det kan være at min ph og kh har gått ned for fort de siste dagene. Prøver nå å kjøre inn o2 i vannet igjen , for å se om de kommer seg.
Jeg vet at man ikke kan vende seg av med o2 , men har fått forklart at plantene skaper o2 nok til fiskene.
Det kan være at min ph og kh har gått ned for fort de siste dagene. Prøver nå å kjøre inn o2 i vannet igjen , for å se om de kommer seg.
Postet 12.05.08 kl 12:03
Co2 problemer
PH = 6.6 ikke 6.2
Postet 12.05.08 kl 12:07
Det har vel litt å si hvor mange og store plantene er i forhold til karret for å slippe å tilføre O2 for så å tilføre CO2.....? Leser flere innlegg at folk har co2 tilførsel med ekstra lysrør og dette får plantene til å gro utrolig mye, men må man vente en stund til plantene er store nok til å frigi nok O2?? Har mange forskjellige planter nå, men fiskene ser ut til å trenge mye 02 0g liker ikke co2 tilførselen?
Postet 12.05.08 kl 12:24
Med ph 6,6 oh kh på 4 har du ganske mye co2 i vannet, jeg ville justert ned tilførselen av co2. I tillegg bør man nok kjøre litt i underkant co2 i børjan slik at plantene får vendt seg til dette også.
Det er jo en sammenheng her. Det hjelper ikke å bare tilføre co2, man må ha riktige næringsstoffer i vannet og tilstrekkelig belysning. Det hjelper derfor heller ikke bare å oppgradere lyset, de andre tingene må på plass også.
Skrur du av co2 om natta, forresten?
Ut over det, er du fornøyd med co2-settet ditt? Vurderer et tilsvarende selv...
Det er jo en sammenheng her. Det hjelper ikke å bare tilføre co2, man må ha riktige næringsstoffer i vannet og tilstrekkelig belysning. Det hjelper derfor heller ikke bare å oppgradere lyset, de andre tingene må på plass også.
Skrur du av co2 om natta, forresten?
Ut over det, er du fornøyd med co2-settet ditt? Vurderer et tilsvarende selv...
Postet 12.05.08 kl 13:15
Co2 problemer :(
Ja, jeg skrur av på natten. Jeg er fornøyd med co2 utstyret. Det er bare litt innkjørings problemer i starten
Skal snart kjøpe meg en magnetventil , slik at co2 skrues av med lyset
Skal snart kjøpe meg en magnetventil , slik at co2 skrues av med lyset
Postet 12.05.08 kl 18:48
Denne tabellen er Ok for å sjekke CO2-nivået.
Med PH 6.6 og KH 4 har du ca 30 ppm CO2 i vannet og det kan bli litt mye for fiskene. Men det er ikke mye du trenger å justere. Får du PH opp i 6.8 blir det bra. Jeg har funnet ut at PH 6.8 er en forholdsvis ideell PH-verdi som er lett å holde stabil.
Når fiskene hengeri vannskorpen er man nødt til å justere litt. Enten ved å tilføre oksygen gjennom luftestein eller ved å lage litt fossefall.
Med PH 6.6 og KH 4 har du ca 30 ppm CO2 i vannet og det kan bli litt mye for fiskene. Men det er ikke mye du trenger å justere. Får du PH opp i 6.8 blir det bra. Jeg har funnet ut at PH 6.8 er en forholdsvis ideell PH-verdi som er lett å holde stabil.
Når fiskene hengeri vannskorpen er man nødt til å justere litt. Enten ved å tilføre oksygen gjennom luftestein eller ved å lage litt fossefall.
Postet 12.05.08 kl 20:42
Co2 problemer
Sjekket igjen nå og nå er min kh på 6.0 og PH på 6.8 . Har kjørt luft inn i hele dag . Fiskene henger ikke oppe lenger. Men, problemet er at med en gang jeg skrur ned lufttilførselen i fra den innvendige pumpen., så er det samme problem
Da er det vel til ingen nytte å tilsette co2?
Da er det vel til ingen nytte å tilsette co2?
Postet 12.05.08 kl 21:06
Postet 12.05.08 kl 22:23